سیام پاراگُن بانکوک، تایلند، شرکتِ آرتی­کی­ال و دیزاین اینتِرنَشنال، 2006-2003
اصول و مبانی طراحی کتابخانه­‌ها، بخش نسخت

تاریخچه‌­ی کتابخانه در ایران

کتابخانه­‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران، یوسف شریعت‌­زاده (شرکت مهندسان مشاور پیرزار)، 1383

از وضع کتابخانه در ایران پیش از اسلام اطلاع دقیقی در دست نیست، فقط می­دانیم که در عهد ساسانیان توجه به کتاب و به‌­ویژه کتاب‌­های مذهبی زیاد شد. با هجوم اعراب به ایران، کتابخانه های ایران از میان رفت و بعضی هم گفته­‌اند که اعراب کتاب‌­های ایرانی را سوزاندند.
طبق تعدادی از اسناد، کتابخانه‌­ی مرو در دوره­‌ی اسلامی شامل کتاب­‌هایی بود که از خزانه‌­ی یزدگردی به آنجا برده شده بود. یعنی یزدگرد، خود، آن کتاب‌­ها را در فرار از حمله‌­ی اعراب در مرو به جا نهاده بود. یاقوت حموی در ستایش از کتابخانه‌­ی مرو می‌­نویسد که وی همواره حدود دویست جلد از کتاب‌­های آن را که ارزشی برابر دویست دینار داشتند، به خانه‌­ی خود می­‌برده و هیچ گرویی به ازای آن نمی‌­داد. در شهرهای خراسان و ماوراءالنهر نیز کتابخانه‌­های بزرگی وجود داشت. اطلاعاتی که امروز از برخی کتابخانه­‌های خصوصی در دست داریم نیز نشانگر اهمیت آنهاست. مثلاً در 282 قمری یکی از دانشمندان اصفهان درگذشت که ارزش کتاب­‌های کتابخانه‌­ی شخصی او را سیصد هزار هجری درهم تخمین زده‌­اند. کتابخانه‌­های ابن عمید و صاحب بن عباد در ری نیز شهرت فراوان داشت. هنگامی که نوح بن منصور سامانی از صاحب بن عباد برای تصدی وزارت خویش دعوت کرد، از عذرهای صاحب برای نپذیرفتن دعوت این بود که وی نمی‌­تواند اموال خویش را حمل کند و فقط برای حمل کتاب‌­های او به بیش از 400 شتر نیاز است. فهرست کتابخانه­‌ی او ده جلد بود. اما کتابخانه‌­های ری همه در حوادث و اختلافات میان سنیان و شیعیان از میان رفتند.
بسیاری از کتابخانه‌­ها مراجعان خود را در زمینه‌­های مختلفی، از قبیل محل زندگی، غذا، کاغذ و مرکّب یاری می­‌کردند. ابن حیان کتابخانه‌­ای در نیشابور، بنیان نهاده بود و برای غریبانی که به دنبال علم به آنجا می‌­آمدند، مسکن فراهم می‌­ساخت و مخارج ایشان را تقبل می کرد.
مقدسی در شیراز از کتابخانه­‌ای که توسط عضدالدوله‌­ی دیلمی بنا شده بود سخن گفته و می نویسد: «بنایی که عضدالدوله ساخته بود، در شرق و غرب عالم بی­‌نظیر و دارای 360 حجره بود و وی هر روزی از سال در یکی از آن حجره­‌ها جلوس می­کرد و علاوه بر این حجره­‌ها، کتابخانه‌­ای در همان ساختمان ساخته بود که وکیلی و خازنی و ناظری از عدول شهر داشت و در هیچ علمی، کتابی تألیف نشده بود، مگر اینکه در آن کتابخانه وجود داشت.»
از دیگر کتابخانه‌­های مشهور قدیم می­‌توان از کتابخانه‌­ی قلعه­‌ی الموت یاد کرد. کتابخانه‌­ی بقعه­‌ی شیخ صفی­‌الدین در اردبیل دارای کتاب‌­های عربی و فارسی و ترکی بود، اما در
جنگ­‌های ایران و روس توسط پاسکویچ به‌­عنوان غنیمت جنگی به دست روس­‌ها افتاد، آنها را به پترزبورگ بردند و تا امروز نیز در آنجا محفوظ است.
در عهد صفویه اهمیت کتابداری و کتابخانه دوباره احیا شد. در دربار سلاطین صفوی کتابخانه‌­های وجود داشت و حتا نوشته‌­اند که شاه عباس کتاب‌­های فقه‌ی و عربی و مذهبی خود را وقف کتابخانه‌­ی آستان قدس و کتاب‌­های فارسی و دیوان­‌های شعر را به همراه چینی‌­آلات و ظروف نفیس، وقف آستانه‌­ی شیخ صفی­‌الدین کرد. متأسفانه هم‌­اکنون از بنای این کتابخانه‌­های قدیمی و تاریخی هیچ­گونه تصویر مستندی در دسترس نیست.
قدیمی‌­ترین کتابخانه­‌ی موجود در ایران، کتابخانه‌­ی آستان قدس رضوی است. در میان دیگر کتابخانه های مهم معاصر در کشور نیز می­‌توان به کتابخانه‌­ی ملی ایران، کتابخانه‌­ی دانشگاه تهران، کتابخانه‌­ی دانشگاه شیراز، کتابخانه­‌ی مجلس شورای اسلامی و کتابخانه‌­ی مرکزی شهرداری اصفهان اشاره کرد.

کتابخانه و خوابگاه دانشگاه شیراز، محمدرضا مقتدر (مهندسین مشاور مدام، مقتدر-آندرف-مندا)، 1358-1353

کتابخانه­‌ی مرکزی شهرداری اصفهان محمدرضا قانعی و علی شیخ­‌الاسلام (شرکت مهندسین مشاور پلشیر)،1381

طراحی کتابخانه (در ایران و جهان)
(اصول و مبانی معماری و طراحی داخلی کتابخانه‌ها از کلاسیک تا معاصر)
شهریار خانی‌زاد

منتشر شده در : سه‌شنبه, 27 ژوئن, 2023دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: