کتابخانه‌ی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز شیراز، ایران/ محمدرضا مقتدر (مهندسین مشاور مدام، مقتدر-آندرف-مندا)، 1975 م. (1354 ه.ش)
Experimental school in Haikou, ts, Elnaz Shomali

کتابخانه­‌ی آکادمی فیلیپس اکستر نیو همپشایر، آمریکا / لویی ­کان، 1971

Library of Phillips Exeter Academy, 1971

کارنامه‌­ی پر افتخار لویی­ کان در زمینه‌­ی ساخت بناهای جدید در محوطه‌­ی مؤسسات و فضاهای آموزشی همچون دانشگاه ییل، دانشگاه پنسیلوانیا، مؤسسه­‌ی سالک، کالج برین موور و همچنین طرح‌­های اجرا نشده­‌ی او برای دانشگاه رایس، مؤسسه و کالج هنر مریلند و کالج هنر فیلادلفیا او را به یکی از محبوب­ترین و برجسته­‌ترین معماران این حوزه مبدل کرد. کتابخانه‌­ی فیلیپ اِکستر یکی از بی­‌روح‌­ترین و در عین حال مهم­ترین ساختمان­‌هایی است که کان برای یک مؤسسه­‌ی علمی آمریکایی طراحی کرده است. ویژگی‌­هایی چون نماهای متشکل از اِلمان‌­ها، احجام داخلی، پیکربندی‌­ها، و هندسه­‌ی کلی بنا همگی نشان­‌دهنده‌­ی تأثیراتی هستند که پروژه‌­ی مجلس ملی در داکا (واقع در بنگلادش که در سال 1962 آغاز و در سال 1974 و پس از مرگ کان به اتمام رسید) بر او گذاشته بود.
رییس جدید آکادمی فیلیپس اِکستر، ریچارد دابلیو.دی همچون مسئولان دیگر پروژه‌­هایی که کان در محوطه­‌ی مؤسسات آنها کار کرده بود، خواهان ساختمانی مدرن بود که با دیگر قسمت­‌های تاریخی محوطه، سازگاری و تعاملی چشمگیر برقرار کند. بنابراین فهرستی از کاندیدهای احتمالی از معماران آماده شد که نام افرادی چون کان، ادؤارد لاربه بارنز، پل رودلف و فیلیپ جانسن در آن به چشم می‌­خورد و پس از ملاقات با معماران حاضر در لیست و بررسی آثار پیشین آنها، طراحی ساختمان به کان پیشنهاد شد. برآورد هزینه‌­ی اجرای طرح پیشنهادی کان از بودجه‌­ی اولیه‌­ی پروژه، یعنی دو و نیم میلیون دلار بیشتر بود بنابراین او مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در طرح خود شد و لازم دید تا کل طبقه‌­ی بالای بنا را حذف کند. پس از نشست‌­ها و نامه­‌نگاری­‌های فراوان با کارفرمایان پروژه، تلاش‌­های کان در جهت متقاعد کردن آنها در مورد عدم ایجاد تغییرات در طرح اصلی به دلیل تغییر مقیاس کلی طرح، نتیجه داد و بودجه‌­ی مورد نیاز به او داده شد. در طرح اصلی و نهایی، طبقه‌­ی بالای ساختمان هم اجرا شده است.

تصویر 1. اتین لویی بوله، پرسپکتیو داخلی طرح پیشنهادی سالن جدید کتابخانه‌­ی ملی، 1780

تصویر 2. تصویرسازی با تکنیک خراش، اثر پل لترولی، برگرفته از کتاب ساختمان­‌های مدرن رم که راهبه‌­ای را در حال مطالعه رو به حیاط مرکزی در صومعه­‌ی سانتا ماریا دلا پاچه، اثر برامانته، نشان می‌­دهد، 1840

طرح کان برای کتابخانه­‌ی آکادمی اکستر از رویکرد انتقادی وی نسبت به طرح­‌های کتابخانه­‌های معاصر سرچشمه گرفته است. او مبانی طراحی سالن مطالعه‌­ی اصلی کتابخانه و فضاهای مطالعه‌­ی انفرادی را به‌­کلی دگرگون کرده و به جای یک ساختمان بتنی از یک ساختمان آجری استفاده کرده است. طرح کان متأثر از ساختمان‌­هایی چون کتابخانه‌­ی مذهبی دورهام و صومعه­‌ی سانتا ماریا دِلا پاچه، اثر براماننته در رم است. ایده‌­­ی کابین‌­های کوچک مطالعه­‌ی انفرادی در چهارچوب شیشه­‌ای دیوارهای خارجی ساختمان که روشنایی­ آنها با نور طبیعی تأمین می‌­شود، تحت تأثیر همین ساختمان­‌ها شکل گرفته است. تأثیر ترسیم «سالن کتابخانه» اثر ایتن لویی بوله تصویر1 بر ذهن کان سبب خلق یک فضای باز نورانی، درست در مرکز سالن شده، به طوری که پس از ورود به سالن، کلیه­‌ی کتاب‌­های کتابخانه پیش روی چشم بازدیدکنندگان قرار می‌­گیرند. در تصویر2، راهبی را در ایوان و در حال مطالعه می­بینیم که رو به صومعه­‌ی سانتا ماریا دلا پاچه، اثر برامانته، در رم نظر افکنده است. پلان کتابخانه به نوعی مدیون طرح کلیسای یکتاپرستی رایت هم هست: پلکان­‌های کنج، نیم‌­طبقه­‌هایی که همگی به فضای باز میانی سالن مشرفند و ابعاد فضای مرکزی در پلان، همگی الهام‌­گرفته از طرح این کلیسا هستند.
تصویر3 که مربوط به اواسط پروسه­‌ی طراحی در تاریخ نوامبر سال 1965 می‌­شود، برشی از ساختمان کتابخانه‌­ی آکادمی فیلیپس اکستر است که قوس­‌های نیم‌­دایره‌­ای آجرین در لبه­‌های خارجی و در مرکز بنا را به‌­خوبی نشان می­‌دهد.

تصویر 3. مقطع عرضی

سایت پلان که تحت نظارت نویسنده ترسیم شده است.

پلان و نمای کتابخانه­‌ی آکادمی اکستر شامل پلکان استوان‌ه­ای کنج­‌ها و سالن اصلی با کنج­‌های باز می­‌باشد که بر اساس طرح اولیه‌­ی متعلق به اواسط سال 1966 میلادی طراحی شده است؛ این امر و پیکربندی قلعه­­‌مانند نما در تصویر4 و 5 قابل رؤیت هستند. کتابخانه در سمت چپ و نهارخوری در سمت راست قرار گرفته‌­اند و یک دوتایی معکوس را تشکیل داده­‌اند. آکادمی شامل یک بخش مرکزی مخصوص سرو غذا، اتاق‌­های نهارخوری در هر دو سمت و شومینه­‌هایی در هر چهار کنج می­‌باشد. کان بر پلان‌­های نهایی کتابخانه‌­ی آکادمی اکستر نیز نظارت دقیق داشت.
طرح نهایی از نظر دقت و تناسب، یکی از ماندگارترین بناها و یکی از زیباترین ساختمان­‌های محوطه­‌ی آکادمی اکستر است. دیوارهای مسطح آجرین خارجی ساختمان که معمولاً بدنه‌­ی ساختمان‌­های به‌­ظاهر ساده را احاطه می‌­کنند، با ستون‌­های آجری که در طول طبقات قد ­علم کرده­‌اند، یکپارچه شده­‌اند. فضاهای مطالعه­‌ی انفرادی در طبقات دوم، سوم و چهارم (دور تا دور محیط ساختمان) و در میان ستون‌­های آجری تعریف شده­‌اند که در نمای ساختمان به صورت اِلمان‌­های افقیِ ساخته­‌شده از قاب‌­های چوبی به همراه پنجره‌­های کوچک خودنمایی می‌­کنند.
کتابخانه‌­ی اِکستر دارای یکی از غیرمتدوال­‌ترین فضاهای داخلی ساخته­‌ی کان در ایالات متحده است؛ یک حجم عظیم توخالی. با اینکه ممکن است این فضای خالی در ترسیمات پلان و مقطع همچون گودالی به نظر برسد، اما در حقیقت پیچیدگی این فضای داخلی، از برش­‌های دوّار سطوح دیوارها گرفته تا سقف بنا که به یک صلیب عظیم می‌­ماند (حاصل از تقاطع دو تیر)، یادآور طرح کتابخانه‌­هایی قدیمی است که بر روی فضاهای مرکزی تجمع یافته‌­اند.

تصویر 4

تصویر 5

منتشر شده در : چهارشنبه, 9 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: