آثار کارگاه نقد معماری معاصر ایران، دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی
مسابقه طراحی مسکن، افراد کم در آمد در زعفرانیه تهران

گزارشی از یک نمایشگاه، آثار دکوراتیو با ضایعات ساختمانی، امیـد کـامیاب‌شندی، پریـا سیـدجوادجواهری

طراحی و ساخت مبلمان و روشنایی مدرن با استفاده از ضایعات ساختمانی و بازیافت این قبیل موارد چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟ چگونه می‌توان ضایعات ساختمانی را به کالایی کاربردی تبدیل نمود؟ کاربرد این نوع کالاها در فضا به چه صورت است؟
بازیافت ضایعات ساختمانی عبارت است از بازیافت موادی که به صورت تصادفی و ناخواسته در حین عملیات ساخت‌و‌ساز تولید می‌شوند. این ضایعات ساختمانی شامل برخی مصالح ساختمانی از قبیل میخ، میلگرد، سیم برق و همچنین ضایعات بوجود آمده از فرایند آماده سازی اولیه‌ی محل پروژه مانند کنده‌ی درختان، آجر و… است. بازیافت ضایعات ساختمانی موضوع جدیدی نیست، اما تغییر کاربری دادن به این ضایعات و تبدیل کردن آن‌ها به کالایی کاربردی اعم از مبلمان و روشنایی دیدگاه نوینی است.
تیم معماران آراه از آبان سال 1397 تصمیم گرفتند ضایعات سطح کلانشهر‌ی همچون تهران را جمع‌آوری و با تغییراتی جزئی آن‌ها را به عملکرد جدیدی برسانند. ایشان کوشیدند این ضایعات را مجدد به داخل خانه‌ها و دیگر اماکن برگردانند. سبک صنعتی و مدرن اولیه‌ی ضایعات ناخواسته تجربه‌ای جدید به وجود آورد. برای مثال میز نهارخوری‌ای طراحی و اجرا شد که با ضایعاتی چون دستگیره‌ی پله، سیمان و دیگر مصالح، قابلیت کاشت دارد. کاربران می‌توانند بر مبنای سلیقه هر گیاهی که تمایل دارند در داخل میز بکارند، بدون اینکه نگران خراب شدن چوب میز شوند! دیگری طرحی چون لوله‌ی آب و سیم برق بود که تبدیل به صندلی راحتی شده و یا ساعت‌هایی که مصالح اولیه‌ی آن‌ها از میلگرد‌های ضایعاتی، سیمان و رزین بود. طراحی و اجرای این ایده توسط «امید کامیاب‌شندی» و «پریا سیدجوادجواهری» انجام شده است.

منتشر شده در : دوشنبه, 28 فوریه, 2022دسته بندی: مقالات, هنربرچسب‌ها: