تقاطعِ تاریخ و توسعه، مـعـرفـی مـیـدان تـیـس- منـطقـه آزاد چـابـهـار، اشکان قشقایی، کارشناس ارشد معماری
بنـیانــو، داســتان بـنـیـــانی نــو، محمد حسین غفاری و سیـد سعـید آقـاپـور

معرفی دانشنامه‌ی هنرمعماری: مرجعیت علمی در معماری معاصر ایران، الهام کشاورزی خوزانی

تعریف دانشنامه
دانشنامه نوعی کتاب مرجع است که حاوی مجموعه‌ای از مقالات مفصل یا مختصر در همه‌ی رشته‌ها یا رشته‌ی معینی می‌باشد. عموماً به‌صورت الفبایی مرتب می‌شوند که شامل نمایه‌ها، ارجاعات و تصاویر نیز هستند. یکی از مهمترین دانشنامه‌های تاریخ بشر، دانشنامه‌ای بود که جمعی از فلاسفه‌ی فرانسوی در سال 1751 میلادی با همکاری فیلسوفانی چون ولتر، ژان ژاک روسو، کنه، منتسیکو، تورگو و… که بعدها به «اصحاب دانشنامه» معروف شدند، نوشته شد. از این کتاب به‌عنوان محرک اصلی انقلاب 1789 میلادی فرانسه یاد می‌شود. دانشنامه‌ی هنرمعماری به آدرس اینترنتی www.aoapedia.ir و در شبکه‌های اجتماعی با شناسه‌ی aoapedia@     ، معماران ایرانی و آثار آن‌ها را به‌صورت تخصصی جهت بهره‌ی مخاطبان آنلاین خویش نمایه می‌سازد و آنچه که مشخص است، این یک فرایند شفاف‌سازی است که از 3 اردیبهشت 1397 خورشیدی، همزمان با روز ملی معمار آغاز شد. در این تاریخ، دانشنامه‌ی هنرمعماری رسماً رونمایی گردید، این در حالی بود که مقدمات و بارگذاری اطلاعات از شش ماه قبل آغاز شده بود.
هدف از دانشنامه‌ی هنر معماری چیست؟
دانشنامه‌ی هنرمعماری مرجعی علمی، شفاف، دارای مدیریت متمرکز و نیروهای آموزش دیده، مستقر در دفتری ثبت شده در قلب اداری پایتخت است که معماران ایرانی و آثار آن‌ها را بنا بر اظهاراتشان ثبت و دسته‌بندی می‌نماید. هدف از دانشنامه‌ی هنرمعماری، تشکیل پایگاهی کاملاً خصوصی، مدون، مستقل و بی‌طرف برای گردآوری و مستندسازی آثار معماری معاصر و معماران است. در واقع ما با مستندسازی، تهیه‌ی مجموعه اسناد و مدارک حال حاضر معماری معاصر، سیر تکوین و تحقق معماری را از شروع تا خاتمه‌ی آن، چگونگی بهره‌برداری و حفظ آثار، با تحلیل و ارزیابی مربوطه نشان می‌دهیم.
مستندسازی به‌عنوان کلید مدیریت دانش محسوب می‌شود و شامل فرایند شناسایی، گردآوری و در دسترس عموم قراردادن سوابق و یا اسناد موجود از قبیل مکاتبات، فایل‌های کامپیوتری، تصاویر و… می‌باشد.
در مفهوم لغوی، مستند یعنی چیزی که به آن استناد شود و سند به معنای تکیه‌گاه، دستاویز و معتمد، نوشته‌ای است که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد، امید است دانشنامه بتواند در این جایگاه قرار بگیرد.
مستندسازی مناسب پروژه این اطمینان را فراهم می‌سازد که تمامی داده‌ها و اطلاعات تهیه و تدوین شده در مورد یک پروژه همیشه برای افراد جدیدی که به پروژه می‌پیوندند، یا نیازمند کسب تجربه در زمینه‌ای هستند مهیا شود. لذا هرچه اطلاعات دقیق‌‌تری در زمینه‌ی فوق‌الذکر موجود باشد، فرایند اتخاذ تصمیم، تحلیل نقاط قوت و ضعف فرایندهای موضوع محور آسان‌تر خواهد بود. به نظر می‌رسد این همان بحرانی است که ما در معماری حال حاضر ایران ناخواسته به آن دچار گشته‌ایم.
در ادامه با نحوه‌ی مستندسازی دانشنامه و چگونگی دسترسی به آن آشنا خواهید شد.
صفحه‌ی آغازین سایت: جدیدترین معماران، پروژه‌ها و آثار ماندگار
در صفحه‌ی اول سایت، علاوه بر مشاهده‌ی رویدادهای اخیر معماری، با جدیدترین معماران، پروژه‌ها و مقالاتی که نمایه شده‌اند، آشنا خواهید شد. لازم است بدانید ترتیب مطالبی که تحت عنوان “جدیدترین” در سایت مشاهده می‌کنید، الزاماً به تازگی اجرا نشده‌اند و صرفاً جدیدترین پروژه‌ای است که در دانشنامه نمایه شده، همچنین می‌توانید با یک کلیک آثار ماندگار معماری معاصر ایران را مشاهده کنید. معیار انتخاب آثار ماندگار، تثبیت جایگاه آنان در گذر زمان و تأیید آنان توسط عموم جامعه‌ی حرفه‌مندان معماری بنابر نوشته‌ها و مقالات ایشان است.
اسلایدر بالای این صفحه می‌کوشد بهترین مجموعه‌ها و نمایه‌های سایت را به مخاطبان نمایش دهد. این اسلایدها ثابت نیستند و بسته به اخبار منتشر شده در سایت تغییر می‌کند.
جست‌وجوی تصویری: فراتر از نیازهای شما
یکی از قوی‌ترین موتورهای جستجوی آنلاین در بین وبسایت‌های معماری ایرانی در دانشنامه‌ی هنرمعماری اجرا شده است. این موتور چه به لحاظ گرافیک و چه به لحاظ دقت پاسخگویی، از مدرن‌ترین الگوها پیروی می‌نماید. شما می‌توانید نام معمار، پروژه، ساختمان و هر سوال دیگری که مورد نظرتان است را در بخش “جست‌وجوی تصویری” جست‌وجو کرده و به تمامی مطالب مرتبط دسترسی پیدا کنید. این موتور با تایپ سه حرف نخست هر پرسشی پیشنهادات خود را به شما ارائه می‌دهد.
معرفی معماران
دانشنامه، معماران را بر اساس استان محل فعالیت، تخصص (تجربه‌ی کاری) و حروف الفبا دسته‌بندی می‌کند. در ادامه جزئیات بیش‌تر چگونگی ارائه‌ی این مطالب را بررسی خواهیم کرد.
معماران به ترتیب استان: با کلیک بر روی نام هر استان، معماران فعال در همان استان که حداقل یک اثر ثبت شده در دانشنامه دارند شناسایی و به شما معرفی می‌شوند.
معماران بر اساس تجربه کاری: دانشنامه، معمارانی که در حوزه‌ی کاری خاصی تجربه دارند را در این بخش به شما معرفی می‌کند.
معماران به ترتیب حروف الفبا: برای سریع‌تر پیدا کردن معماران مورد نظر خود، روی اولین حرف از نام‌خانودگی وی در بالای این صفحه کلیک کنید. بدین ترتیب معمارانی که نام فامیلی آن مطابقت دارد به شما نمایش داده می‌شوند. در این صفحه گرامی داشتی از معماران شهیر ایرانی نیز با بازنشر نقل قول‌های آنان انجام شده است، آنان که جایشان در این بخش سایت خالی است.
در ادامه‌، مفاخر و اساتید معماری بر اساس دهه‌ای که بیشترین فعالیت را داشتند در همین بخش نمایه‌سازی شده‌اند. در دهه‌ی اخیر به دلیل همزمانی با زمانه‌ی زیست ما خالی هستند تا با گذر زمان و قضاوت بهتر تاریخ، اسامی افراد برتر درج شود.
دانشنامه‌ی هنرمعماری مفتخر است که نظر و اعتماد اساتید بسیاری را در مدت اخیر جلب نموده است. این اساتید بنا بر پیشنهاد گردانندگان، مجموعه آرشیوهایی از آثار و مستندات خود را برای نگهداری بهتر و اطلاع‌رسانی به دانشنامه اهدا نموده‌اند. ما علاوه بر حفاظت فیزیکی حرفه‌ای، این آرشیوها را رقومی و در این بخش از سایت در دسترس عموم قرار داده‌ایم.
پروژه‌ها و ساختمان‌ها
در بخش بعدی منوی سایت (پروژه‌ها و ساختمان‌ها) با دسته‌بندی مختلف و تفکیک ‌شده پروژه‌ها بر اساس کاربری آن‌ها آشنا خواهیم شد. اگر کاربری خاصی مدنظر دارید، می‌توانید آن‌ را از فهرست انتخاب کنید. لازم است بدانید ترتیب نمایش آثار تصادفی است و با هر بار، بارگذاری صفحه، نوع جدیدی از چیدمان آثار را مشاهده خواهید نمود.
کاوشگر
هدف از دانشنامه‌ها فقط نمایه‌سازی نیست. این مراجع زیست‌بومی برای تحقیق و پژوهش هستند. ما حسب وظیفه‌ی خود ابزارهایی جهت کاوش علمی مخاطبین خود طراحی و اجرا نموده‌ایم. در بخش نخست زیرمنوی کاوشگر با سیر زمانی اتفاقات کلیدی سیاسی، فرهنگی و معماری ایران در یک نگاه از گذشته تاکنون آشنا خواهید شد. این نمودار هر از گاهی با سنجش میزان اخبار منتشر شده در فضای فکری کشور و میزان حساسیت آن ها به روز رسانی می‌شود. ثبت این رویدادها همزمان با رخدادهای معماری می‌تواند آیندگان را به خوبی از موضع ما روشن سازد.
بخش دوم شامل مکان‌یابی جغرافیایی آثار است: بناهای فاخر معماری ایران در دانشنامه دقیق مکانیابی شده‌اند. این سیستم اساساً برای موبایل طراحی شده است و امکان مسیریابی را از محلی که حضور دارید به شما خواهد داد.
بخش سوم امروز در تاریخ است که نوشتن این بخش از تاریخ نیازمند زمان بیشتری است. اگر تمایل دارید در این زمینه با ما همکاری نمایید می‌توانید از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید و در عنوان ایمیل همکاری خود را در بخش “امروز در تاریخ” سایت دانشنامه ذکر کنید.
کلکسیون‌های دانشنامه
کلکسیون‌های دانشنامه میانبرهایی برای افزایش سرعت شما هستند. کارشناسان دانشنامه به‌صورت مداوم روی این موضوع کار می‌کنند تا حسب شرایط بهترین پیشنهادات را به شما ارائه دهند. در کلکسیون‌ها عموم آثار و افراد مرتبط نمایه‌سازی شده‌اند.
شرکت‌ها و دفاتر
مهندسان مشاور، شرکت‌ها و استودیوهای معماری ایران را بشناسید! در این صفحه تلاش شده است تا شما با مهندسان مشاور، دفاتر و استودیوهای معماری ایرانی برحسب حروف الفبا آشنا شوید.
اسناد و انتشارات
شامل 4 بخش است:
مقالات: در این بخش مقالاتی درباره‌ی آثار، زندگی‎نامه و معماری حال حاضر ایران برای شما گردآوری شده است.
اسکیس‌ها، اسناد و ماکت‌ها: به طور مثال در این بخش برای شما آثار و زندگی‌نامه هادی میمیران در 81 فریم گردآوری شده است و برخی از مستندات ویژه در این قسمت نمایه‌سازی شده‌اند.
تاریخ شفاهی: با توجه به روحیات ایرانیان که در گفتار بیشتر از نوشتار است، باور داریم تاریخ شفاهی حلقه‌ی مفقود شده‌ی پژوهشی در ایران است. ما کوشیدیم از این سبک فرهنگی به‌عنوان فرصت بهره ببریم و فیلم‌هایی از مصاحبه با معماران، بازدید آثار، سخنرانی‌ها و رویداد‌های مهم در عرصه‌ی معماری را نمایه‌سازی کنیم.
گاه‌نامه: دربرگیرنده‌ی مجلات آنلاین به کوشش گروه هنرمعماری است. همچنین خبرنامه‌هایی توسط اعضا و همکاران دانشنامه تهیه می‌گردد که در این بخش بارگذاری خواهند شد.
درباره‌ی ما و همکاری با ما
در این بخش درباره‌ی نحوه‌ی همکاری با دانشنامه فرم‌هایی جهت ارتباط دو طرفه قرار داده شده است. شما می‌توانید در تکمیل پایگاه داده‌ی دانشنامه با ما همکاری کنید. دانشنامه نیز در ازای این همکاری، خدمات خود را به شما رایگان ارائه خواهد داد.
اگر معمارانی قصد حضور در دانشنامه را دارند می‌توانند با پر کردن یک فرم دیجیتال ساده در دانشنامه حضور یابند. دانشنامه بالاتر از جریان‌ها، ایده‌ها و نظرات است و هر معمار ایرانی‌ای را شایسته‌ی حضور می‌داند. حمایت‌های مالی افراد نیز به بقای دانشنامه کمک می‌نماید که در این منو قابل پیگیری است. البته این کمک بصورت خرید کتاب از کتابفروشی آنلاین هنرمعماری است. بدین ترتیب در واقع شما هم برای خود یک خرید انجام داده‌اید و هم ما را از سود آن خرید منتفع نموده‌اید. بخشی از سود کتابفروشی آنلاین هنرمعماری به دانشنامه اختصاص دارد.
دانشنامه با بیش از 700 مدخل پیرامون پروژه‌ها و معماران ایرانی: شامل معرفی قریب بر 600 پروژه، 60 معمار و مکان‌یابی جغرافیایی 100 پروژه تلاشی تمام نشدنی در مستندسازی آثار معماری معاصر ایران است.


راه‌های ارتباطی

email: AoApedia@gmail.com
شماره تماس:  61   -88342960 -021
تلگرام و واتساپ: 09393446870

منتشر شده در : سه‌شنبه, 8 مارس, 2022دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: