معرفی طرح دفتر طراحی پژوهی مشکات، رتبه سوم مسابقه طـرح گردشگری غـار علیصدر همدان، محسن اکبرزاده
آثار کارگاه نقد معماری معاصر ایران، دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی

گزارشی از پنجمین همایش معماری و شهرسازی پایدار در خاورمیانه و جنوب آسیا، مدیر و بنیان گذار همایش دکتر وحید قبادیان،نوشته ی امین مرتضوی

پنجمین همایش معماری و شهرسازی پایدار در خاورمیانه و جنوب آسیا، روزهای 22 و 23 اسفند ماه 1397 در شهرهای دبی، مصدر و ابوظبی برگزار شد. در پنجمین سال پیاپی، همایش با همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات و دانشگاه آمیتی هندوستان (واحد دبی) در آکادمیک سیتی شهر دبی برگزار شد.
روز نخست همایش با پذیرش و ثبت نام مدعوین، سرود ملی کشور امارات، هندوستان و ایران آغاز شد. مجریان مشترک از دو دانشگاه حامی مراسم، نخستین حاضرین روی صحنه‌ی سالن اصلی کنفرانس دانشگاه آمیتی بودند. پس از خوش‌آمد گویی توسط ریاست دانشگاه آمیتی و جناب آقای دکتر رهایی (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی)، برنامه‌ی اصلی سخنرانی شروع شد.
سخنران نخست دکتر وحید قبادیان از واحد امارات در ارائه‌ی پاورپوینت خود به پیرامون معماری سنتی ایران و نگاه دوراندیشانه‌ی معماران قدیم ایران و تمرکز ایشان بر مباحث پایداری پرداختند. ایشان همچنین به موضوع معماری و شهرسازی معاصر از منظر پایداری در اقلیم‌های متنوع ایران نیز اشاره‌ای داشتند. پس از ایشان پروفسور داوید پروونزانی از مؤسسه‌ی انرژی‌های سبز در ایتالیا به سخنرانی و ارائه‌ی فیلم‌هایی در رابطه با رویکردهای نوین جهانی به مبحث پایداری و زمینه‌های استفاده از تکنولوژی دیجیتال در معماری و شهرسازی روز دنیا پرداختند.
پس از صرف نهار، در ساعت 14 مراسم با ارائه‌ی فیلمی از معرفی و اقدامات بازسازی بندر تاریخی کنگِ کشورمان با حضور شهردار محترم این شهر ارزشمند ایرانی، جناب آقای مهندس ایوب زارعی ادامه یافت. سپس سخنرانی دکتر جان دولین از دانشگاه نیوکاسل انگلستان پیرامون پروژه‌های اجرا شده در مرکز بافت تاریخی شهر نیوکاسل با رویکرد پایداری ارائه شد. عمده‌ی مطالب ارائه شده توسط ایشان پیرامون باززنده‌سازی بافت مرکز شهر نیوکاسل و توسعه پایدار شهری، اقتصادی و اجتماعی بود. دکتر آبراهام ساموئل از دانشگاه آمیتی، پیرامون تأثیر تکنولوژی‌های جدید و مصالح نوین در طراحی‌های پایدار نیز در ادامه به ایراد سخنرانی پرداختند.
بخش بعدی رویداد، پس از یک پذیرائی کوتاه، با تشکیل پنل تخصصی گفتگو انجام شد. این بخش با حضور سخنرانان سمینار و خانم‌ها دکتر فاطیما اسمیت از دانشگاه آزاد امارات، دکتر نینا ماهاتنا و دکتر بنفشه کوادری راجپوت از دانشگاه آمیتی دبی تشکیل شد. موضوع پنل مباحثی پیرامون صحبت‌های مطرح شده در سخنرانی‌ها، راهکارها و اهداف بلند مدت پایداری بود. حسن ختام روز نخست همایش، سخنرانی آقای دکتر واثقی ریاست محترم دانشگاه آزاد واحد امارات و اهداء لوح تقدیر به برگزار کنندگان و سخنرانان بود.
هیئت ایرانی شرکت کننده در این همایش شامل ریاست و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات، واحد تهران مرکز و واحد قزوین، اعضای هیئت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعضای گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دانشجویان معماری از دانشگاه های مختلف ایران، هند و امارات بودند.
برنامه‌ی روز دوم از ساعت 9 صبح با حضور اعضاء و مدعوین در برابر دانشگاه آزاد امارات و حرکت گروهی به سمت ابوظبی آغاز شد. اولین مقصد بازدید، شهر جدید مصدر بود. شهر مصدر اولین نمونه شهرسازی پایدار است که بصورت پایلوت توسط شرکت‌های معماری معتبر جهان (از جمله دفتر نورمن فاستر، شرکت زیمنس و…) طراحی و در حال ساخت می‌باشد. پس از آن بازدید از جزیره‌ی فرهنگی سیاحتی یاس و توقفی کوتاه در کنار فراری لند جهت صرف نهار انجام شد. کاروان سپس به سمت موزه‌ی لوور ابوظبی حرکت نمود. این موزه توسط ژان نوول، معمار معروف فرانسوی طراحی و سال گذشته توسط رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، افتتاح شده است. در این موزه آثاری از اقصی نقاط جهان از جمله کشور ایران به نمایش گذاشته شده است.
پس از آن مقارن با اذان مغرب، بازدید از مسجد بزرگ شیخ زاید انجام گرفت. این مسجد به سبک معماری مساجد هند و با سنگ مرمر سفید طراحی شده است. یک قالی یکپارچه‌ی تبریز در شبستان اصلی مسجد قرار دارد. در راه بازگشت از شهر ابوظبی، پل جدید طراحی شده توسط زاها حدید و برج مورب کاپیتال گیت نیز مورد بازدید میدانی حاضرین در همایش قرار گرفت.
لازم به تأکید است که در روز دوم، تعدادی از اعضاء و هیئت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از دو منطقه‌ی بازسازی شده‌ی شهر دبی به اسم باکس پارک و سیتی واک نیز بازدید نمودند. همچنین این گروه از بافت تاریخی بستکیه که توسط مهاجران شهرک بستک ایران در در اواخر قرن نوزدهم میلادی در دبی ساخته شده و محله‌ی السیف که جدیداً به شکل تاریخی در مجاور بستکیه احداث شده بازدید نمودند. ششمین دور این همایش در طی روزهای 30 بهمن و 1 اسفند ماه 1398 برگزار خواهد شد که اطلاع رسانی آن از طریق رسانه‌های معتبر و تخصصی معماری صورت می پذیرد.

منتشر شده در : یکشنبه, 27 فوریه, 2022دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: