اصول و مبانی طراحی کتابخانه­‌ها، بخش نسخت
کانْـیون استانبول، ترکیه، شرکای جاردِی، 2006

وی­وُ سیتی سنگاپور
معماران تویو ایتو و شرکاء، 2006-2004

Vivo City, 2004-2006

وی­­وُ سیتی بزرگترین مرکز خرید جنوب جزیره‌­ی سنگاپور است و یک نمادِ جدید برای این منطقه تلقّی می‌­شود. این پروژه در مرکز یک زمین 24 هکتاری در طول ساحل دریا ساخته شده و شامل فضاهایی نظیر دفاتر، فضاهای مسکونی، بخش فرهنگی و ترمینال قایق موتوری برای عبور از رودخانه است و به‌­عنوان دروازه‌­ی ورود به دریا عمل می‌­کند. جانمایی‌ها و جمع‌­بندی کلی طرح از آثار و زمینه­‌های پروژه‌­ی قبلی ــ که هرگز تکمیل نشد ــ به جای مانده است. این ساختمان در امتداد ساحل و اسکله­ واقع شده و در طرّاحی آن فُرم­‌های منحنی و موّاج به کار رفته است که از سطح بام به طرف تراس جنوبی و روی دیوارها کشیده شده­‌اند. این نقش‌­و­نگارها و شیوه‌­ی طرّاحی به­‌راحتی سبب جذب مخاطبین ویژه­‌ی مراکز خرید و پاساژها می‌­شود. چهره­‌ی نمادین و تندیس­‌گونه‌­ی معماری وی­­وُ سیتی آن را از سایر مجموعه‌­های تجاری سنّتی و فعلی منطقه که حالت جعبه‌­مانند دارند مجزّا ساخته است. این مجموعه شامل فضاهای اجتماعی و مراودات (فضاهای اتفاقات و رویدادهای مختلف)، کاربری‌های تفریحی در فضایی به طول 300 متر و رستوران‌های مختلف و یک آمفی‌‌­تئاتر روی بام بزرگ است. پارک آسمانِ مرکز خرید از زمان بازگشایی یک فضای عمومی و مقصدی برای همه‌­ی افراد با شیوه‌­های مختلف زندگی بوده است. زمین بازی و فضاهای باز مرکز خرید هم، مکان‌هایی برای استفاده‌­ی کودکان و خانواده‌­ها در داخل مجموعه ایجاد کرده است. فضاهای تفریحی و ناحیه‌­ی ورودی با آبنماهای پیرامونشان نیز به فضاهایی برای بازی کودکان تبدیل شده­‌اند. یک استخر کم­‌عمق در طبقه‌­ی سوم طرّاحی شده که کودکان در مجاورت زمین بازی با آن نیز سرگرم می‌­شوند. چون کودکان زیادی در آب این استخر بازی می‌­کردند مدیریت اعلام کرد که این استخر فقط یک آبنماست و نه یک استخر بازی کودکان و کاربری تفریحی ندارد، اما باز هم بازی و استفاده از استخر را ممنوع نکرد. بعضی از کاربران بابت شن‌های کف استخر اظهار نگرانی کردند چون ممکن بود به کودکان آسیب برساند و آنها را زخمی کند. پیرو همین مسئله، مدیریت دستور داد که در ابتدای هر روزِ کاری شن و ماسه­‌ها از کف استخر جمع­‌آوری شود، و از معمار لنداسکیپ مجموعه خواست تا راجع به طرح شِنی محیط اطراف ساختمان تجدید نظر و آن را با خاک نرم جایگزین کند. این مجموعه چنان عمومیت یافته است که عده­‌ای، از فضاهای پیرامونی ساختمان و لنداسکیپ مرکز خرید برای گذران اوقات فراغت و یا حتی پیک­نیک استفاده می‌­کنند. وی­وُ سیتی علاوه بر 300 مغازه و واحد فروشگاهی یک سینما با 15 سالن و پرده‌­ی نمایش با ظرفیت 2,293 نفر را دارد که بزرگترین سینمای چندپرده‌­ای سنگاپور است.
طبقات اول و دوم این مجموعه عمدتاً به فروشگاه­‌ها و رستوران‌ها اختصاص یافته­‌اند که تراس‌هایی با منظره‌­ای به سمت دریا دارند. در طبقه‌­ی سوم نیز باغ‌های روی بام، یک حوض و آبنمای بزرگ و کم­عمق و فضاهای تفریحی قرار دارند که فقط شب‌ها باز می‌­شوند. طرّاحی و اجرای نمودهای آب و استخرها و آبنماهای مختلف به مجموعه حسّ طراوتی وصف‌­ناپذیر در شرایط گرم و سخت آب و هوایی می­‌بخشند.
این مرکز خریدْ پارکینگی با ظرفیت 4,000 وسیله‌­ی نقلیه دارد که در ترازهای اول و دوم زیرزمین، و دوم تا هفتم بالای همکف جانمایی شده و دارای دهانه­‌ها و ورودی‌های باری و غیر باری (سواری) است. فضایی نیز به ایستگاه­‌های اتوبوس و کالسکه‌­های توریستی اختصاص یافته است. ترمینال مونوریل نیز در طبقه‌­ی سوم و در مجاورت حیاط و فضای غذاخوری‌ها و رستوران‌ها واقع شده است. انتظار می­رود که وی­­وُ سیتی به‌­عنوان یک مرکز خرید، مثل موجودی زنده در این فضای شهری سیّال رشد کند و به پیش رود.

نام پروژه: وی­وُ سیتی معماران: تویو ایتو و شرکاء آدرس: سنگاپور مدّت زمان ساخت: 2006-2004 زیربنای کُل: 140,100 متر مربّع
کاربریهای جانبی: فضاهای تفریحی و سرگرمی

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 2 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: