کتابخانه­‌ی آکادمی فیلیپس اکستر نیو همپشایر، آمریکا / لویی ­کان، 1971
Evergreen School CAUKIN Studio, Ts Ladan Mostafazadeh

مدرسه‌ی تجربی در هایکو، ترجمه‌ی الناز شمالی

Experimental school in Haikou
ts, Elnaz Shomali

دفتر معماری تریس (Trace Architecture Office) مدرسه‌ی جدید خود را با عنوان منظره‌ی رنگ‌ها در هایکو (Haiku)، چین می‌سازد.

دفتر معماری تریس (Trace Architecture Office) یکی از تاثیرگذارترین نهاد‌های فعال در حوزه‌ی معماری مدرن چین است که در سال 2009 توسط معمار چینی هوا لی (Hua Li) در شهر پکن تاسیس شد. این دفتر معماری منتقد اصلی مصرف‌گرایی رایج در جهان است و معماری را بخش جدایی‌ناپذیری از طبیعت می‌داند. تمرکز اصلی پروژه‌های این دفتر معماری بر فرهنگ و اقلیم چین است.

دفتر معماری تریس از جدیدترین سازه خود مدرسه‌ی تجربی جیاندو هواندو ((Jiangdong Huandao رونمایی کرد. این مجموعه‌ی آموزشی چشمگیر در هایکو واقع شده است که شامل یک دبیرستان با چهل‌وهشت کلاس و خوابگاه برای دانش‌آموزان است. بنای این مدرسه یادآور تعهد این دفتر معماری به پیوند جدایی‌ناپذیر طبیعت و آموزش در بافت محلی چین است.

باغ‌شهر: آمیختگی با محیط اطراف

دفتر معماری تریس این سازه را به عنوان یک باغ‌شهر مینیاتوری در منطقه جدید جیاندو در امتداد ساحل شرقی هایکو طراحی کرده است. این سازه به طور یکپارچه با حومه، فضاهای سبز، رودخانه، تالاب و اقیانوس ادغام شده و به جزئی ارگانیک از یک کل بزرگ‌تر تبدیل می‌شود. مفهوم معماری این سازه از معصومیت و بازیگوشی ذاتی کودکان الهام گرفته شده که در ترکیب با اشکال و منحنی‌های هندسی، رنگ‌های گرم و زنده، و فضاهای مسحورکننده تخیل و خلاقیت دانش‌آموزان را تحریک می‌کند و تجربه‌ی آموزشی استثنایی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

واحه‌ی سایه‌دار زیر سقفی شناور

یکی از ویژگی‌های بارز این طرح، سقف شناور بزرگی است که چندین بلوک آموزشی مستقل را پوشش می‌دهد و فضاهای باز سایه‌دار زیادی را برای فعالیت‌های دانش‌آموزان فراهم می‌کند. این سقف برای محافظت از دانش‌آموزان در برابر عواملی مانند باد و باران و همچنین برای تسهیل تهویه طبیعی انطباق با آب و هوای استوایی محلی ساخته شد. تلفیق مناظر میکروتوپوگرافی و ستون‌هایی با دو ارتفاع که نماد تپه‌ها و جنگل‌های بامبو هستند، محیط مناسبی را برای کاوش ایجاد می‌کند. پل‌های معلق با ارتفاع‌ مختلف در میان ستون‌ها ساخته شده که این فضاهای متنوع حس اکتشاف و تخیل را برمی‌انگیزد.

سفری از جنس رنگ و نور

تیم معماری تریس بر این باورند که نور نقشی اساسی در فعال کردن رنگ و فضا ایفا می‌کند و به مصالح جان می‌بخشد. تعامل نور و سایه به ستون‌های بلند هفده متری و سقف پراکنده که با بتن صاف ساخته شده جان می‌دهد و تجربه فضایی موزونی را ایجاد می‌کند که حس معنویت را برمی‌انگیزد. حجم‌های هندسی انتزاعی با بافت رنگی مزین شده‌اند و هر رنگ یک احساس متمایز را نشان می‌دهد. قرمز نماینده‌ای برای حس اشتیاق، آبی برای آرامش، و زرد برای سرزندگی است که فضای دراماتیکی را مانند یک نقاشی رنگ روغن جذاب به وجود می‌آورد.

در حالی که به نظر می‌رسد فرم کلی معماری از منحنی‌هایی با جریان آزاد تشکیل شده است، اما توسط خطوط هندسی دقیق کنترل می‌شود که با حساسیت و عقلانیت هماهنگ است. این رویکرد یک فرم فضایی را تعریف می‌کند که به طور همزمان سیال و مقاوم است. طاق‌های دایره‌ای مختلف، حیاط‌هایی با جهت‌گیری درونی و فضاهای قوسی شکل ایجاد می‌کنند که به طور هماهنگ فضاهای داخلی و خارجی را به هم متصل و محوطه‌ی دانشگاه را به هزارتویی تبدیل می‌کنند. این طرح به دانش‌آموزان یک تجربه‌ی اکتشافی و منحصر به فرد را ارائه می‌دهد.

مرکز شعاعی محوطه‌ی دانشگاه یک فضای هنری چند منظوره شامل جعبه‌های آبی و قرمز دارد. این محوطه با فضای داخلی وسیع برای انجام فعالیت‌های گوناگون طراحی شده است. دانش‌آموزانی که در طبقات بالاتر درس می‌خوانند می‌توانند در همان فضا استراحت کنند بدون اینکه لازم باشد به طبقات پایین بیایند. به‌علاوه، فضاهای بازی در این مدرسه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانش‌آموزان را از باران‌ و یا تابش آفتاب شدید هایکو محافظت می‌کند.

فضاهای داخلی از طریق نورگیرهایی که با دقت طراحی شده غرق در نور هستند. این شیوه‌ی نورپردازی که ترکیبی از رنگ‌ها و سایه‌ها است فضای عرفانی را ایجاد می‌کند که روح دانش‌آموزان را پرورش می‌دهد و ذهن‌ آن‌ها را فعال می‌کند.

تلفیق هماهنگ آموزش و معماری در مدرسه‌ی تجربی جیاندو هواندو هایکو چشم‌انداز نوآورانه دفتر معماری تریس را نشان می‌دهد. ادغام فضای مدرسه با محیط طبیعی و به کارگیری عناصر طراحی متفکرانه برای تحریک تخیل دانش‌آموزان یک محیط آموزشی منحصر به فرد و الهام بخش را در هایکو، چین به وجود آورده است.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 9 آگوست, 2023دسته بندی: مقالات