گزارشی از یک نمایشگاه، آثار دکوراتیو با ضایعات ساختمانی، امیـد کـامیاب‌شندی، پریـا سیـدجوادجواهری
ویلا آتلانتیس اثر آرتور امیدآذری

مسابقه طراحی مسکن، افراد کم در آمد در زعفرانیه تهران


عنوان: دکور شهر / طراح: لیلا غرضی/ زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن‌کفایی/توضیحات: در این پوستر ساختمان‌های شهر از مجموعه‌ای از مجسمه‌ها تشکیل شده است. مجسمه‌ها به‌عنوان المان و عناصری بی‌روح، شهری را پدید آورده‌اند که فاقد شادابی و روح زندگی است و اشاره به این نکته دارد که معماری و بناهای امروزی توجه کمتری به انسان محور بودن و سر زندگی فضاها دارند.


عنوان: پارادوکس / طراح: محمدرضا سرتیپی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: گاه کلمات، مفاهیم، رفتار و نحوه عملکرد معماران در عرصه‌های گوناگون بسیار متضاد و متناقض است.


طراح: بهنوش نیک‌پرور / عنوان: لطفا کامل کپی کنید / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: بیانگر این واقعیت است که گاه تقلید و کپی برداری‌های صورت گرفته در معماری با درک غلط و به شکلی اشتباه انجام می‌پذیرد. تصویر استفاده شده چهره جناب آقای مهندس علی شیخ‌الاسلام است که با بزرگواری اجازه دادند با ایشان شوخی کنیم.


عنوان: اخطار / طراح: محمدرضا سرتیپی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: در دنیایی که مرزهای ارتباطات بسیار گسترده شده‌اند، روزانه با بمبارانی از اطلاعات و ایده‌ها مواجه هستیم که بر ذهن ما تاثیر می‌گذارند. دشوار است ایده‌ای را از صفر زاییده‌ی ذهن یک شخص بدانیم چرا که غالباً و خواه‌نا‌خواه انسان از دیگر آثار تاثیر پذیرفته و الگو می‌گیرد. مشکل از جایی آغاز می‌شود که نه تنها خود را از الگوبرداری از دیگری مبرا می‌دانیم، بلکه خود را صاحب و مبدع اولیه آن ایده معرفی می‌کنیم و متناسب با پروژه خود، فلسفه‌ای درخور می‌بافیم. شاید دیر نباشد روزی که آنقدر غرق این دزدی آشکار بشویم که ابزارهای در اختیارمان به صدا بیایند.


عنوان: غیر قابل تمدید / طراح: محمدرضا سرتیپی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: تمدید مسابقات و دیگر رویدادهای معماری در بسیاری از موارد به قدری قطعی و قابل پیش‌بینی است که هم برگزارکنندگان و هم شرکت‌کنندگان می‌توانند با خیال آسوده، کار امروز را به فردا بیندازند. دور از ذهن نیست که در آینده، بخشی خالی برای تمدید رویداد، جای خود را در پوسترها باز کند و برگزاری مسابقه‌ای، از نسلی به نسل بعد به ارث گذاشته شود.


عنوان: لگو بازی / دانشجو: سارا حسن‌نژاد و فهیمه قاسمی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: نقدی بر فضای بازی گونه‌ی حاکم بر برخی از معماری‌ها! تصویر اصلی این پوستر نقاشی مشهور” ساخت کاخ خورنق” اثر استاد بهزاد است که به‌عنوان نمادی از هویت و تاریخ غنی معماری ایران در نظر گرفته شده و “لِگو” به‌عنوان یک عنصر جدید و مربوط به دوران معاصر و البته نمادی از بازی! به منظور نقد بر معماری‌های بی‌هویت و بازیگوشی برخی از معماران به نقاشی اضافه شده است.


عنوان: فرش قرمز / طراح: شیما جانقربان / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: دنيای معماری امروز برای يک تازه كار بيشتر به هزار تويی می‌ماند كه شرط بقايش در آن بسته به حل آن است. او برای وفاداری به علاقه‌اش چاره ای جز حل آن نخواهد داشت. ولی صد افسوس كه هر بار از نقطه شروع آغاز می‌كند باز به بن‌بست می‌رسد، از هر راه كه وارد می‌شود جايی برای شكفتن بذر ايده‌هايش نخواهد يافت. سال‌ها می‌چرخد و چيزي جز درهای بسته عايدش نخواهد شد. سال‌ها به اميد يافتن راهی است و نظاره‌گر انگشت شماری كه گويی هزارتوی برايشان از دل خود فرش قرمزی پهن كرده و در دل خود جايشان می‌دهد و غرق اين شک كه هزارتوها هم گزينشی‌اند!


عنوان: ماله / طراح: بهنوش نیک‌پرور / زیر نظر: دکتر ناصر حسنپور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: بیانگر این حقیقت است که خود با دست خویش ماله می‌کشیم بر تمام هویت، فرهنگ، تاریخ و معماری گذشته‌مان.


عنوان: رومی روم یا….. / طراح: سارا حسن‌نژاد، فاطمه قاسمی /
زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: تصویر اصلی در این پوستر نقاشی “مدرسه‌ی آتن” اثر رافائل می‌باشد، که در آن فضای آموزشی، متولیان آموزش و البته آموزش گیرندگان با استفاده از تکنیک کلاژ و زبان طنز به نقد کشیده شده‌اند. تاکید بر عدم هماهنگی و اصالت، هیاهو و بی‌محتوایی سیستم آموزش معماری است که با اضافه کردن پرسوناژهای مینیاتوری و عناصر امروزی بیان شده است.


عنوان: معماری، کار گروهی / طراح: بهنوش نیک‌پرور / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: معماری کار فردی نیست بلکه ثمره تلاشی گروهی است. باید بدانیم در پسِ هر پروژه معماری افراد زیادی در تلاش هستند که گاهی نامی از آن‌ها برده نمی‌شود.


عنوان: معماری تلفیقی / طراح: بهنوش نیک پرور / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: کپی‌برداری از طرح‌ها و تلفیق آن‌ها با هم در بسیاری از پروژه‌های معماری دیده می‌شود و نتیجه نهایی آن معمولاً طرحی است ناموزن، ناهماهنگ و با کیفیت پایین‌تر از طرح اصلی. در این پوستر برای بیان این واقعیت، به جای تلفیق و کپی‌برداری از طرح‌های معماران سرشناس چهره آن‌ها با هم تلفیق شده است.


عنوان: نصف جهان / طراح: نگین ثقفیان / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: با نگاه مختصری به اطراف متوجه وقوع تغییرات نابجا و گسسته در منظر بافت شهری هستیم که این امر نتیجه‌ی طراحی و سلیقه‌ی امروزی مداخله‌گر در نمای ساختمان‌هاست. حال این فکر به ذهن خطور می‌کند که اگر گذشتگان نیز چنین می‌اندیشیدند، آثار معماری پیشین ما در زمان حال چطور جلوه می‌نمود. از این رو در این اثر با شبیه‌سازی ذائقه امروزی در گذشته و استفاده از بنایی که شهروندان تعلق خاطر بسیاری به آن دارند این تفکر و سلیقه‌ی امروزی مورد نقد قرار گرفته است.


عنوان: خلاقیت گله‌وار / طراح: مهسا یزدانی‌بخش / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: ایده اصلی این پوستر بر گرفته از قسمتی از گفته‌های رم کولهاس در نشست معماری در مدرسه AA (سال 2006 ) می‌باشد “چیزی که امروز من را در مورد حرفه‌ی معماری ناراحت می‌کند این مسئله است که ما در درون معماری تلاش می‌کنیم و خلاقیت غیرقابل باوری به خرج می‌دهیم. اما بیرون از آن، اطلاعات کمی از دنیا داریم. معمارها آن قدر اطلاعات کمی از دنیا دارند که داوری آن‌ها در مورد آن، تقریباً غیر ممکن است. ما مثل گوسفند، همه در یک جهت و بعد در یک جهت دیگر حرکت می‌کنیم.” (برگرفته از کتاب ابر انتقادی، ترجمه پویان روحی).


عنوان: معمار خوانده / طراح: فرناز نکویی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: این پوستر نمودی از سرگذشت یک معمار در طول زندگی حرفه‌ای خود از زمان فارغ‌التحصیلی تا مرحله‌ی آبدیدگی است. تلاش شده تا با اشاره به مراحل طی شده توسط یک تازه فارغ‌التحصیل در سیستم حرفه‌ای معماری به نقد رویه‌ی دفاتر معماری در جذب کارآموزان و نیروهای تازه کار پرداخته شود و به این نکته اشاره شود که درنهایت امر آن تازه فارغ‌التحصیل نیز بخشی از همین چرخه معماری می‌شود و… .


عنوان: خموشی / طراح: فرناز نکویی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: این پوستر نقد معمارانی است که با ژستی حق به جانب بدون حرکت و عمل با فاصله منتقد متکلم هستند.


عنوان: بی‌نام / طراح: فرناز نکویی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: این پوستر که با دست طراحی شده است بیانگر این واقعیت است که بسیاری از معماران با دیدن آثار معماران بزرگ به صورت خود آگاه یا ناخود آگاه نکاتی از آن‌ها را در ذهن خود ثبت و ضبط می‌کنند و همواره این بحث وجود دارد که بسیاری از طرح‌های معماری به نمونه‌های دیگر شبیه هستند اما این واقعیت هم وجود دارد که ممکن است طراح در حین طراحی از آموزه‌هایش که حاصل سر مشق شدن آثار برجسته معماری می‌باشد بهره گرفته است.


عنوان: این رشته سر دراز دارد…/ طراح: محمدرضا سرتیپی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: چرخه‌ی برگزاری مسابقات معماری، سلسله اقدامات مشخصی است که ضامن انتخاب صحیح و عادلانه طرح و پروژه منتخب است. اما در این بین گاهی برای رسیدن به هدف و مقصود، راه‌هایی نامرئی وجود دارد که تنها با چشم بصیرت قابل مشاهده است.


عنوان: استاد (علی‌اکبر بنای اصفهانی) / طراح: محمدرضا محمودی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: به نظر می‌رسد امروزه شبکه‌های اجتماعی برای برخی از معماران جایگاه ویژه‌ای دارد. از این رو با نگاه به زندگی بسیاری از معماران نامدار امروز و با نیم نگاهی به زندگی برخی از معماران دیروز( علی‌اکبر بنای اصفهانی) به سادگی می‌توان متوجه افراطی‌گری در استفاده از شبکه‌های اجتماعی شد، رفتارهایی همچون جلب توجه مخاطبان به هر شکل و رفتارهای سودجویانه از دانشجویان معماری. از این رو با شوخ طبعی جای معماران دیروز را با امروز عوض کردیم تا تصور کنیم و بیاندیشیم که اگر معماران گذشته در شبکه اجتماعی حضور داشتند چگونه رفتار می‌کردند؟


عنوان: آرکی فشن / طراح: لیلا غرضی / زیر نظر: دکتر ناصر حسن‌پور، مهندس محسن کفایی / توضیحات: این مجموعه پوستر نقدی به مد گرایی در معماری و استفاده از متریال‌های گوناگون در ساختمان‌ها است. در این مجموعه با قرار دادن متریال‌های مد شده در سال‌های اخیر بر روی جلد مجله‌ی وگ (مجله به نام و معتبر در عرصه مد) این پرسش مطرح می‌گردد که آیا معماری و استفاده از متریال‌ها همچون لباس تابعی از مد هستند؟

منتشر شده در : دوشنبه, 28 فوریه, 2022دسته بندی: مسابقات, مسکونیبرچسب‌ها: