مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر رنا دیزاین (کد 15000)
مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر دفتر معماری جوانمرد و همکاران (کد 13000)

مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر هوبا طرح (2100)

در طراحی کانسپت طرح، ما به دنبال راهی بودیم که بتوانیم کیفیت زندگی فضاهای مسکونی را با روش طراحی و سازماندهی فضایی تا حدی بهبود بخشیم. هدف اصلیِ ما در الگوی طراحی فضای مسکونی، ایجاد تهویه‌ی هوایی مناسب، نور کافی در تمامی فضاها و تعبیه‌ی فضای سبز در فضای مسکونی بوده است تا علاوه بر تأمین میزان سطح اِشغال تعریف‌شده برای پروژه، مزایای مختلفی را به فضای مسکونی بیفزاییم، به گونه‌ای که این مزایا تعریف فضایی خاصی در پروژه داشته باشند.
نقطه‌ی شروع پروژه ایجاد سازماندهی فضایی بلوک‌ها بر اساس دید واحدها، ایجاد بیشترین میزان نورگیری واحدها، حفظ درختان موجودِ سایت در حریم 60% و دسترسی واحدها بود. تلاش ما در روند طراحی، رسیدن به یک الگوی فضایی مناسب بود تا علاوه بر پاسخ‌دهی به نیازهای طراحی پروژه، قادر باشیم که پتانسیل‌های دیگری را هم در طراحی خود بگنجانیم.
ایده‌ی فضایی طرح بر مبنای ایجاد ویدهای بزرگی بود که جهت‌گیری آنها بر اساس فضای سبز موجود در سایت تعیین می‌­شد.
هـدف عـملکردی ایـن ویدها ایـجاد گـردش هوایی واحدها، نورگیری، فراهم کردن دید بیشتر و تعریف ورودی و یا حیاط برای واحدهای مسکونی است. محل قرارگیری و جهت‌گیری ویدها در سه محور تعریف شده است که شکل‌گیری دو محور آن با توجه به دید مناسب به درختان موجود در سایت و خارج از سایت می‌باشد و وید سوم تعریف‌کننده‌ی ورودی اصلی مجموعه است و افراد از طریق آن وارد مجموعه‌ی مسکونی می‌شوند.
ما در مرحله‌ی بعدی طراحی به­‌دنبال سازماندهی پلان‌ها و ایجاد یک الگوی فضایی نو در فضاهای داخلی بودیم. یکی از عناصر طراحی واحدها، زون‌های سبز هستند که از داخل ویدها به داخل پلان‌ها کشیده می‌شوند تا بتوانند تعریف فضایی اثرگذاری را در فضاهای داخلی ارائه دهند. بخش دیگری که در طراحی واحدها اثرگذار است، فضاهای سبز بیرون‌آمده و مرتبط با واحدها می‌باشد. معماری این بخش به­‌صورت احجام مکعب‌شکلی است که تعریف‌کننده‌ی درختچه‌هایی با ارتفاع تقریبی 4 متر و تشدیدکننده‌ی کیفیت باغ‌مانند ویدهاست. این احجام، باغ‌های معلقی را در درون ویدها ایجاد می‌کنند که برای هر واحد مسکونی گویای کیفیت فضایی متفاوتی می‌باشد.
در طراحی پروژه سعی شده تا سازه، پلان‌های واحدهای مسکونی، محوطه و لابی تحت یک سازماندهی مشخص خلق شوند. این سازماندهی به صورت محورهای موازی با یکدیگر به‌وجود آمده که در شکل‌گیری عناصر مختلف تأثیر گذاشته و تمامی عناصر طراحی از همین سازماندهی پیروی می‌کنند؛ ولی در هر قسمت به گونه‌ای متناسب با نیاز طرح شکل گرفته‌اند. مدول‌بندی حجمی در طبقات به‌صورت لبه‌های متناسب با مدول نما به‌وجود آمده‌اند.
طراحی نمای پروژه نیز بر اساس مدول‌بندی کلی حجم شکل گرفته و با توجه به میزان نور و کنترل دید از حالت کاملاً بسته به تراکم باز متغیر است. در سازماندهی پلان­‌ها، یک بلوک ­در میان، مکان اتاق خواب‌ها جابه‌جا شده تا افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت بتوانند در واحدها حق انتخاب گسترده‌تری داشته باشند. این مسئله در طراحی نما نیز تأثیر گذاشته و در قسمت‌هایی که اتاق خواب‌ها قرار دارند، گلدان‌هایی متناسب با ایده‌ی کلی پروژه ساخته شده است و در دیتیل اجرایی آن‌ها، مسیر آبیاری از میان سازه‌های چوبی نیز پیش‌بینی شد.
این گلدان‌ها در مقیاس کوچک­‌تر یک فضای سبز فراهم کرده‌اند که برای ساکنین از فضای داخلی نیز قابل دسترسی‌ست.

معماری معاصر ایران :مسکونی

________________________________          

هوبا طرح (2100)
سایت: www.hoobadesign.com
معمار: هومن بالازاده
مسئول پروژه: محسن کاظمیان‌­فرد
تیم طراحی: فرنوش آقامیرزا، هدیه بهنام، الهام سیفی آزاد، احسان اسماعیل پور، غفور صمدپور، پرستو مالمیر
مدل­سازی3 بعدی: مونا رضوی‌­پور
ارائه:مونا رضوی­‌پور، امین‌­سلطان پور

مدارک فنی


منتشر شده در : دوشنبه, 11 فوریه, 2019دسته بندی: آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: ,