کتابخانه‌­ی رِن، کالج ترینیتی کیمبریج، انگلیس/ کریستوفر رِن، 1686
طراحی فضاهای فرهنگی در ایران و جهان

کتابخانه­‌ی ملی پراگ، جمهوری چک، 1721

The National Library of Prague, 1721

بنای کتابخانه‌­ی ملی پراگ ریشه در اختلافات مذهبی در این سرزمین داشت. در سال 1556 میلادی فردیناند اول، شاه بوهم، ویرانه‌­های صومعه­‌ی دومنیکنی سنت کلمنس در کنار رود ولتاوا در پراگ را در اختیار ژزوئیت­‌ها قرار داد و هدفش آن بود تا با ایجاد درگیری‌­های مذهبی، نفوذ و قدرت دانشگاه پراگ را که به ­شدت تحت تأثیر اندیشه­‌های پروتستانی بود، محدود سازد. به این ترتیب ژزوئیت‌­ها به چنان قدرتی دست یافتند که در 1622 اداره‌­ی دانشگاه را به دست گرفتند و در سال 1653 ساخت کلمنتینوم را آغاز کردند که در ابتدا قرار بود یک کالج تحت نظارت کلیسای «منجی ما» باشد. سه کلیسا و بیش از سی خانه خراب شد تا فضای کافی برای ساخت مجموعه فراهم شود. معمار ایتالیایی، کارلو لوگارو، پروژه را آغاز کرد و سپس آن را به هم وطن خود، فرانچسکو کاراتی، سپرد که به‌­ویژه در بناهای سبک باروک مهارت بسزایی داشت. در طول یک قرن، هشت معمار چک و ایتالیایی جایگزین یکدیگر شدند تا بزرگ­ترین مجموعه­‌ی معماری در پراگ، پس از مجموعه­‌ی کاخ هرادچانی را بسازند.
کلمنتینوم یک مجموعه‌­ی دانشگاهی بود که در زمینی به مساحت دو هکتار و طبق نقشه‌­ی خشک و منظمی با خطوط قائم ساخته شد. زمین­‌ها به چهار حیاط مستطیل‌­شکل با حاشیه­‌های طویل تقسیم شدند و در گوشه‌­هایشان برج­‌های ساعت، ورودی‌­های عظیم و یک برج رصد برپا شد که تجهیزات ستاره‌­شناسی تیکو براهه را در آن گرد آوردند.
کتابخانه‌­ی مجموعه که در کالج سابق ژزوئیت‌­ها جای گرفت، در بین سال‌­های 1721 تا 1727 به وسیله­‌ی فرانتیشک کانکا راه‌­اندازی شد و یکی از درخشان­‌ترین نمونه­‌های معماری باروک به شمار می‌­رود. کتابخانه با وجود تمام فراز و نشیب‌­های تاریخ سرزمین چک، تمام شکوه قرن هجدهمی خود را حفظ کرده است.

ستـون­‌پیچ‌­های چوبی، گالـریِ تعریف­‌شـده به وسیله‌­ی تناوب تورفتگی‌­ها و بیرون‌­زدگی‌­ها، نرده‌­های فرفورژه­‌ی طلاکاری­‌شده، طلای سرستون‌­ها و پایه‌­ی کره‌­های جغرافیا به همراه موزاییک مرمری کف، همه و همه در یک مجموعه­‌ی متنوع تزئینی درهم می‌­آمیزند تا هماهنگی زیبایی را پدید آورند. نگاه بیننده روی سقف و شاهکارهای خطای بصری یوهان هیبِل خیره می‌­ماند، همان هنرمندی که نقاشی‌­های دیواری بهت‌­آور صومعه­‌ی شاتو در دوکسانی را آفریده است. تزئینات نگاره­ای در سه طبقه­‌ی این کتابخانه گسترده شده‌­اند.
در کناره‌­ی پنجره­‌ها نگاره‌­هایی از مجموعه‌­ی «نقش­نامه»ی (Iconologia) چزاره ریپا با مضامینی از قبیل چهار عنصر، خصایل نیکو و خِرَد به چشم می‌­خورد. در طبقه‌­ی میانی (گالری)، تصاویر چهره‌­ی ژزوئیت‌­های سرشناس دیده می‌­شود، اما آنچه در این فضا چشم را خیره می‌­کند، سقف بناست. در اینجا توهّم طبقه‌­ی سومی به بیننده دست
می­‌دهد که ناشی از تصویر بالکن‌­های کاذبی است که چهره‌­هایی از اهل کلیسا در آنها مصور شده است. بخش مرکزی این طبقه­‌ی سوم در زیر گنبد موهوم، به نمایش متون مقدس اختصاص یافته و در دو سوی آن دو نقاشی بزرگ جای گرفته است: هفت الهه­‌ی هنر در شمال و تجلی مسیح در جنوب. هدف، نمایش این امر است که چگونه خرد از دوران باستان، پیامبران تورات را به سوی دانش و آموزه‌­های کلیسای کاتولیک راهنمایی کرد. در کف بنا نیز کره‌­های جغرافیاییِ نمایان‌گر زمین و کرات آسمانی که در کلمنتینوم ساخته و تزئین شده‌­اند، آسمان و زمین را در پیوند با یکدیگر نشان می‌­دهند.
پس از سرکوب ژزوئیت‌­ها به وسیله‌­ی پاپ در اواخر سده­‌ی هجدهم، کتابخانه تحت حمایت امپراتریس ماریا ترزا قرار گرفت و به کتابخانه‌­ی عمومی و دانشگاهی سلطنتی تغییر نام داد. پس از چند تغییر نام دیگر در طول عمر دراز خود، سرانجام در سال 1990 کتابخانه‌­ی ملی نام گرفت و تا امروز نیز به کار خود ادامه می‌­دهد.

منتشر شده در : چهارشنبه, 26 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: