زبان خانه طراحی داخلی: خوان مونتویا متن: وِندی مونان
تکنیک‌های انیمیشن «زمان» و پذیرش تکنولوژی انیمیشن

معرفی نماهای جدید کامپوزیتی سیزان  امید امینی

هرچند برای بسیاری از افراد استفاده از نوآوری‌های جدید با نوعی تردید همراه بوده، برای معماران و طراحان و مهندسان نوآوری روزنه‌­­ی امیدی است به تحقق رؤیاهایشان و مایه‌­­ی دلگرمی در ساخت بناهایی ماندگارتر از نام و درازای عمرشان؛ استفاده از مواد و مصالح مدرن مسلماً از نیازهای جوامع بشری و پیشرفتهای دانش و فناوری نشأت گرفته است.
در این گفتار هرچند مختصر به معرفی نماهای کامپوزیتی می‌­­پردازیم، ماتریالی که قطعاً هویت‌­­بخشی و اثرگذاری بر آینده‌­­ی صنعت ساختمان، مبنای پیدایش و گسترش آن بوده است.

کامپوزیت چیست؟
به طور کلی کامپوزیت‌ها موادی هستند که از چند جزء با خواص مختلف تشکیل می‌­­شوند و در نهایت ماده‌­­ی جدیدی با خواص دلخواه را به وجود می‌­­آورند. این مواد تشکیل‌­­دهنده عمدتاً شامل یک ماده‌­­ی نگه‌­­دارنده (ماتریس)، پرکننده (فیلر) و مواد افزودنی هستند که هر کدام از آنها در ساختار جدید وظیفه‌­­ای بر عهده دارند که از پیش طراحی شده است. شاید ساده‌­­ترین نوع کامپوزیت‌ها بتن باشد که یکی از پرمصرف‌ترین مواد در صنعت ساختمان به شمار می‌­­رود.

GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer)
کامپوزیتی مناسب برای ساخت نماهای داخل و خارج ساختمان
این ماده نخستین بار در حدود سال 1930 در آمریکا جهت کاربرد در صنایع مختلف، از جمله ساختمان‌­­سازی، کشتی‌­­سازی و اتومبیل‌­­سازی مورد استفاده قرار گرفت. به خصوص در ساخت شهر بازی بزرگ دیزنی‌­­لند (در سال 1956 با ساخت بخش «خانه‌­­ی آینده») بود که ساخت قطعات ساختمانی با این ماده بسیار مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفت، به طوری که در سال 1994 بیش از 600 میلیون پوند قطعات کامپوزیتی برای صنعت ساختمان طراحی و ساخته شد (برخی از انواع این ماده در ایران با نام تجاری «فایبرگلاس» شناخته می‌­­شوند). خوشبختانه هم‌­­اکنون با توجه به این تجارب جهانی و پیشرفت دانش و فناوری، خصوصاً در زمینه‌­­ی مواد کامپوزیتی این امکان به وجود آمده است تا بتوان محدودیت‌های موجود نماسازی در صنعت ساختمان کشورمان را به کلی از میان برد و شاهد دگرگونی عمده‌­­ای در آینده‌­­ی صنعت ساختمان در ایران بود. در این راستا شرکت سیزان کامپوزیت کوشیده است تا همگام با دیگر کشورهای پیشرفته‌­­ی جهان و با استفاده از فرهنگ غنی معماری ایران و گسترش طرحهای خود نقش مهمی را در آینده‌­­ی این صنعت در کشورمان ایفا کند.

معرفی نماهای کامپوزیتی سیزان
شرکت سیزان کامپوزیت با استفاده از آخرین فناوری‌ها، از جمله GFRP به همراه Natural Stone Dioxide و همچنین داشتن کادری مجرب شامل مهندسان عمران، سازه، مواد و نیز کارشناسان رنگ و دکوراسیون داخلی، هم‌­­اکنون با تولید انواع محصولات کامپوزیتی از جمله نماهای کامپوزیتی طرح‌­­دار با بیش از 50 طرح مختلف سنگ‌­­چین، آجرچین، چوبی و طرحهای مدولار مدرن و سنّتی توانسته است با از میان برداشتن محدودیت‌های ساختاری مصالح رایج سنّتی (که همواره باعث ایجاد مشکلات بسیاری، چه در روند طراحی و چه در قسمت محاسبات سازه‌­­ای و نیز روشهای اجرا می‌­­شود)، گزینه‌­­های بسیاری را پیش روی طراحان و معماران قرار دهد که اجرای آنها قبلاً به سبب محدودیت‌های مختلف امکان‌­­پذیر نبوده است.

مزایا و مشخصاتی که باعث توصیه‌­­ی این ماده می‌­­شود:
1. تنوع در طرح و رنگ (با قابلیت ساخت طرح‌های
سفارشی)
2. عدم نیاز به زیرسازی یا هرگونه فریم‌­­بندی یا استراکچر
3. دوام بسیار بالا و بهترین عملکرد در برابر زلزله
4. وزن بسیار سبک (3 تا 4 کیلوگرم بر متر مربع)
5. مقاوم در برابر ضربه و فشار و حرارت (نوع معمولی
تا 200 درجه)
6. عایق حرارتی و رطوبتی، مقاوم در برابر باد، باران و
پرتوهای خورشید (ضد اشعه‌­­ی ماوراء بنفش)
7. نصب سریع و آسان به دلیل بزرگ بودن پانلها
(30/2 × 30/1) و مدولار بودن (این سیستم با پیچ و رول‌­­پلاگ نصب می‌­­شود و روی هر سطحی قابلیت فرم‌­­گیری و انعطاف‌­­پذیری دارد)
8. ضخامت کم، حمل و نقل آسان و قابلیت نظافت بسیار آسان، ضدّ حشرات، قابلیت تغییر رنگ، حداقل انقباض و انبساط، تمیزی و یکدستی کار، و نیز با توجه مقایسه با مصالح رایج سنّتی مشابه و جمع‌­­بندی کلیه‌­­ی مزایا، مهمترین عامل، یعنی اقتصادی بودن را نیز به همراه دارد.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 می, 2021دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: