مـرکـز خــریــد
![Almas-Sharq-(15)](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/05/Almas-Sharq-15.jpg)
مرکز خرید (shopping centre) که [در زبـان انگلیسی] shopping mall یا shopping plaza نیز خوانده میشود، اقتباسی قرن بیستمی از بازار است، که سابقهی تاریخی دارد. مرکز خرید مجموعهای است از مغازههای خردهفروشی، بخشهای خدماتی، جایی برای پارکینگ اتومبیل مشتریان که همگی توسّط یک شرکت مدیریّتی، که در حکم واحد عمل میکنند، طرّاحی، ساخته و گردانده میشوند. مراکز خرید میتوانند علاوه بر موارد یادشده دارای رستوران، بانک، تئاتر (سالن نمایش و موسیقی)، دفاتر حرفهای، ایستگاههای خدماتی، و بنگاههای دیگر نیز باشند.
مواردی که طرّاحان در لحظهی ساخت مرکز خرید مدّ نظر دارند مشتملند بر امکانات سایت از نظر تواناییِ جمعیّتی که بتوانند از چنین مرکزی پشتیبانی کنند؛ دسترسیِ کافی برای وسائط نقلیه؛ ابعاد، نحوهی دسترسپذیری و توپوگرافی سایت؛ و نیز قابلیّت استفاده از تسهیلات رفاهی، قوانین منطقهبندی، و استفاده از زمین در مناطق اطراف. شرایط اقتصادیِ منطقه، جامعهشناسیِ منطقه، و رقابتِ بازرگانی محلّی و نحوهی تلقّی مردم است که اندازهی مرکز خرید قابل پشتیبانی و نوع مغازهی قابل پذیرش برای یک محل را تعیین میکنند.
مراکز خرید عموماً معطوف به مردم محلّه، یا اهالی یک منطقه، و یا جمعیّت یک ناحیهی وسیع جغرافیایی هستند. کوچکترین نوع مرکز خرید، مرکز خرید محلّه است و معمولاً در کانونِ آن یک سوپر مارکت قرار دارد، با فروشگاههایی مثل داروخانه، کفّاشی، لباسشویی، و خشکشویی. چنین مرکزی معمولاً به 2500 تا 40,000 نفر مشتری که به اندازهی 6 دقیقه رانندگی از آن فاصله دارند خدمات ارائه میدهد.
مرکز خرید اهالی یک منطقه شامل همهی خدمات فوق است به علاوهی یک فروشگاه بزرگ (department store) یا مغازهی خرّازی که در کنار سوپرمارکت کانونِ مرکز خرید را تشکیل میدهد. مغازههای لباسفروشی، لوازم منزل و تعمیرگاه نیز در این نوع مراکز خرید یافت میشوند؛ این نوع مراکز به 40,000 تا 150,000 نفر خدمات ارائه میدهند.
مرکز خرید یک ناحیه شامل طیف کاملی از فروشگاهها و مغازههاست که خدماتی مشابه مراکز تجاری منطقهای را ارائه میدهند. این نوع مراکز خرید حول حدّاقل یک فروشگاه بزرگِ کامل و در اغلب موارد حول چندین فروشگاه از این دست احداث میشوند؛ فروشگاههای محصولات خاص و بوتیک در این مراکز خرید متعدّد هستند، و معمولاً چندین رستوران و چه بسا یک سالن سینما نیز در آنها موجود است. خدمات مربوط به نیازهای روزمره به حدّاقل رسانده شدهاند. این مرکز خرید جمعیتی بیش از 150,000 نفر یا حتّا 400,000 نفر یا بیشتر را تحت پوشش خدماتی خود قرار میدهد. در سایتهای بزرگتر مُتل، مراکز پزشکی و بهداشتی، یا ساختمانهای اداری نیز میتوانند در این مراکز احداث شوند.
پارکینگ و تسهیلات مربوط به پارکینگ اتومبیل یکی از ملاحظات عمده در طرّاحی هر مرکز خریدی است. اندازه و وسعت مرکز خرید، نوعِ مستأجر و اقتصاد منطقه به میزان جزئی، ملزومات پارکینگ را تعیین میکنند، امّا امروز
![82](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/05/82.jpg)
![128-up](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/05/128-up.jpg)
![1621](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/05/1621.jpg)
![plaza](https://aoapedia.ir/wp-content/uploads/2023/05/plaza.jpg)
مشخّص شده است که نسبت 5/5 فضای پارکینگ به ازای هر 1000 فوت مربّع [= 93 متر مربّع] از فضای قابل اجاره، معمولاً کفایت میکند. مسیر پارکینگ باید وسیع و دسترسی بدان چنان آسان باشد که بُنبست ترافیکی پیش نیآید. در سایتهای تپّهای استفاده از سکّوی پارکینگ و خدمات مربوط به آن به صورت جدا از طبقات مصرفکنندگان اصلی، در اغلب موارد، مقرون به صرفه است.
رفت و آمد پیادهها و وسائط نقلیّه در داخل مرکز در زمرهی ملاحظاتِ کلّی طرّاحی قرار میگیرند و میباید به لحاظ مکانی حتّیالأمکان مجزّا از یکدیگر نگاه داشته شوند. موارد استثناء این حکم عبارتند از مغازهها و سالنهای نمایش و بانکهای درایوین (سواره) که به صورت اقماری [نسبت به مرکز خرید] قرار گرفتهاند.
اوّلین شاپینگ مالِ متّحد و یکپارچه به نام کانتری کلاب پلازا، توسّط شرکت جِیْ. سی. نیکولز (J. C. Nichols) تأسیس و در سال 1922 در نزدیکی کانزاس سیتی، میزوری، و اوّلین مالِ محصور در سال 1956 در نزدیکی مینیاپولیس، مینهسوتا، افتتاح گردید. در دههی 1980 «مِگامال»ها شروع به ظاهر شدن کردند. نمونهاش ؤِست اِدمانتن مال (West Edmonton Mall) در آلبرتا، کانادا (افتتاح 1981)، که نه تنها 800 مغازه را در خود جای داده و در آنها همه چیز از کفش گرفته تا اتومبیل به فروش میرسد، بلکه شامل چندین رستوران، یک هتل، یک پارک تفریحی، یک زمین گلف مینیاتوری، یک کلیسا، یک «پارک آبی» برای حمّام آفتاب و موجسواری، یک باغ وحش، یک دریاچهی مصنوعی به طول 133,5 متر، و بیش از 500 نوع درخت مختلف است که در فضای این مِگامال غرس شدهاند.
طراحی فضاهای تجاری (اصول و مبانی معماری)، انتشارات هنرمعماری، 1391
نویسنده: الناز رحیمی