کتابخانه­‌ی پژوهشگاه پاریس، فرانسه، 1802
اصول و مبانی طراحی و معماری فضاهای فرهنگی، بخش نخست

کتابخانه­‌ی ملی روسیه سَنت پترزبورگ، روسیه/ ایگور ساکالوف، 1814

The National Library of Russia, 1814

امپراتریس کاترینای دوم (کاترین کبیر) در سال 1795 تصمیم گرفت درسَنت پترزبورگ، که آن زمان پایتخت روسیه بود، کتابخانه‌­ای «در نهایت شکوه» بسازد. امپراتریس نسبت به مسئله­‌ی دانش و تحصیلاتی که در آن دوره بیشتر از فرانسه وارد روسیه می‌­شد بسیار حساس بود و می­‌خواست با تأسیس کتابخانه­‌ای که برخلاف بیشتر کتابخانه‌­های سلطنتی اروپای آن زمان برای عموم قابل استفاده باشد، «روشنگری دانش را برای اتباع روسیه به ارمغان آورد». اما کار به سرعتی که او انتظار داشت، پیش نرفت. پاول اول، جانشین او که در سال 1796 به تخت نشست، چنان دغدغه‌­ای در مورد رواج دانش در روسیه نداشت و پروژه­‌ی ساخت کتابخانه تا سال 1800 که کنت آلکساندر استروگانوف به ریاست کتابخانه­‌های سلطنتی منصوب شد، به تعویق افتاد. پس از قتل پاول اول، جانشین او، آلکساندر اول، نسبت به اندیشه­‌های مدرن نگرش پیش‌روتری داشت و مجموعه­‌کتاب­ه‌ای مهمی را به استروگانوف بخشید. اما کتابخانه (از جمله به علت جنگ سال 1812 روسیه و فرانسه) در ژانویه‌­ی سال 1814 افتتاح شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.
ساختمان کتابخانه که در تقاطع دو خیابان اصلی سَنت پترزبورگ، یعنی بلوار نِفسکی و خیابان سادووایا، ساخته شده، یک کاخ نئوکلاسیک زیباست با ایوانی به شکل ربع‌­دایره و متکی به شش ستون که بر فراز هرستون نیز تندیسی برافراشته شده است. این بنا که به وسیله‌­ی معماری به نام ایگور ساکالوف ساخته شد، با طرح‌­هایی که پطر کبیر برای سَنت پترزبورگ در سر داشت کاملاً هم­خوانی دارد و گویای سلیقه­‌ی کاترینای دوم و جانشینان او و علاقه‌­ی آنها به سبک برازنده و منجمدکننده‌­ای است که شاخصه­‌ی شهر سَنت پترزبورگ نیز به شمار می‌­رود. این سبک در اینجا در قالب گسترش افقی و تکرار شونده‌­ی نماها و عناصر تزئینیِ الهام‌­گرفته از معماری باستان نمود یافته که در مجموع، حال و هوایی سرشار از شکوه، عظمت و قدرت را به نمایش می‌­گذارند.

اثاثه­‌ی داخل بنا نیز دارای همان سبک بی­‌پیرایه‌­ی نئوکلاسیک هستند و چندان تجملی به نظر نمی‌­رسند. فقط سه فضا (که در دوره­‌های مختلفی طراحی شده­‌اند) شرایط متفاوتی دارند: یک سرسرای گرد و وسیع با مبلمانی بیش از حد شلوغ که امروزه نورگیری خوبی هم ندارد؛ بخش دست‌­نویس‌­ها با دکوراسیونی از چوب غان و رگه­‌هایی از هنر اسلاو و «اتاق فاؤست» که فضای نئوگوتیک دلنشینی است و حدود 6,000 نسخه‌­ی چاپی کهن در آن نگهداری می‌­شود. ساختمان کتابخانه‌­ی پترزبورگ پیوسته با افزوده شدن بخش­‌های جدیدی بزرگ­‌تر می‌­شد؛ مانند کاخی که کارلو روسی در سال­‌های 1828 تا 1834 ساخت یا ساختمان بزرگی که در سال 1861 به وسیله­‌ی سابال‌شیکوف ساخته و به بنای اصلی متصل شد؛ و سرانجام بخش الحاقی‌ه­ای که واراتیلوف در آغاز سده­‌ی بیستم به کتابخانه افزود. در سال 1998 نیز کتابخانه، ساختمان جدیدی در خیابان ماسکوفسکی به دست آورد. در حال حاضر کتابخانه‌­ی ملی روسیه در پترزبورگ (در مسکو نیز یک کتابخانه­‌ی ملی وجود دارد) که تا سال 1992 به افتخار یک نویسنده­‌ی بزرگ روس، کتابخانه‌­ی سالتیکوف-شدرین نیز خوانده می‌­شد، بیش از سی ­و دو میلیون منبع مختلف در اختیار دارد و یکی از پنج کتابخانه­‌ی بزرگ جهان به شمار می­‌آید.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 1 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: