خانه‌ی تاریخی منوچهری‌ها و چالش‌ها، فینالیست جایزه‌ی آقاخان، 1395، گفتگوی محسن نوروزوند با استاد علی‌اکبر حلی
ویلای شاهان، اثر سما مدیر‌روستا

گفت‌وگو با سهیلا فتحیه*، مدیر ارشد طراحی گروه برندهای درســـا
شهریار خانی‌زاد

آشنایی ما با برند دُرسا به حدود 31 سال قبل بر می‌گردد؛ دی ماه 1370. زمانیکه قرار بود کنفرانس بین‌المللی «طرح‌ریزی کالبدی» در هتل عباسی اصفهان توسط مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران برگزار شود؛ زمینه‌ی آشنایی ما با درسا در قالب همین کنفرانس رقم خورد. در آن روزها، برند دُرسا فعالیت خود را در زمینه‌‌ی تولید محصولات چرمی چون کیف، کفش و… در دفتری واقع در بلوار کشاورز به مدیریت آقای شاهین فاطمی آغاز کرده بود و قرار بر این بود در این کنفرانس که حدود بیش‌از 450 کارشناس ایرانی و بین‌المللی در آن حضور داشتند، با برند جدید و با کیفیت دُرسا، همکاری در سطح بالا داشته باشیم. اکنون برند دُرسا فعالیت‌های خود را گسترش داده و علاوه بر تولید محصولات چرمی، در زمینه‌ی تولید مبلمان و طراحی جواهرات نیز فعالیت حرفه‌ای و چشمگیری را دنبال می‌کند. به دلیل گشایش حوزه‌ی کاری جدید و تاثیرگذاری برند دُرسا در ارتقای تولید مبلمان و همینطور فعالیت در حوزه‌ی طراحی داخلی بر آن شدیم که با فعالیت‌های برند دُرسا و خدماتی که ارائه می‌دهد، بیشتر آشنا شویم. بر این اساس در گفت و گویی دوستانه با خانم سهیلا فتحیه «توسعه‌دهنده‌ی خط دال و مدیر ارشد طراحی گروه برندهای دُرسا» با نحوه‌ی شکل‌گیری و توسعه‌ی برند دُرسا آشنا شدیم.
خانم سهیلا فتحیه در مورد تاریخچه و فعالیت‌های درسا بیان می‌دارد:
• دُرسا در سال 1370 متولد شده و اکنون (دهه‌ی 1400) دهه‌ی چهارم زندگی خود تحت عنوان دهه‌ی اندیشه را سپری می‌کند. دُرسا در سال 1370 با محصولات چرمی در حوزه‌ی کیف، اکسسوری‌های چرمی و کمربند، کار خود را آغاز کرد و اکنون تبدیل به برندی شده است که خود مجموعه‌ای از چهار برند دیگر است. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان گفت که دُرسا دارای دو برند اصلی (Major) فشن و لایف‌استایل می‌باشد و در اینجا برند لایف‌استایل مورد گفتگو قرار می‌گیرد؛ برند لایف‌استایل (Life Style)، برند سبک زندگی یا اندیشه‌ی زندگی دُرسا است که خود شامل دو بخش می‌باشد، خانه‌ی دُرسا و کافه دُرسا. البته برند خانه‌ی دُرسا در طراحی محصولات و طراحی برای مشتریان نیز ورود کرده است. تمام محصولات موجود در خانه‌ی دُرسا در دپارتمانی واقع در دفتر مرکزی دُرسا طراحی و تولید می‌شوند. محصولات برند لایف‌استایل در سه زیرمجموعه قرار می‌گیرند؛ مبلمان (Furniture)، هنر و صنایع دستی (Art & Crafted) و اکسسوری (Accessory).
• در بخش مبلمان (Furniture) تمام طراحی و تولیدات اعم از مجموعه‌ی مبلمان، میز جلو مبلی، میزهای غذا، صندلی‌ها، میزهای ایرانی، بوفه‌ها و… متعلق به برند دُرسا هستند اما در بخش هنر و صنایع دستی (Art & Crafted) و اکسسوری (Accessory) بخشی از محصولات به صورت برون‌سپاری (Outsource) تولید می‌شوند و در این قسمت، دُرسا از کار هنرمندان رونمایی می‌کند و اما بخش دیگر طراحی‌ها و تولیدات در این دو بخش (هنر و اکسسوری) متعلق به خود برند دُرسا می‌باشد. دُرسا در برند لایف‌استایل به دنبال دو هدف است:
هدف اول: ایجاد تجربه‌‌ی جدید برای انسان‌ها
برند لایف‌استایل سعی می‌کند یک فضای منحصر به فرد برای مشتریان خود بسازد، در واقع دُرسا به سطح بالاتری از دیزاین (Design) می‌اندیشد و هدف آن صرفا ساختن مبلمان و اکسسوری و… نیست بلکه هدف آن دلپذیر و بهتر کردن زندگی و اندیشیدن به اصالت ایران و نوع زندگی انسان‌ها است. برند دُرسا در پی ایجاد تجربه‌ای خوب برای انسان‌ها است زیرا اعتقاد دارد که «انسان،‌ شایسته‌ی بهترین تجربه‌ها است» و ابزارش برای ایجاد این تجربه‌ی خوب، دیزاین، طراحی فضا و… است؛ از قهوه‌ای که مشتری می‌نوشد تا هوایی که در فضا استنشاق می‌کند، باید بتواند در ایجاد تجربه‌ی خوب برای مشتری سهیم باشد.
هدف دوم: ایجاد هارمونی بین انسان‌ها و محیط زندگی‌شان
یکی دیگر از اعتقادادت دُرسا در برند لایف‌استایل این است که «تمامیت زندگی انسان‌ها زمانی محقق می‌شود که انسان‌ها و مدل زندگی‌شان در یک هارمونی با محیط اطراف‌شان قرار بگیرد.»
ارزش پیشنهادی خانه‌ی دُرسا به مشتریان در قالب شخصی‌سازی کردن برای زندگی‌شان اتفاق می‌افتد. شخصی‌سازی کردن در دو قالب اتفاق می‌افتد:
قالب اول: شخصی‌سازی توسط خود مشتریان
در این حالت، امکان شخصی‌سازی و انتخاب بر اساس علایق و سلایق مختلف برای مشتریان فراهم است و مشتریان می‌توانند محصولات را بر اساس سلایق خود، در حوزه‌ی تعیین رنگ، پارچه، و چرم انتخاب کنند.
قالب دوم: شخصی‌سازی توسط برند دُرسا که بیشتر در قالب پروژهای B2B صورت می‌گیرد
در این حالت، قبل از اینکه مشتریان بدانند، برند دُرسا شروع به بررسی، مطالعه و تحقیق در مورد خواستگاه، طبقه‌ی اجتماعی و نیازهای مشتریان می‌کند و نهایتا بر اساس همان نیازها، خواستگاه‌ها و طبقه‌ی اجتماعی و همینطور تفکر دُرسا، دست به طراحی می‌برد و محصولاتی را مطابق سلایق مشتریان طراحی و تولید می‌کند. قابل ذکر است مشتریان هدف دُرسا افرادی صاحب تفکر، با نوع زندگی به روز، علاقمند به محصولاتی با طراحی خاص، شاغل و دغدغه‌مند به مفهوم داشتن هدف و برنامه در زندگی هستند که ترندهای جهانی را می‌شناسند؛ برند دُرسا ارزش پیشنهادی خود را به چنین مشتریانی عرضه می‌کند. اما برای محقق شدن آن:
ارائه‌ی سبک زندگی دُرسا بر اساس فلسفه‌ی دال
پس از ری‌برندینگ (Rebranding) دُرسا، طراحی، تولید و مدیریت محصولات بر اساس اصالت و تمدن و بازتولید نقش‌ها و برای آینده (تهران آینده، ایران آینده) صورت گرفته است. سبک زندگی دُرسا دو زیرشاخه‌ی اصلی دارد:
معنا و ارزش زندگی؛ معنابخشی و بازتولید ارزش‌های فرهنگ ایران تا جایی که هر لحظه بتوان آن را در تمامی ابعاد زندگی حس کنند. سودمندی و فایده؛ یعنی مدلی از زندگی را انسان‌ها تجربه بکنند که در عین حال که معنا و ارزش دارد، آن معنا و ارزش، سودمندی را نیز برایشان به همراه داشته باشد که بتوانند مدل زندگی، کیفیت زندگی و تفکر خودشان را ارتقا دهند.
در واقع دُرسا مدلی را ارئه می‌دهد که یک حس خوب زیستن بر اساس فلسفه‌ی دال را به وجود آورد و در طراحی‌هایش تمام این موارد را مد نظر قرار می‌دهد تا این حس خوب را به وجود آورد.
همچنین دُرسا دارای یک دپارتمان معماری داخلی است که در ارتباط با جامعه‌ی مهندسین، طراحان و معماران است و اسپانسر بعضی از رویدادهای معماری است. نسل چهارم فروشگاه‌های دُرسا را آقای علیرضا تغابنی طراحی کرده است. برند دُرسا علاوه بر اینکه در زمینه‌ی مبلمان فعالیت می‌کند، همچنین پروژه‌های طراحی داخلی زیادی را بر اساس خواسته‌ها و نیازهای کاربران، شخصی‌سازی، هارمونی و یکپارچگی با محیط اطراف نیز به انجام رسانیده است.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 31 ژانویه, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: