تاریخچه و اصول و مبانی طراحی بیمارستان
کتابخانه­‌ی ملی روسیه سَنت پترزبورگ، روسیه/ ایگور ساکالوف، 1814

کتابخانه­‌ی پژوهشگاه پاریس، فرانسه، 1802

The Institute Library, 1802

در حالی که تنها یک درِ بلند و زیبا با نشان خانوادگی کاردینال مازارین، کتابخانه‌­ی او را از کتابخانه­‌ی پژوهشگاه جدا می‌­کند، اما تاریخچه‌­ی آنها کاملاً از هم جداست. کتابخانه‌­ی مازارین آفریده­‌ی مردی قدرتمند و با فرهنگ از سده­‌ی هفدهم بود که در پایان زندگی می‌­خواست همه­‌ی آثاری را که گرد آورده بود در اختیار همگان قرار دهد، اما کتابخانه‌­ی پژوهشگاه در زمان انقلاب فرانسه به وجود آمد تا ابزاری برای دانش­‌اندوزی در مقیاس گسترده باشد.
پس از انحلال فرهنگستان­‌های سلطنتی (همچون «قانقاریای درمان­‌ناپذیر اشرافیت»)، مؤسسان قانون اساسی سال 1795 هنگام تأسیس پژوهشگاه ملی (که قرار بود وظیفه‌­ی فرهنگستان‌­ها را بر عهده گیرد) جایی برای انتقال کتاب‌­های فرهنگستان­‌های پیشین در نظر نگرفتند. در سال 1805 «مجلس علما» کالج چهار ملت را که در جریان انقلاب به جای زندان از آن استفاده می‌­شد، به کاخ هنرهای زیبا تبدیل کرد. هم­زیستی پژوهشگاه و مدرسه­‌ی هنرهای زیبا (که وودویِر به خاطر آن تغییرات عمده‌­ای در ساختمان کالج به وجود آورده بود) نتیجه­‌بخش نبود و در سال 1840 تصمیم بر آن شد که هنرجویان را به محل دیگری منتقل کنند.
پژوهشگاه نیز به کتابخانه‌­ای احتیاج داشت که بتواند به نیازهای خاص آن پاسخ دهد و ابزاری برای مطالعه و پژوهش باشد، وظیفه­‌ای که کتابخانه‌­ی مازارین نمی‌­توانست آن را انجام دهد. در 1802 یک بال ساختمان که قبلاً به آپارتمان‌­های مسکونی اختصاص داشت، به طور کامل گشوده شد و به صورت گذرگاه بلندی به طول 36 متر درآمد که باید مجموعه‌­ی مازارین را در خود جای می­‌داد. این فضای زیبا و آرام، به کتابخانه‌­ی پژوهشگاه تبدیل شد و از سال 1805 تا کنون تغییرات اندکی در آن رخ داده است. بخشی از قفسه‌­های کتاب که تمام دیوارهای اتاق مطالعه را پوشانده‌­اند، از قطعات چوبی تشکیل شده است که پدر لوبلون از صومعه‌­ی سن دنی ساخته بود.

در مرکز تالار، میزهای بزرگ مطالعه که از سال 1795 به جا مانده‌­اند، یکی پس از دیگری قرار گرفته‌­اند. پایه‌­های حجیم آنها که به موجودات افسانه‌­ای با بدن شیر و کله­‌ی عقاب شباهت دارد که برای صرفه‌­جویی از خمیر کاغذ درست شدند و با تمام این احوال، آنها در وضعیتی عالی خودشان را به سده‌­ی بیست و یکم رسانده­‌اند. میز عظیمی از ماهون کوبایی با طراحی لیمون که از کتابخانه‌­ی ورسای گرفته شده بود، در یک انتهای تالار جای گرفته و برای نمایش یافته‌­های جدید کتابخانه به‌­کار می‌­رود. ساعت دیواری خیره­‌کننده­‌ای که کار استاد ساعت­‌ساز، آنری لوپوت است و بین دو پنجره سر بر افراشته، زمانی برای نمایش زمان تعویض نوبت فرهنگستان‌­های مختلفی به‌­کار می‌­رفت که در ساختمان مستقر بودند. میزهای مرکزی معمولاً در اختیار خوانندگان مهمان قرار می‌­گیرند، در حالی که اعضای فرهنگستان معمولاً اتاقک‌­های کوچکی را ترجیح می‌­دهند که در امتداد یک ضلع تالار کشیده شده­ و دارای صندلی‌­های دسته­‌دار و قفسه‌­هایی پر از کتاب و مجله هستند. ساختمان، بخش­‌های الحاقی گوناگونی دارد. و چندی پیش فضای وسیعی نیز در نزدیکی پاریس به آن اضافه شد و نشریاتی را که به­‌ندرت مورد استفاده قرار می‌­گرفت، به آنجا منتقل کردند. کتابخانه در حال حاضر بیشتر روی علوم انسانی، از جمله تاریخ، زبانِ فرانسه، باستان‌­شناسی و تاریخ علوم متمرکز شده است و می­‌کوشد فعالیت­‌های خود را با کتابخانه‌­ی مازارین هماهنگ سازد. البته این رابطه­‌ی خوب همیشگی نبوده و زمانی حتا جلوی دری که آنها را از هم جدا می‌­کند، تیغه کشیده بودند. نقص بزرگ کتابخانه مذکور نسبت به نمونه‌­های مشابه، این است که گروه نسبتاً اندکی از مردم امکان دستیابی به آن را دارند و عمدتاً پژوهشگران حرفه‌­ای و اعضای فرهنگستان‌­ها از آن استفاده می­‌کنند.

منتشر شده در : دوشنبه, 31 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: