Camps Bay House / Malan Vorster Architecture Interior Design, Ts Ladan Mostafazade
عمارت شاد، اثر کوروش فتحی

کتابخانه­‌ی جدید لوییس دانشگاه پرینستون نیوجرسی، پرینستون، آمریکا/ فرانک اُ.گه‌­ری، 2008

New Lewis Library at Princeton University, 2008

کتابخانه‌­ی جدید لوییس در دانشگاه پرینستون، با طراحی فرانک اُ.گِه‌­ری در آغاز سال تحصیلی 2008 افتتاح شد. این کتابخانه‌­ی دانشگاهی چندطبقه که ساخت آن چهار سال به طول انجامید، کتابخانه‌­های علمی سراسر شهرک دانشگاهی پرینستون را در فضای واحدی برای پژوهش و مطالعه گرد آورد. به گفته­‌ی گه­‌ری، این بنا بازتاب‌­دهنده‌­ی شخصیت افرادی است که از آن استفاده می‌­کنند.
نمای بیرونی ساختمان از فولاد، فولاد ضدزنگ، آجر رُسی و استوکو تشکیل شده است. تیرهای فولادی سقف به صورت مجزا ساخته و سپس در حجم خمیده‌­ی بنا کار گذاشته شد. گه‌­ری و همکارانش در سقف و برخی از دیوارها از ماده‌­ی جدیدی به نام زیپریب استفاده کردند که نوعی سیستم پوشش فلزی بام به صورت پیچکِ ایستاده است و بیشتر مصرف صنعتی دارد. گه‌­ری این سیستم را با فولاد ضدزنگ تورفته به کار برد. نمای سطح، طوری طراحی شد که ظاهر براق ملایم و بافت پارچه‌­مانندی به خود بگیرد و به این ترتیب تیزه­‌های بلند دو اینچی به نما بافت و مقیاس ­بخشیده­‌اند. گه­‌ری در این­‌باره می‌­گوید: «ما در این بنا با خوانش دوگانه‌­ای از زیبایی و پیراستگی فولاد ضدزنگ و سختی و استحکام صنعتی رو به­ رو هستیم».
بنا در پنج تراز طراحی شده است. تراز 100 ساختمان شامل ورودی طبقه‌­ی اول، آتریوم، بخش اصلی مراجعات، و دو کلاس به شکل آمفی ­تئاتر است. در کنار آتریوم میز پذیرش پرُ پیچ ­و خم و بزرگی با طراحی خود گه­‌ری دیده می­شود که از چشم­گیرترین عناصر فضای کتابخانه‌­ی اصلی است. محوطه­‌ای که به «خیابان» معروف شده است، کافه­‌‎تریا را در خود جای می‌­دهد.

عنصر شاخص محل­ه‌ای مطالعه و اتاق‌­های سمینار در این تراز، صندلی‌­هایی با رنگ­‌های خیره‌­کننده است.
یک عنصر بارز دیگر، شکاف ستاره­‌شکلی در سقف میان ترازهای 100 و 200 است. قفسه­‌ی نشریات در تراز 200 گرداگرد این ستاره قرار گرفته است. اتاق‌­های سمینار که در محیط و حاشیه‌­ی بیرونی ساختمان واقع شده­‌اند، به­‌خوبی نشانگر آن هستند که چگونه بنا هرچه رو به بالا می‌­رود، باریک‌­تر می‌­شود.
برای نورپردازی طبقه­‌ی دوم از چراغ‌­های آویز استفاده شد. ارتفاع سقف این طبقه به حدود 10 متر می­‌رسد. اتاق وسیع و شیشه­‌پوش طبقه­‌ی دوم که تقریباً هم­سطح نوک درختان محوطه‌­های مجاور است، به همین علت «خانه­‌ی درختی» نام گرفته است.
ترازهای 300 و 400 دارای فضاهای تقریباً یکسانی، از جمله اتاق‌­های مطالعه­ عمومی هستند. میز و صندلی­‌های محوطه‌­ی وسیع ویژه­‌ی مطالعه و پژوهش در تراز 400، طراحی خود گه­‌ری است. کتابخانه در زیر زمین و در تراز A نیز دارای فضایی شامل قفسه­‌های به‌­هم‌­فشرده­‌ی کتاب است.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 23 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: