مـرکـز خــریــد
اصـول طرّاحـی فضاهای تجاری

بازار در ایران
بررسی اجمالی سیر تحوّل تاریخی

پدیده­‌ی بازار در ایران تداوم خود را در طول تاریخ از ابتدای پیدایش جوامع انسانی حفظ کرده است و با مطالعه‌­ی سیر تحوّل تاریخی آن می‌­توان آنچه از رویداد­های مهم و گذشت زمان بر آن مؤثّر بوده را مشخّص نمود. در سکونت‌گاه‌­های اوّلیه­‌ی ایران که اقتصاد آن متّکی به صنایع دستی و بازرگانی بود، احتمالاً مکان‌هایی برای استفاده‌­های صنعتی، تجاری، بازرگانی و به‌­نوعی نزدیک به مفهوم بازار وجود داشته است؛ امّا با توجّه به ساختار اقتصادی کشور و کارکرد شهر­ها، جز شهر­های بندری، در دیگر شهر­ها، بازار عامل مهمّی در داد ­و ستد و تولید بعضی از کالا­ها در تمام طول سال بوده­ است. در دوره­‌ی ساسانیان بر اثر رواج بازرگانی داخلی و توسعه‌­ی شهر­ها و شهرنشینی، چنین فضایی پا به عرصه‌­ی وجود نهاد و در اغلب شهر­های بزرگ از جمله سلوکیه‌­ی قدیم و تیسفون، بازار­های بزرگی شکل­ گرفت که محلّ تولید و عرضه‌­ی کالا­های گوناگون (مصنوعات فلزّی، منسوجات، غلات و میوه­جات) بودند. در ابتدا­، بازار در بیرون دروازه‌­های شارستان در محدوده‌­ی ربض و به صورت کاملاً ابتدایی تشکیل شده بود و با گسترش‌های بعدی با اهمّیت یافتن تجارت و بازرگانی، به درون شهر راه یافت؛ به‌­طوری که در شهر دوره‌­ی­ ساسانی عنصر بازار به ستون فقرات شهر از دل شارستان شروع می‌­شد و دامنه‌­ی خود را به ربض می­‌گستراند و به قلب شهر بدل می­‌گردید. با استقرار حکّام مسلمان، و با توجّه به ­وجود مقرّراتِ بازرگانی و قوانین منبعث از شریعت و نهایتاً امنیّت نسبی در پهنه‌­ی کشور، بازرگانی بیش از پیش رونق یافت. با توجّه به وجود نمونه‌­های این چنینیِ بازار در شهر­های پیش از اسلام، این عنصر نقش اساسی در ساماندهی شهر دوره‌­ی اسلامی نیز ایفاء کرد و مهم‌ترین سیاست حکومت اسلامی یعنی اهمّیت بخشیدن به ربض به­‌عنوان محلّ سکونت پیشه­‌وران و صاحبان حرف و صنایع، در مقابل شارستان به‌­عنوان محلّ سکونت طبقات ممتاز

بازار قزوین. عکّاس: داوود وکیل­‌زاده

جامعه، باعث شد که بازار­ها به علّت انتقال مراکز فعّالیت، از شارستان به درون ربض کشیده­‌شوند و در این قسمت، مهم‌ـتر و گسترده‌­تر گردند. با توجّه به سنّت به جای مانده از شهرهای دوره‌­ی ساسانی، بازار از میدان اصلی شهر به سوی دیوار و بارو کشیده شد و سپس در ورای آن تا حدّ معقولی گسترش یافت. با ایجاد مسجد جامع تغییری مهم در ساختار بازار و تنظیم فضایی آن به‌­وجود آمد. مسجد جامع جزئی از نظام شهرها شد و بازار به‌­عنوان مرکز کسب و کار مردم جایگاه ویژه‌­ای یافت و اغلب در کنار مسجد جامع جای گرفت و فضا­های بازار با توجّه به آن، برنامه‌­ریزی و مکان­یابی شد. با توسعه‌­ی شهر­ها، تعدد بازار­های پدید ­آمده بیشتر شدند، به­‌طوری که در بعضی از شهر­ها علاوه بر بازار مرکزی که در شارستان قرار داشت، بازاری جداگانه نیز در ربض به­‌وجود آمد (نظیر ری). شهرهای­ اسلامی در تحوّل خویش به دور بازار­ها تنیده شدند و در گسترش خود بازار­های جدید ایجاد کردند، به همین اعتبار است که می­توان از بازار به‌­عنوان ستون فقرات شهر دوره­‌ی اسلامی نام برد. در این روند تکاملی، با توسعه‌­ی سریع بازرگانی و تولیدات صنعتی در اواخر قرن دوّم و اوایل قرن سوّم ه. ق. با قدرت گرفتن حکومت‌ها و دولت اسلامی، مبادلات علمی و فنّی در پهن‌ه­ای وسیع از جهان آن زمان همراه با مبادلات تجاری و بازرگانی صورت گرفت. قدرتمندی حکومت اسلامی سبب افزایش رونق مبادلات تجاری و به‌­وجود آمدن شهر­های ده هزار نفری شد. بازار­هایِ مملو از کالا و مردمان در این شهر­ها نشان از قدرت اقتصادی شهر دور­ه اسلامی داشتند؛ این روند با حمله­ی مغول در قرن هفتم ه. ق. منقطع شد. تفکّر عشیره­ای­ـ بیابانگردی مغولان در تقابل کامل با سازمان و نظام شهرنشینی، آن را نفی کرد و با از بین رفتن مفهوم منطقه­ای شهر­ها و وحدت کشاورزی و تجارت و صنعت و همچنین ناامنی و عدم آرامش در کشور، مبادلات تجاری و بازرگانی کاهش یافت و بازار­ها رونق گذشته­ی خود را از دست دادند. پس از دوره­ی مغول به دلیل غنای مفهوم بازار در نظام شهری ایران با تلاش برای عمران دوباره که در گوشه و کنار آغاز شد، شهرنشینی رشد آرام خود را شروع کرد و با استقرار دولت صفوی به­عنوان متمرکزترین دولت ایرانی در دوره­ی اسلامی، دوباره به اوج خود رسید. امنیّت ایجاد شده در دوره­ی صفویه و توسعه­ی روابط خارجی ایران موجب گسترش بازرگانی خارجی و در نتیجه رونق تولید انواع محصولات شد و رونق داد و ستد داخلی و خارجی به رشد شهرنشینی و توسعه­ی بازارهای شهری منجر گردید. توسعه­ی وضع اقتصادی و پیشرفت مبادلات تجاری شهرها، در ایجاد بناهای تجاری و خدماتی وابسته به بازار مؤثّر بود. با افزایش رونق بازارها برای رفع احتیاجات مردم، به­ناچار سراها، تیمچه­ها و قیصریّه­ها که هر یک به کاری می­آمدند در کنار راسته­های بازار جای گرفتند و بافت خاصّ بازار، اماکن عمومی مانند حمّام، مدرسه و مسجد، امامزاده، تکّیه، سقّاخانه، زورخانه، قهوه­خانه و غیره را نیز در جوار خود جای داد و روی­هم­رفته بافت کامل و واحدی به­وجود آمد. شاید بتوان این دوره را دوران تکامل مفهومی و کالبدی بازار ایرانی دانست.

سیر تکامل کالبدی توأم شهر و بازار

انواع بازار
بازار در شکل کلّی خود نهادی منحصر به شهرها نبوده است. بازار به‌­عنوان شبکه­‌ی وسیع عرضه و تقاضا و مبادلات کالا و خدمات در ایران، در همه­‌ی اجتماعات قومی، فرهنگی و ملّی دیده می‌­شود. نمونه‌­های کالبدی بازارها را در اجتماعات عشایری و روستایی ایران می­‌توان مشاهده کرد؛ بدین صورت انواع بازار در ایران را می­‌توان به­‌طور کلّی به شرح زیر دسته­‌بندی کرد:
1. بازارهای روستایی: بیشتر به­‌صورت ادواری و در ارتباط با تعدادی از روستاهای مجاور هم و متناسب با میزان تولید آن­ها به‌­صورت سالانه، ماهانه، و هفتگی و غیره شکل می­‌گیرد. نقش بازارهای روستایی از بسیاری جهات شبیه بازارهای شهری است و در روستاهای ایران علاوه بر جنبه‌­ی اقتصادی، نقش فرهنگی و اجتماعی نیز دارند؛ چنانکه ملاقات مردم با یکدیگر، تبادل اخبار و اطّلاعات، انتخاب همسر، تفریح، اجرای مسابقات (مانند کشتی)، بزرگداشت رویدادهای مهمّ تاریخی، حلّ و فصل اختلافات و جمع‌­آوری مالیات‌ها نیز همگی در آنها انجام می‌­گرفته است.
بازارهای هفتگی در جوامع روستایی پرجمعیّت مانند سواحل جنوبی دریای خزر و بخش‌هایی از آذربایجان وجود دارد و خود به‌­نوعی نیازهای جمعیّت پراکنده‌­ی آن مناطق را که به­‌علّت آب و هوای مناسب، دارای کشاورزی و محصولات فراوانی است برآورده می‌­کند. در فلات خشک مرکزی ایران در واحدهایی از هم دور افتاده که جمعیّت آنها اندک است، چنین بازارهایی یا بسیار کمیاب است، یا اصلاً وجود ندارد. در این مناطق بخش‌های بزرگ‌تر یا عمده به مناطق کوچکتر تقسیم می‌­شود و فعّالیت‌های تجاری و صنعتی در بازار مراکز اصلی انجام می‌­گیرد.
2. بازارهای عشایری: این بازارها نیز اغلب به‌­صورت فصلی و برای مبادله‌­ی محصولات دامی و دستی عشایر که در فصول خاصی تولید می‌­شود، به­‌وجود می­‌آید. این بازارها در پیوند با بازارهای روستایی و در ارتباط با بازارهای شهری شبکه­‌ی کاملی را تشکیل می‌­دهند.
3. بازارهای شهری: بازارهایی که در شهرها و یا محدوده‌­ی آنها شکل می‌­گیرد و متناسب با کارکرد خود، اشکال و معانی متفاوتی دارند که در ادامه آمده است:
الف) بازار شهر: در حوزه‌­ی فرهنگی ایران، بازار شهر به­‌مثابه‌­ی بخش مرکزی تجارت است. شهر، مرکز سیاسی، تجاری، فرهنگی و دینی است و بازارْ سهم مهمّی در تحقّق این امر دارد. اغلب شهرهای ایران دارای یک بازار اصلی هستند که بسته به حوزه­‌ی نفوذ و ماهیّت وجودی بازار، کارکردهای مختلفی دارد. حوزه­‌ی کارکردی این بازارها علاوه بر همه­‌ی شهر، در یک منطقه‌­ی پرجمعیّت و حاصل‌خیز، اغلب جنبه‌­ای فراشهری و منطقه‌­ای نیز داشته است. بدین معنا که روستاییان و گاه عشایری که در حوزه‌­ی کارکردی آن شهر زندگی می­‌کنند، برخی از صنایع و محصولات مازاد خود را به بازار شهری عرضه می‌­نمایند و بعضی از کالاهای مورد نیاز خود را از بازار شهری می‌­خرند. امّا بازار اصلی در یک شهر مرکزی که بر سر تقاطع راه‌­های مهمّ بازرگانی و تجاری قرار دارد، بر فعّالیّت‌های تجاری عمده و کارکردهای فرامنطقه‌­ای متمرکز است. بسته به موقعیّت جغرافیایی و وضع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بازارهای شهرها در مقیاس شهری، منطقه­‌ای،

کشوری و گاه بین‌­المللی فعّالیت داشته‌­اند و متناسب با آن از ساختارهای متفاوتی برخوردار بوده‌­اند.
ب) بازار ناحیه‌­ای: در شهرهای بزرگ، افزون بر بازار اصلی شهر، یک یا چند بازار ناحیه‌­ای نیز وجود داشت که برخی از نیازهای ساکنان آن ناحیه را به کالاهای روزانه، هفتگی و گاه ماهیانه تأمین می‌­کرد. حوزه­‌ی کارکردی این بازارها شامل محدوده­‌ای مرکّب از دو یا چند محلّه بود و در بعضی از آنها کالاهای خاص نیز عرضه می‌­شد.
ج) بازارچه­‌ی محلّه‌­ای: این بازارچه‌­ها نیازهای ساده و روزانه‌­ی اهالی و ساکنان محل، اعمّ از خوراک و دیگر کالاهای ضروری را فراهم می‌­آورند و معمولاً از یک بازار مرکزی، اجناس خود را تأمین می‌­کنند. این بازارها از جهاتی با بازار بزرگ تفاوت دارند، مانند دارا بودن ترکیب مسکونی ­تجاری و نداشتن تجمع صنفی و غیره. بعضی از محلّه­‌های بزرگ شهرهای مهم مانند محلّه­‌های اصفهان دوره‌­ی صفوی، چندین بازارچه داشته­‌اند؛ این بازارچه‌­ها معمولاً به‌­تدریج در امتداد بازار اصلی شهر، به درون محلّه‌­های اطراف نفوذ کرده­‌اند.
د) بازار بیرون شهری: این بازارها در حاشیه‌­ی شهرها و اغلب به‌­صورت بازار خطّی در طول راه‌­های منشعب از دروازه‌­ی شهر واقع است و محل اتّصال شهر به روستا بوده و غالباًَ مخصوص کالاهای ارزان‌­قیمت است؛ مانند بازار دروازه­‌ی جنوب غربی در شیراز. این بازارها گاه خوان‌های ساده­‌ای دارند که از آنها برای نگهداری محصولات کشاورزی، حیوانات بارکش و وسایل حمل و نقل و پرورش دام‌ها به‌­طور موقّتی استفاده می‌­شود. اغلب بازارهای بیرون شهری، فضای طرّاحی‌­شده و ساخته­‌شده­‌ای ندارند، بیشتر به شکل بازارگاه بوده و گه­‌گاه به‌­صورت ادواری تشکیل می­‌شدند. کشاورزان و روستاییان اغلب برای تهیّه‌­ی نیازمند­های خود به­ این بازارها که هنوز هم معامله در آنها ساده­‌تر است، یا سایر بازارهای حاشیه‌­ای که برای تأمین نیازهای ضروری روستاییان مجهّز شده‌­اند، مراجعه می‌­کنند. نمونه‌­های خوب این بازارها در تبریز دیده می‌­شوند. مهم‌ترین رشته‌­های کسب در این بازارها، فرآورده‌­های کشاورزی و دامی همچون میوه و تره‌­بار، دام و طیور، لبنیات، تخم مرغ، پشم، زغال چوب و هیزم، ابزار کشاورزی، کالاهای نجّاری، آهنگری، طناب­‌بافی، سَرّاجی، سفال‌­سازی، سبدبافی، کالاهای ارزان نسّاجی و پشم رنگ­‌شده برای قالی­بافی و گلیم­‌بافی و غیره است.
ح) بازار زیارتی: در این بازارها که معمولاً در همسایگی مکان‌های مقدّس و زیارتگاه‌­های اسلامی جای دارند، اغلب کالاهای اماکن زیارتی به فروش می‌­رسند، مانند شمع، مُـهـر و تسبیح، زیورآلات و غیره و خدماتی نظیر صرّافی، عکّاسی، مسافرخانه، غذاخوری و مسافربری نیز در آنها ارائه می‌­شود.

بازار اصفهان. عکّاس: حمیدرضا حسین‌­زاده (آرشیو انتشارات میردشتی)

راسته‌­ی بازار شیراز. عکّاس: داود وکیل­‌زاده

تحوّل مفهومی و ساختاری بازارها در دوره‌­ی معاصر
تحوّل بازارهای ایران ناشی از عوامل و پدیده‌­های متعدّد تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تکنیکی و غیره، به‌­ویژه تک‌­محصولی شدن اقتصاد ایران بر پایه‌­ی استخراج و فروش نفت و پیدایش سرمایه­‌داریِ وابسته و رشد برون‌زای شهری بوده است. تحوّل مهمّ مفهوم بازار و تغییر جهت روندی که صدها سال تقریباً به یک سو پیش می­‌رفت، در دوره‌­ی قاجار و با تحوّل زندگی در مقیاس جهانی روی داد و با تغییرات ناشی از سیستم اقتصادی نوین و شیوه‌­ی زندگی جدید، جایگاه بازارها در زندگی شهری دچار دگرگونی شد.
عدم وجود سازمان دیوانی مناسب و حکومت خودکامه­‌ی شاهزادگان قاجار، عملاً سازمان تولیدی کشور را فروپاشید و این فروپاشی در لحظه­‌ای رخ داد که هجوم سرمایه‌­ی خارجی برای در اختیار گرفتن سازمان اقتصادی و تولیدی کشور روند روز افزونی گرفت. شدّت یافتن مبادلات سرمایه‌­ای ویژه، ورود محصولات سنگین صنعتی به بازار ایران و عدم رقابت یا در حقیقت عدم امکان رقابت صنایع بومی ــ هنوز در مرحله‌­ی کارگاهی ــ باعث شد که کشور در بسیاری از کالاهای مصرفی، خود اتّکایی را از دست بدهد و استحاله‌­ی جامعه­‌ی مصرفی آغاز شود. در این شرایط پیوستگی و ادغام اقتصاد ایران در بازار جهانی در شرایط نوین اقتصاد صنعتی، عملاً به از هم پاشیدن بازارهای کوچک و محلّی منجر شد.
در پی ورود کالاهای خارجی و تعطیل شدن برخی از مراکز تولیدی کشور، صادرات بسیاری از کالاها نیز دچار بحران شد و بسیاری از تولیدکنندگان خسارت دیدند. در این دوره، اقتصاد بر تجارت صدور مواد خام و ورود مواد ساخته شده متّـکی بود. شهر به عنوان مرکز اداری­ ­حکومتی و تجاری­ ­بازرگانی، پیش از آنکه در ارتباط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با روستاها و منطقه­‌ها­ی تابعه‌­ی خود باشد، متأثّر از چگونگی ورود و گردش کالا و سرمایه‌­ی خارجی می‌­شود و بدین سبب در دوره‌­ی قاجار آن دسته از شهرهایی رونق می­‌یابند که از دیرباز فعالیّت بازرگانی داشته و درهای خود را به روی فعّالیّت بازرگانی، تجاری و مبادلاتی بین‌­المللی گشوده بوده­‌اند.
به این ترتیب بازار که محلّ عرضه‌­ی تولیدات داخلی و رقابت صنایع ملّی بود، به‌­تدریج به انبار کالاهای وارداتی و نمایشگاهی برای عرضه­‌ی آن تبدیل شده و از این راه به صنایع ملّی لطمات جبران­‌ناپذیری وارد آمده؛ به‌­طور مثال هنر قالی­بافی که زمانی رونق فراوان داشت و از اقلام بزرگ صادرات بود، با ورود انواع موکت و فرش‌های ماشینی ساخت داخل و خارج، دچار آینده‌­ای مبهم گردید.
در پی آن در اوایل دوره‌­ی پهلـوی با سـاختن معـابر و خیابـان‌های مستقیم به­‌منظور ایجاد مسیری قابل استفاده برای برگزاری مراسم، راندن کالسکه و مراسم

راسته­‌ی بازار شیراز

تشریفاتی، تحوّل ساختاری در شهر صورت گرفت. خیابان‌هایی که در طرفین خود بناها و ساختمان‌هایی دارند و سازمان کالبدی­ ­فضایی ممتدّی را تشکیل می­‌دهند موفّق می‌­شوند در شبکه‌­ی سنّتی بازار به عنوان ستون فقرات شهری خلل وارد کنند و از این پس خود را به‌­عنوان عنصر اصلی توسعه‌­ی شبکه­‌ی شهری معرّفی نمایند. ابتدا نمادهای جدید شهری، اداری و حکومتی و سپس دکان‌ها و فضاهای تجاری در کنار راسته­‌ها و فضاهای تجاری به صورت پراکنده یا متمرکز در کنار خیابان‌ها و در سراسر شهر گسترش می‌­یابند و بازارها غالباً به فضاهایی قدیمی و تاریخی تبدیل می‌­شوند.
بازار با انتقال بخش اعظم از فعّالیت‌های خویش، به اوّلین انتقال فضایی از مکان خاص به مکانی دست می‌­زند که با تطوّر زمان تغییر می‌­کند. در تأثیر این تحولات بازارهای شهرهای ایرانی به سرنوشت‌های متفاوتی دچار شدند:
1. دسته­‌ای از آنها به علّت در انزوا قرار گرفتن و قطع دسترسی‌های مطلوب فرسوده شدند و اندک­اندک به حاشیه­‌ی خیابان‌­ها منتقل گردیدند. فرسایش فضاهای خالی از عملکرد موجب ویرانی آنها شد (بازار سمنان).
2. دسته‌­ی دیگر را خیابان‌ها قطعه‌­قطعه کردند و قطعات باقی‌مانده بر حسب موقعیّت جدید در شهر، فعالیت‌های متفاوتی در پیش گرفتند (بازار اردبیل).
3. بعضی از بازارها به دلیل غنای منطقه از تولید صنایع داخلی، هویّت اصلی خود را حفظ نمودند و از نفوذ تأثیرات وضع جدید تا حدودی در امان ماندند (بازار اصفهان).
4. در شهرهای بزرگ، به‌­ویژه در تهران، بازارها ضمن حفظ پاره­ای از عملکردهای خود، فعّالیت‌های جدیدی نیز آغاز کردند. در این بازارها قرارگیری بخش‌های خدمات جنبی، انبارداری و عرضه­‌ی برخی از کالاها حتّا در بخش‌های فرسوده­‌ی بازار باعث رونق چشم­‌گیری شده است؛ اما با توجّه به توسعه‌­ی سریع بخش‌های مسکونی در بافت‌های همجوار، کالبد این بازارها توان جواب­گویی به تمام این فعّالیت‌ها را ندارد.
5. تعریض اطراف حرم مطهّر حضرت رضا (ع)، بازار قدیمی مشهد را تقریباً از بین برده و جز راسته‌­ی کوچک سرشور و چند راسته‌­ی محقّر دیگر، تقریباً چیزی ار آن باقی نمانده است. ساختمان‌های تاریخی اطراف حرم حضرت معصومه (س) در شهر مذهبی قم و حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری نیز تخریب شده است. بازار قیصریّه‌­ی شوشتر با چارسوق زیبا و پلان صلیبی‌­شکل، بر اثر خیابان‌­کشی کاملاً از بین رفته است و بسیاری از سراهای بازار کرمان که زمانی محلّ تصمیم­‌گیری‌های مهمّ تجاری بوده، اکنون به صورت انبار کالا یا مخروبه در آمده است.
بـازارهای سنّتی ایران مرکز حیات جمعی بود و عمده­‌ی فعّالیت‌های عمومی شهروندان و مراجعان در درون یا اطراف بازار انجام می‌­شد. بازار برای رفع نیازهای عمومی دارای تعدادی بنا با طرح و موقعیّت مکانی مناسب برای پذیرا شدن فعّالیت‌های مختلف بوده ­است. اجزای تشکیل­‌دهنده­‌ی بازارها تقریباً مشابه یکدیگرند. در برخی از موارد، با توجّه به حوزه­‌ی فعّالیت و خدمات و ویژگی‌های هر شهر و بازار، گروهی از عناصر کالبدی به شکل دیگر تجلّی می­‌یابد و یا آنکه جای خود را به کالبدی دیگر می­‌سپارند و یا چند عملکرد را در یکجا به عهده می‌­گیرند. عناصر ساختاری بازار بزرگ شهر در کامل‌­ترین شکل کالبدی و با گسترده‌­ترین حوزه­‌ی عملکردی به قرار زیر است:
1. فضاهای مرتبط با کارکرد نگهداری و انبار: سرا، کاروانسرا و خانبار
2. فضاهای طولانی با دالان یا بند: قیصریّه، کارگاه و دکان
3. فضاهای تجاری: دکان، تیمچه، تیم، خان، راسته
4. فضاهای مربوط به کارکردهای مذهبی و فرهنگی: مسجد، حسینیه، تکّیه، مدارس و حوزه‌­های علمیّه
5. فضاهای مربوط به کارکردهای خدماتی: حمام و آ‌ب­انبار
6. فضاهای مربوط به کارکردهای اجتماعی و ارتباطی: زورخانه، نقارخانه، چارسوق، میدان، جلوخان و کاروانسراهای خارج شهر

دورنمای بازار تبریز و بافت فشرده‌­ی اطراف آن

پلان بازار تبریز در دوره­‌ی قاجاریه

بازارهـای تبـریز
شاردن سیاح فرانسوی درباره‌­ی تبریز در اواخر عهد صفوی می­‌نویسد: «تبریز در تجارتْ اوّل شهر مملکت است.» وی جمعیّت شهر را در قرن 11 ه. ق. دست­‌کم 600 هزار نفر ذکر کرده ­است و درباره‌­ی شهر می­‌گوید: «عماراتش عالی نیست، امّا بازارهایش از سایر بلاد آبادتر و سقف پای آنها بلندتر است. آمد و شد مردم در این بازار و کثرت مال­التّجاره، دلیل کمال و آبادی شهر است».
خصوصیات کالبدی
بازار تبریز ازجمله بزرگترین بازارهای سنّتی ایران و جهان است؛ این بازار تنها به‌­صورت خطّی گسترده نشده بلکه با شکل­‌گیری چندین راسته‌­ی اصلی و راسته­‌های فرعی مرتبط، در چهار جهت گسترش پیدا کرده است. این بازار از نوع بازارهای چندمحوری است. محدوده­‌ی بازار تبریز از شمال، به مجموعه­‌ی صاحب­‌الامر (این مجموعه با میدان نقش جهان و مجموعه­‌ی شیخ صفی‌­الدّین اردبیلی قابل مقایسه است)، از جنوب به مسجد یا ارگ علی‌شاهی (که در مقام خود یکی از بزرگترین و مرتفع­‌ترین بناهای خشتی­ آجری در ایران است)، از شرق به میدان کبود و از غرب نیز با یک راسته به مسجد جامع منتهی می‌­شود. مجموعه­‌ی اقتصادی بازار تبریز مجموعاً 13 هکتار وسعت داشته که حدود 2/7 هکتار آن صرفاً به بخش تجاری اختصاص یافته است. بازار تبریز شبکه‌­ای ارتباطی متشکل از تعدادی راسته­‌ی موازی و متقاطع است. دو راسته‌­ی اصلی‌تر آن راسته­‌های شمالی­‌جنوبی است، که به‌­طور تقریبی و با اندکی اعوجاج و جابه‌­جایی با یکدیگر موازی هستند. تعدادی راسته عمود بر این دو راسته نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن، مسیر و امتداد بازار حرم‌­خانه، بازار کفّاشان و بازار مِسچی است. در بازار تبریز هریک از راسته­‌ها یا فضاهای منسجم به عرضه­‌ی کالاهایی ویژه اختصاص داشته و به آن نام نیز خوانده می‌­شده­ است. برای مثال، کفّاش‌ها در راسته‌­ای نسبتاً معیّن جای دارند و سراها و تیمچه­‌های فرش‌­فروشان غالباً از فضای عرضه­‌ی دیگر کالاها متمایز است. البتّه در دهه‌­های اخیر نوعی اختلاط فعّالیت‌ها و فضاهای متنوّع در برخی از راسته‌­ها به‌­خصوص راسته­‌های واقع در کنار خیابان‌ها و بخشی از بافت بازار مشاهده می‌­شود که از تحوّلات شهری در چند دهه­‌ی اخیر تأثیر پذیرفته است.
عبور رودخانه‌­ی آجی­چای از شمال بازار باعث جدایی بافت باراز با میدان صاحب­‌الامر واقع در شمال رودخانه می‌­شود. در جهت رفع این مشکل راسته‌­ی بازار از روی پُل امتداد یافته و اتّصال فضایی بازار و میدان را برقرار ساخته است. این شکل کالبدی در نوع خود بی‌­نظیر است و در هیچ بازار دیگری نمونه‌­ی مشابه ندارد. بازار تبریز به دلیل اقلیم سرد و گستردگی تجارت دارای بافت متراکم، فشرده و پوشیده است. اکثر فضاهای کالبدی بازار دو طبقه و گاهی سه­‌طبقه است. ارتفاع سقف راسته‌­ها کم ــ حدّاکثر 6 متر ــ و عرض راسته­‌ها بین 4 تا 5 متر است. به­‌طور کلّی سقف راسته­‌ها در مقایسه با سقف بازارهای نواحی مرکزی و گرمسیری کوتاه‌تر است و روزنه‌­های سقفی کوچک، تأمین نور و تهویه را در فضای بازار میسر می‌­سازد. مسقّف بودن راسته‌­های طولانی بازار با پیچ‌­و­خم خود و ترکیب

راسته­‌ی بازار تبریز. عکّاس: داوود وکیل­‌زاده

فضایی منحصربه‌­فرد، نوعی اعتدال حرارتی را موجب شده، که زمستان‌هایی گرم و تابستان‌هایی خنک را در فضای بازار ایجاد می‌­کند. کارکرد اقتصادی و تجاری بازار تبریز از کارکرد فرهنگی­ـ­اجتماعی آن بیشتر بوده است و این مسئله کاملاً در ترکیب عناصر بازار دیده می‌­شود. برخلاف بازار اصفهان، فضاهایی فرهنگی مانند مدارس، در آن کمتر وجود دارد. مساجد نیز به‌­صورت پراکنده در اطراف بافت تجاری قرار دارند. تمرکز مساجد عمدتاً در کنار مسجد جامع در جنوب ­غربی بازار دیده می‌­شود. حمّام‌ها نیز در بافت مرکزی بازار کمتر دیده می‌­شود و اغلب در کوچه‌­های مسکونی واقع شده‌­اند که به محدوده‌­ی بازار منتهی می‌­شوند. این بازار برخلاف بازارهای شهرهای مرکزی ــ مانند اصفهان، یزد و غیره ــ تمرکز زیادی بر جنبه‌­های اقتصادی دارد و فعّالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی آن به‌­صورت ترکیبی در برخی از مواقع سال در فضاهای مربوط به عملکردهای تجاری جاری می‌­شود.

نورگیر راسته­‌ی بازار تبریز

موقعیّت بازار در شهر تبریز، دوره‌­ی سلجوقی

گسترش بازار به سمت دروازه‌­های شمالی و شرقی، دوره‌­ی صفویه

شهر بازار تبریز، دوره­‌ی قاجاریه

بازارهـای اصفهان
اصفهان در تمام دوران تاریخی از شهرهای بزرگ و مشهور ایران بوده است. این شهر با توجّه به استقرار در تقاطع راه‌­های عمده و مهم، در دوران هخامنشی از اهمّیت ویژه‌­ای برخوردار بوده و بر سر راه پرسپولیس و اکباتان قرار داشته است؛ و در اوایل دوره­‌ی اسلامی عناصر اصلی شهر بر روی محور اصلی یا ستون فقرات شهر قرار گرفته بود. این محور احتمالاً از شعبات راه ابریشم و یا بخشی از راه ادویه است.
خصوصیات کالبدی
توسعه­‌ی مجموعه‌­ی بازار اصفهان را می‌­توان به دو قسمت قدیمی با سازمانی خطّی که به مرور زمان ساخته شد و قسمت جدید که در زمانی کوتاه‌­تر و با سازمانی شبکه­‌ای و نظمی بهتر بنا گردید، تفکیک کرد. این بازار از جلوی مسجد جامع و میدان کهنه‌­ی اصفهان به‌­صورت خطّی شروع و در شمال میدان نقش ­جهان به­‌صورت شبکه­‌ای گسترده می­‌شود و در نهایت دورتادور میدان را فرا می‌­گیرد. در این مجموعه راسته‌­ی بازار قیصریّه (ضرّابخانه) به عنوان زیباترین و مهم‌­ترین راسته‌­ی بازار اصفهان به دستور شاه‌­عبّاس در محور اصلی میدان نقش جهان همراه با عناصر کالبدی دیگر چون کاروانسرای شاه، ضرّابخانه و چارسوق چیت‌­سازها ساخته شد.
مجموعه­‌ی بازار اصفهان شامل راسته­‌ها، سراها، تیمچه­‌ها، مساجد، چارسوق‌ها و مدرسه‌­هایی است که طیّ چند قرن شکل گرفته است. مهم‌ترین راسته‌­ی بازار اصفهان، راسته‌­ی طرّاحی شده­‌ی ضرّابخانه یا قیصریّه با عرض حدود 5/6 متر است. بازار ضرّابخانه پس ­از ورودی قیصریّه دارای چارسوق زیبایی به نام قیصریّه است که با ارتفاعی حدود 20 متر یکی از بزرگترین چارسوق‌های بازارهای ایران است. این گشایش فضایی عظیم که فضای مکثی را ایجاد نموده است، با وجود دو عنصر شاخص بازار یعنی سرای شاه و ضرّابخانه، شکل کاملی به خود گرفته است.
در امتداد همین راستا چارسوق چیت­‌سازها قرار دارد که شباهت زیادی به چارسوق بازار لار دارد. چارسوق چیت‌­سازها علاوه بر نقش رابط بین دو راسته­‌ی اصلی بازار، دارای حجره­‌های کوچکی است که باعث تداوم حرکت بازار نیز شده است. نقش چارسوق در فضای بازار اصفهان به دو صورت دیده می‌­شود: یکی در برخورد دو راسته بازار مانند چارسوق چیت­‌سازها، چار­سوق کرباس­‌فروش‌ها و زرگرها و همچنین چارسوق دروازه‌­ی اشرف و دیگری وجود فضای کالبدی با ارزش در کنار راسته‌­ی اصلی و ایجاد مکث فضایی، مانند چارسوق قیصریه، چارسوق سارو تقی و چارسوق مخلص. جز راسته‌­ی بازار قیصریه که عریض­‌ترین بخش بازار اصفهان است، راسته بازارهای دیگر مانند بازار دارالشّفا، بازار درباغ، بازار نیم‌اورد و بازار مخلص با عرض حدود 5 متر و ارتفاع حدود 10 متر نسبت عرض به ارتفاع حدود 1 به 2 دارد.
سـراهـا
از ویژگی‌های بازار اصفهان می‌­توان به وجود سراهای متعدّد آن اشاره کرد. در طوماری خطی که از اواخر عهد صفویان به جای مانده و در موزه‌­ی بریتانیا نگهداری می­‌شود، 43 کاروانسرا و سرای بازار اصفهان فهرست شده که متأسفانه فقط تعداد

انگشت­‌شماری از آنها باقی مانده است. اغلب سراهای بازار دوطبقه هستند و رواق‌های سراسری در طبقه­‌ی دوم دارند که مشرفند به حیاط. در بعضی از آنها طبقه‌­ی دوم عقب ­نشسته که فضای سرا را دلبازتر می‌­کند. دالان‌های دسترسیِ اغلب سراها نیز دوطبقه هستند. سرای شاه به­‌عنوان یکی از مهم‌ترین سراهای بازار به‌­دستور شاه‌­عباس صفوی با حدود 160 حجره و به­‌صورت 2 طبقه ساخته شده است. این سرا که در گذشته از اعتبار زیادی برخوردار است، دیگر اهمیت کالبدی چندانی ندارد. حیاط این سرا از یک‌طرف به کوچه­‌های اطراف راه یافته، کف حیاط آسفالت شده و اتومبیل‌ها در داخل آن تردّد می­‌کنند. تقریباً اغلب سراهای بازار اصفهان در 50 سال اخیر دچار دگرگونی‌های فراوانی شده­‌اند. درها و پنجره‌­های چوبیْ پوسیده و از بین رفته و صاحب حجره‌­ها به سلیقه‌­ی خود در و پنجره‌­های آهنی و آلومینیومی جایگزین نموده­‌اند که باعث آشفتگی ظاهری نماها شده است.

پلان بازار اصفهان و بافت مسکونی اطراف آن

سراهای مهم بازار اصفهان عبارتند از:
سـرای مخلص: از بناهای دوره­‌ی ناصرالدّین‌­شاه است. در این سرای دوطبقه، رواق‌های طبقه‌­ی دوم در بعضی از جبهه‌­ها عقب نشسته­‌اند و فضای حیاط را گشادتر کرده‌­اند. درگاه‌­های ورودی حیاط بلند و جلو آمده است و در بعضی جبهه‌­های آن تزئینات کاشی‌کاری دیده می‌­شود.
سـرای حاج‌­کریم: ازجمله سـراهای بازار اصفهان می‌­توان به سـرای حاج‌­کریم اشـاره کرد. این سرا، خصوصیات معماری دوره‌­ی قاجاریه را دارد و دارای حیاط مرکزی دوطبقه با چهار دالان با دسترسی دو طبقه و یک تیمچه‌­ی هشت­‌ضلعی کوچک است. نحوه‌­ی قرارگیری این سرا و همچنین نحوه‌­ی اتّصال سه دالان از آن با راسته‌­های بازار، ترکیب منحصربه­‌فردی به وجود آورده است.
سـرای گلشن: سرای گلشن با دو دالان دسترسی و صحنی گستـرده و قاعده و پلان مستطیل­‌شکل در کنار بازار گلشن قرار دارد. بدنه‌­ی یک طبقه­‌ی پیرامون صحن، فضای آن را وسیع­‌تر می‌­نمایاند. این صحن دلباز با باغچه‌­های وسیع و حوضی مدوّر در میان تکمیل شده است. چهار حوض نیز در چهار گوشه‌­ی حیاط قرار دارد.
تیمچـه‌­ها
در بازار اصفهان تیمچه‌­های متعدّدی وجود دارد که هر یک متناسب با مشخصات عملکردی خود ویژگی‌های خاص کالبدی دارد. از میان آن‌ها می­‌توان به سه تیمچه‌­ی پوستی، ملک و جهانگیری اشاره نمود. این فضاها از زیباترین بخش‌های بازار اصفهان هستند.

بازار کرمان
پیشینه­‌ی تاریخی و علل پیدایش شهر کرمان و بازار آن
پیدایش شهر کرمان را بنا بر ضرورت‌های اقتصادی­ ­­نظامی دانسته‌­اند، زیرا موقعیت استقرار آن در منطقه‌­ای بیابانی بوده که موقعیت مناسب اقلیمی در آن وجود نداشته است. این شهر با اتّکا به همجواری با یکی از انشعابات اصلی جاده‌­ی ابریشم و نیز راه ادویه‌­ی هند شکل گرفته و بعدها با رساندن آب از طریق قنوات به این منطقه، زمینه‌­ی اصلی رشد آن را فراهم کرده‌­اند. شکل­‌گیری بازار کرمان در مسیر جاده­‌ی شمالی­‌­جنوبی خراسان بوده که از غرب شهر می­‌گذشته است. بعدها محله‌­های جدید، در کنار بازار و رو به شمال، رشد کرده و تا قرن هفتم هجری قمری نیز ادامه داشته است. در قرن هشتم، با گسترش شهر، بازار به سمت شرق متمایل شد و راسته‌­ی شرقی­ ­غربی بازار نیز شروع به رشد کرد. در قرن یازدهم مصادف با حکومت صفویه و رونق اقتصادی کرمان (به دلیل آرامش و امنیت موجود)، مجموعه‌­ی گنجعلی‌­خان در مرکز شهر و محل تقاطع محور بازار قدیمی و محور جدید شرقی­ ­غربی احداث شد. قرار گرفتن این مجموعه در کنار بازار قدیم یعنی بازار شمالی ­جنوبی و در تقاطع بازار شرقی­ غربی، اهمیت یافتن تدریجی بازار شرقی ­غربی را نشان می­‌دهد؛ البته این درست نیست که بپنداریم شکل­‌گیری بازار شرقی­ ­غربی همزمان با احداث مجموعه‌­ی گنجعلی‌­خان بوده است، زیرا زمانی که از خرید خانه‌­های مردم به‌­منظور احداث این مجموعه یاد می‌­شود، نام «بازار» به‌­شکل اختیاری برده می‌­شود که جزئی از بازار شرقی­‌­غربی است؛ به بیان دیگر، به احتمال قریب به یقین بازار شرقی‌­غربی قبل از این دوره احداث شده، اما تا این زمان در مقایسه با بازار شمالی­ ­جنوبی اهمیت کمتری داشته است. البته، از این دوره به بعد تدریجاً نقش این دو بازار با یکدیگر تعویض و روز­به­‌روز بر اهمیت بازار شرقی­ ­غربی افزوده شد. استقرار مجموعه­‌ی گنجعلی‌­خان در غرب و مسجد جامع مظفری در شرق به­‌عنوان دو قطب شاخص شهری در دو سر بازار، اهمیت بازار شرقی­ ­غربی را نمایان می‌­سازد. در اوایل قرن سیزدهم هجری (دوره‌­ی قاجاریه) احداث مجموعه‌­های جدید در شمالِ مجموعه­‌ی گنجعلی‌­خان و در کنار بازار قدیم حاکی از این است که راه تجاری شمالی­ ­جنوبی هنوز اهمیت داشته. در این دوران مجموعه­‌هایی مانند ابراهیم‌­خان، حاج­‌آقا علی، وکیل، دیوان‌خانه و مقرّ حکومتی، در داخل بازار و یا در ارتباط با آن شکل گرفت و به­‌تدریج استخوان‌بندی شهر تکمیل گردید؛ سراها و راسته‌­های متعدّدی در بازار شرقی­ ­غربی ساخته شد، و بازار شمالی­ ­جنوبی به مجموعه‌­ی حاج­‌آقا علی منتهی گردید.

خصوصیات کالبدی
بازار کرمان در برگیرنده‌­ی ترکیبی است از بازارهای اُرگانیک و بازارهایی که حکّام یا تاجران در زمانه‌ای مختلف ساخته‌­اند. این ترکیب مجموعه‌­ای یکپارچه را منتهی به دروازه‌­های شهر به وجود آورده است. برخی از این مجموعه­‌ها مانند بازار قلعه‌­محمود، قدمت هزارساله دارند؛ بعضی دیگر مانند مجموعه بازار مظفری و مسجد جامع و مجموعه­‌ی زیبای گنجعلی‌­خان و بسیاری فضاهای دیگر در قرون متأخر ساخته شده‌­اند. این مجموعه‌­ها به‌­همراه چندین مجموعه‌­ی دیگر (همچون ابراهیم‌­خان، وکیل، سردار، حاج‌­آقا علی) از دوره‌­ی قاجاریه و به‌­همراه عناصری چون بازارچه‌­ها، سراها، و غیره یکی از زیباترین بازارهای ایران را پدید آورده‌­اند. در مجموع، بازار امروز کرمان پس از طی دوره­‌های مختلفِ تکامل خود عبارت است از راسته‌­ی بازار شرقی­ ­غربی که از کنار مسجد جامع مظفری شروع شده و به میدان اَرگ ختم می‌­شود و قسمت عمده­‌ای از راسته‌­ی بازار شمالی­ ­جنوبی یعنی آن قسمت از بازار که از دروازه‌­ی ریگ‌­آباد شروع می‌­شود و تا انتهای بازار کفّاش‌ها امتداد می‌­یابد. این دو راسته بازار در چهارسوق گنجعلی‌­خان یکدیگر را قطع می‌­نمایند. این چهارسوق به­‌عنوان فصل مشترک دو بازار مهمّ شهر و نقطه‌­ای شاخص در بازار کرمان است. بازار شرقی­ ­غربی که در دو سوی آن دروازه‌­ی اَرگ و مسجد جامع قرار دارد با طولی حدود یک کیلومتر شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. قدیمی‌­ترین قسمت این بازار که از مقابل مسجد جامع شروع می­‌شود به بازار مظفّری مشهور است. این بازار قبلاً میدانی برای بارفروش‌ها و روستائیانی بوده است که از اطراف، اجناسی مانند میوه، تره­‌بار و سبزی، تخم­‌مرغ و صنایع دستی روستا را به شهر می­‌آوردند و روزهای شنبه در این میدان می­‌فروختند که به «شنبه‌­بازار» معروف بوده. در اواخر دوره‌­ی زندیه، با احداث بناهایی در دو طرف این بازار، «میدان» به «راسته­‌ی بازار» تبدیل شد. پس ­از بازار مظفری، به طرف غرب به ترتیب بازارهای وکیل، اختیاری، گنجعلی­‌خان، سراجی و نقارخانه قرار دارند. اکثر این بازارها در امتداد این محور ارتباطی­‌­مبادلاتیِ شرقی­ ­غربی بین دو دروازه و دو هسته­‌ی مهمّ شهر، یعنی مسجد جامع و اَرگ حکومتی و در دوره‌­های مختلف تاریخی از زمان صفویه به بعد ساخته شده‌­اند. در حقیقت، این امتداد به­‌دلیل وجود دو هسته­‌ی مهمّ شهری در دو طرف آن از زمان قبل از صفویه و در رقابت با راسته‌­ی شمالی­ جنوبی شکل گرفته است. با پُررنگ شدن نقش شهری و منطقه‌­ای بازار کرمان در مقابل نقش بازرگانی و تجاری آن، راسته­‌ی بازار قدیم نقش خود را اندک‌­اندک به این راسته منتقل کرده است. این قسمت از بازار کرمان به‌­ترتیب از غرب به شرق شامل بازارها و مجموعه­‌های زیر است:
1. بازار نقارخانه: در نخستین قدم از میدان اَرگ (در انتهای غربی بازار) بازار نقارخانه به­‌طول حدوداً 25 متر آغاز می‌­شود. ورودی بازار دارای سقف و سردری مزیّن به کاشی‌کاری است. معماری آن مربوط به اواخر دوره‌­ی قاجاریه است.
2. بازار سَرّاجی: در حرکت به طرف شرق پس از بازار نقارخانه، بازار سراجی قرار دارد که تا چارسوق ادامه می‌­یابد. طول آن تقریباً 250 متر است. این بخش از بازار در گذشته محل سراج‌ها و چمدان‌­سازها بوده است.
3. کاروانسرای چارسوق: در انتهای بازار سراجی و قبل از ورود به چارسوق، کاروانسرای چارسوق واقع شده است. قرارگیری این کاروانسرا در نزدیکی دروازه‌­ی غربی شهر و میدان اَرگ و همچنین قرار گرفتن آن در تقاطع دو راسته‌­ی بازار شرقی­ ­غربی و شمالی­ ­جنوبی موقعیت ویژه و ممتازی به آن داده است. این کاروانسرا در دو طبقه احداث شده، دارای نزدیک به 90 حجره، انبار و محلی برای استراحت مسافران است و دو راسته بازار در دو ضلع شرقی و شمالی آن قرار دارد.
4. مجموعه­‌ی بازار گنجعلی‌­خان: گنجعلی‌­خان از سال 1005 تا 1034 قمری حاکم کرمان بوده است. وی به دستور شاه‌­عباسْ بازاری عالی به انضمام چارسوقی رفیع و حمامی بزرگ با میدان، مدرسه، ضرابخانه و مساجدی چند به‌­همراه آب­‌انباری بسیار بزرگ را با طرّاحی معماران یزدی و اصفهانی احداث کرد. در دو طرف بازار گنجعلی‌­خان جمعاً 75 باب مغازه وجود دارد که همگی موقوفه­ی آستان حضرت رضا (ع) است. عناصر کالبدی مجموعه­‌ی گنجعلی‌­خان عبارتند از میدان، راسته‌­ی بازارهای اطراف میدان، حمام، چارسوق مسگری، چارسوق بزرگ، مدرسه، مسجد، ضرابخانه، آب­‌انبار و قنات.
5. بازار اختیاری: این بازار کم‌­عرض و تنگ را می­توان یکی از قدیمی‌­ترین بخش‌های بازار محسوب کرد، زیرا قبل از احداث بازار گنجعلی‌­خان وجود داشته و در وقف‌­نامه‌­ی گنجعلی‌­خان نیز به آن اشاره شده است. اهمیت این بازار به‌­سبب موقعیتی است که در بین دو بازار و مجموعه‌­ی گنجعلی­‌خان و وکیل دارد. از مهم‌ترین بخش‌های بازار اختیاری می‌­توان به مدرسه­‌ی علمیه‌­ی شفیعیه، سرای گلشن، سرای سردار و بازارچه‌­ی آن منسوب به سردار نصرت، و تیمچه‌­ی محمودیه اشاره کرد.
6. مجموعه و بازار وکیل: مجموعه­‌ی وکیل شامل مسجد، بازار، حمام و کاروانسرا است. این مجموعه بنام بانیان خود، محمّد­اسماعیل­خان و پس از وی مرتضی­‌قلی­خان ــ هردو ملقب به وکیل­‌الملک ــ بوده و در سال 1287 قمری به پایان رسیده است. بازار وکیل کرمان به‌­دلیل عظمت و طولانی بودنش از چنان گستردگی و

عکس هوایی بازار کرمان

پلان بازار کرمان و بافت محدوده‌­ی اطراف آن

اهمیتی برخوردار است که برخی تمام بازار تاریخی کرمان را به­ نام وکیل اطلاق می‌­کنند. از مهم‌ترین عناصر این بازار می‌­توان حمام وکیل، کاروانسرای وکیل، مسجد وکیل، آب انبار و دو قیصریه را نام برد.
راسته‌­ی بازار وکیل در امتداد راسته‌­ی اصلی بازار گنج‌علی­‌خان بزرگترین راسته‌­ی بازار کرمان است. این راسته با پوشش طاق و کاربندی به‌­همراه تزئیناتِ کمِ کاشیْ فضایی باارزش محسوب می­‌شود؛ پوشش سقف‌های این بازار روشندان‌های مرکزی همراه با نورگیرهای کوچک جانبی آجری مشبّک دارد که باعث نوردهی و همچنین تهویه‌­ی فضای راسته شده است. این بازار در جلوی ورودی کاروانسرای وکیل قرار دارد. سقفِ دهانه‌­ی ورودی کاروانسرا دارای مقرنسکاری گچی است و در طاق جلوی آن ترکیب یزدی‌­بندی زیبایی به چشم می­‌خورد.
7. مجموعه بازار مظفری: در انتهای راسته­‌ی بازار شرقی­‌­غربی، بازار مظفریه مجاور مسجد جامع قرار دارد. این مجموعه را که خود، مجموعه‌­ای مشتمل بر آب انبار، مسجد، مدرسه، تکیه و بازار است، مبارزالدّین محمّد مظفر در سال 750 قمری بر باقیمانده‌­ی خرابه‌­های قدیم در مرکز قدیمی شهر ساخته است.
این بازار در حرکت از غرب به شرق، پس از بازار وکیل شروع می‌­شود. بخشی از آن مسقّف بوده و قسمتی نیز روباز است. اکثر حُجره‌­های ضلع جنوبی این بازار جزو موقوفات مسجد جامع محسوب می‌­شود. این بازار قبلاً میدان بارفروشی بوده و بعدها در اواخر دوره­‌ی زندیه بناهایی در دو طرف آن احداث شده است که همه­‌ی آنها وقفی هستند. طول بازار حدود 500 متر است. بازار مظفری تا قسمت روباز ادامه دارد و از این قسمت به بعد بازار میدان مظفری شروع می­‌شود. از جمله عناصر مجموعه­‌ی مظفری می‌­توان به بازار میدان مظفری، راسته­‌ی عطّاری، راسته‌­ی بازار قدمگاه، تکیه‌­ی غراخانه و غیره اشاره کرد.
8. مسجد جامع: وجود مسجد جامع مظفری در بازار کرمان را می‌­توان مؤید اُلگوی ساخت شهرهای اسلامی دانست که با اَرگ شهر مجموعه‌­ای واحد و پیوسته را تشکیل می­‌دادند. این مسجد در سال 750 قمری ساخته شده است؛ البته در دوره‌­های بعد الحاقات و تعمیراتی نیز در آن صورت گرفته است.

پلان مجموعه‌­ی گنج‌علی­‌خان و چارسوق بزرگ

مسجد گنج‌علی‌­خان

پلان و مقطع‌­های مجموعه­‌ی گنج‌علی­‌خان و چارسوق بزرگ

طراحی فضاهای تجاری (اصول و مبانی معماری)، انتشارات هنرمعماری، 1391
نویسنده: الناز رحیمی

منتشر شده در : دوشنبه, 22 می, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: