تاریخچه­‌ی کتابخانه در ایران
وی­وُ سیتی سنگاپور، معماران تویو ایتو و شرکاء، 2006-2004

اصول و مبانی طراحی کتابخانه­‌ها
بخش نسخت

انواع کتابخانه­‌ها
جزئیات خدمات کتابخانه‌­ای موجود در سراسر جهان، در هرکشور با کشور دیگر آنقدر متفاوت است که جز تصویری بسیار کلی از این فعالیت‌­ها به‌­سختی می­‌توان طبقه‌­بندی دیگری ارائه دارد. با این حال، اغلب کتابخانه‌­ها از الگوی بسیار گسترده، اما مشخصی پیروی می‌­کنند که در طول سال‌­ها شکل گرفته و تکامل یافته است.

کتابخانه‌­های ملی
در بیشتر کشورها یک کتابخانه تحت پوشش منابع ملی وجود دارد که معمولاً مسئولیت انتشار فهرست کتاب‌شناختی ملی و اداره‌­ی مرکز اطلاعات کتاب‌شناختی ملی را بر عهده دارد. کتابخانه‌­های ملی عمدتاً کتاب‌­های هر ملت را گردآوری و محافظت می‌­کنند و در همان حال می‌­کوشند در حد امکان در زمینه‌­ی دست­یابی به کتاب‌­های معتبر بین‌­المللی نیز فعالیت داشته باشند.
کتابخانه‌­ی ملی پاریس، کتابخانه‌­ی بریتیش در لندن و کتابخانه‌­ی کنگره در ؤاشینگتن از مهم­‌ترین و مشهورترین کتابخانه‌­های ملی جهان غرب هستند. از میان دیگر کتابخانه‌­های ملی جهان می توان کتابخانه‌­ی دولتی روسیه در مسکو، کتابخانه‌­ی ملی چین در پکن و کتابخانه­‌ی ملی دی­یِت در توکیو را نام برد.

کتابخانه­‌های دانشگاهی و پژوهشی
پیش از اختراع دستگاه چاپ، دانشجویان معمولاً باید مسافت‌­های طولانی را پشت سر می­‌گذاشتند تا سر درس استادان مشهور حاضر شوند. دستگاه چاپ این امکان را فراهم آورد تا نسخه‌­های متعدد درس­‌های این استادان در مکان­‌های مختلف پخش شود و از اینجا بود که دانشگاه­‌ها شروع به تأسیس کتابخانه‌­های بزرگ کردند. کتابخانه‌­ی بادلی (تأسیس اولیه در سده­‌ی چهاردهم میلادی) در دانشگاه آکسفورد و کتابخانه‌­ی دانشگاه هاروارد (1638) در کیمبریج از نظر اندازه و کیفیت بر بسیاری از کتابخانه‌­های ملی برتری دارند. معمولاً علاوه بر یک کتابخانه‌­ی بزرگ مرکزی که اغلب قلب دانشگاه به شمار می‌­آید، مجموعه­‌های تخصصی کوچک­تری نیز در دانشکده‌­ها و پژوهشگاه­‌های تحت نظر دانشگاه وجود دارد. فرهنگستان‌­های علوم در روسیه و سایر جمهوری‌­های شوروی سابق و کشورهای اروپای شرقی دارای پژوهشکده‌­های تخصصی مختلفی هستند که اگرچه مانند دانشگاه‌­ها درجات علمی به دانشجویان خود اعطا نمی‌­کنند، اما از نظر فعالیت‌­های پژوهشی در همان سطح هستند. برخی از این فرهنگستان‌­ها، مثلاً در مجارستان و رومانی، نقش کتابخانه‌­ی ملی را ایفا می‌­کنند.

کتابخانه­‌های عمومی
کتابخانه‌­های عمومی امروزه به صورت بخش جدایی­‌ناپذیری از زندگی اجتماعی پذیرفته شده­‌اند که وظیفه­‌ی گسترش سواد و فرهنگ را بر عهده دارند و دامنه­‌ی وسیعی از کتاب­‌ها را برای تمام سنین و مراکزی را برای خدمات اطلاع­‌رسانی همگانی ارائه می‌­دهند. اگرچه مسئله­‌ی گشودن درهای کتابخانه به روی همگان از دوره‌­ی باستان رواج داشت، اما تحول مهم در این نوع کتابخانه‌­ها در سده­‌ی‌ نوزدهم رخ داد، یعنی زمانی که ایده­‌ی تأسیس و اداره­‌ی کتابخانه‌­های عمومی با بودجه‌­ی عمومی پذیرفته شد و مقامات محلی از نظر قانونی مجاز شدند بودجه‌­ای را به این مسئله اختصاص دهند.
کتابخانه‌­های عمومی دارای مجموعه­‌های مرجع مناسب و خدمات امانت کتاب هستند. برخی از آنها از طریق کتابخانه‌­های سیار به نواحی دوردست نیز خدمات‌­رسانی
می‌­کنند. ممکن است امکانات خاص مورد نیاز افراد سالخورده، نابینا، ناشنوا نیز در آنها موجود باشد یا در موارد مختلف به مراکزی مانند مدارس محلی، بیمارستان‌­ها و زندان‌­ها نیز خدماتی ارائه کنند. کتابخانه‌­های عمومی شهرهای عظیم ممکن است دارای مقیاس بسیار بزرگ و امکانات مشابه کتابخانه‌­های پژوهشی معتبر باشند. برای مثال، کتابخانه­‌ی عمومی نیویورک دارای مجموعه­‌های ارزشمندی در بسیاری از حوزه‌­های پژوهشی است. کتابخانه‌­ی عمومی بوستُن (نخستین کتابخانه‌­ی عمومی بزرگ در آمریکا و نخستین کتابخانه‌­ای که بودجه­‌ی آن مستقیماً از مالیات‌­های عمومی تأمین می‌­شد) نیز از همان ابتدا دارای ماهیت دوگانه‌­ی یک کتابخانه‌­ی پژوهشی و مکانی برای مطالعه‌­ی همگانی بود. کتابخانه‌­های عمومی در بسیاری از کشورها تا آن حد اهمیت دارند که اداره و بودجه­‌بندی آنها باید به گونه‌­ای انجام شود که همه­‌ی مردم بتوانند به صورت رایگان از خدمات آنها استفاده کنند.

کتابخانه‌­های تخصصی
کتابخانه‌­های ملی، دانشگاهی و عمومی، مجموعه­‌ی کتابخانه­‌هایی را تشکیل می‌­دهند که دسترسی به آنها کم و بیش برای همه­‌ی مردم مقدور است. ولی گذشته از این مراکز، کتابخانه‌­های فراوانی نیز وجود دارند که به وسیله‌­ی گروه­‌های خاصی از مردم و به منظور رفع نیازهای خود آنها شکل گرفته‌­اند. بسیاری از این کتابخانه‌­ها به دست انجمن‌­های افراد تحصیل­ کرده، به‌­ویژه انجمن­‌های علمی و مهندسی، در سده‌­ی نوزدهم تأسیس شدند تا منابع تخصصی را در اختیار اعضای انجمن­‌های خود بگذارند. به این ترتیب برخی از کتابخانه‌­های تخصصی به صورت مستقل از کتابخانه‌­های عمومی و پیش از پیدایش زیر مجموعه­‌های علمی-تخصصی در کتابخانه­‌های ملی پدید آمدند. برای مثال «کتابخانه­‌ی مرجع ملی دانش و اختراع» که امروزه «کتابخانه­‌ی مرجع علمی» نام گرفته و بخشی از کتابخانه‌­ی بریتیش شده است، ابتدا در اداره­‌ی ثبت بریتانیا تأسیس شده بود. کتابخانه‌­های تخصصی، امروزه اغلب وابسته به نهادهای اداری مانند ادارات دولتی، بیمارستان‌­ها، موزه­‌ها و سازمان­‌های مشابه هستند و به منظور برآورده کردن نیازهای خاص مؤسسات تجاری و صنعتی به وجود آمده‌­اند.

کتابخانه­‌های مدارس
در جاهایی که کتابخانه­‌های عمومی و مدارس زیر نظر سازمان واحدی اداره می‌­شوند، مثلاً در دانمارک و نقاطی از بریتانیا، بخشی از کتابخانه­‌ی عمومی معمولاً به فعالیت‌­های مدارس اختصاص می­‌یابد و تجهیز کتابخانه­‌های مدارس را بر عهده می‌­گیرد. در کشورهای دیگر مانند آمریکا این وظیفه معمولاً به عرضه­‌کنندگان متخصص محول می­‌شود. به هرحال، در بیشتر کشورها کتابخانه‌­های عمومی و مدارس همکاری بسیار نزدیکی با هم دارند.
کتابدار مدرسه باید شناخت و همکاری نزدیکی با کادر آموزشی مدرسه داشته باشد. کتابخانه‌­ی مدرسه محلی است برای آزمایش‌­ها و پژوهش­‌های جدی از طریق رسانه‌­های گوناگون و همچنین باید مواد آموزشی مورد نیاز معلمان، از قبیل مجموعه­‌های عکس، اسلاید، فیلم، نوار ویدیو و وسایل کمک‌­آموزشی برای درس­‌هایی مانند تاریخ و ریاضیات را در اختیار آنان قرار دهد.

کتابخانه­‌های خصوصی
کتابخانه­‌های خصوصی به اندازه‌­ی صاحبان خود، دارای تنوع هستند و از این رو نمی‌­توان تعریف و اصولی کلی برای آنها قائل شد. اصولاً لفظ «کتابخانه‌­ی خصوصی» ترکیب نامناسبی است، زیرا جنبه­‌ی بااهمیت عمومی آنها در این ترکیب لغوی کمرنگ می‌­شود. مجموعه‌­داران خصوصی بسیاری از اوقات می‌­توانند درباره‌­ی موضوعی خاص، کتابخانه‌­ای گرد آورند که برای نهادهای عمومی هم قابل‌­تصور نباشد. همچنین نمونه‌­های فراوانی وجود دارد که صاحبان کتابخانه‌­های خصوصی با واگذار کردن مجموعه‌­های خود به نهادهای عمومی یا تأسیس کتابخانه‌­ی عمومی، منفعت عظیمی به نسل­‌های پس از خود رسانده­‌اند. در میان نمونه‌­های موجود در آمریکا می­‌توان به کتابخانه­‌های هنری هانتینگتن، جان کارتر براؤن، ویلیام کلمنتس و جی.پی.مورگان اشاره کرد. این سنت در اروپا از دیرباز رواج داشته و هسته‌­ی بسیاری از کتابخانه های مهم این قاره را مجموعه‌­های خصوصی افراد شکل داده‌­اند.

طراحی کتابخانه (در ایران و جهان)
(اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی کتابخانه‌ها از کلاسیک تا معاصر)
شهریار خانی‌زاد

منتشر شده در : سه‌شنبه, 27 ژوئن, 2023دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: