دهکده‌ای برای کودکان جیبوتی (SOS Children’s Village in Ddjibouti)، نوشته‌آرین خانی‌زاد
آرامگاه شیخ‌الرئیس، هوشنگ سیحون، نوشته‌ی رکسانا خانی‌زاد

مرکز نوآوری اَسِنچِر اثر شرکت معماری گِنسلِر، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

مرکز نوآوری اَسِنچِر 

کلمه‌ی اَسِنچِر(Accenture) از “Accent on the Future” گرفته شده است. نام اَسِنچر توسط کیم پتِرسِن (Kim Petersen)، کارمند دانمارکی از دفتر شرکت اُسلو (Oslo)، نروژ (Norway) در نتیجهd یک مسابقه‌ی داخلی ارائه شد. اَسِنچِر یک شرکت خدمات حرفه‌ای ایرلندی-آمریکایی (Irish-American) مستقر در دوبلین (Dublin)1 است که در خدمات و مشاوره فناوری اطلاعات تخصص دارد. مرکز دیجیتال اَسِنچِر در سال 2016 در ژاپن به عنوان پایگاهی برای ایجاد نوآوری برای مشتریان افتتاح شد و در ژانویه‌ی 2018، مرکز نوآوری اَسِنچر توکیو (Accenture Innovation Hub Tokyo) در آزابو جوبان2 (Azabu-jūban) به عنوان یک مرکز تجربه‌محور و پیشرفته افتتاح شد که در آن کارکنان با مشتریان همکاری می‌کنند تا ایده‌های جدید را به واقعیت تبدیل کنند. طراحی مرکز نوآوری اَسِنچر توکیو که به اختصار اِی.آی.تی (AIT) نامیده می‌شود، به مساحت 75400 متر مربع توسط شرکت معماری گِنسلِر (Gensler)3 انجام شده است.
مراکز نوآوری اَسِنچِر در چندین کشور وجود دارد که هر کدام با مفهوم طراحی و ویژگی‌های متفاوتی که زمینه و فرهنگ هر مکان را روایت می‌کند، طراحی شده‌اند. در مورد مرکز نوآوری توکیو، سوالی که پرسیده شد این بود که “نوآوری ژاپنی چیست؟ (What is Japanese Innovation?)”.
ماموریت این مرکز نوآوری جدید، تحقق بخشیدن به یک سیستم اکونوآوری (Innovation Eco System) است که در آن مشتریان با تجربه فناوری‌ها شروع می‌کنند، همگرا می‌شوند، ایده‌ها را ارائه می‌دهند و در نهایت، ایده‌ها را اجرا و پیاده می‌کنند. به منظور اختراع مجدد مشاغل برای آینده، مفهوم طراحی به مبدا تولید در دوران اِدو (Edo)4 در 400 سال پیش (دوره‌ای از نوآوری، اتحاد و رشد شدید در ژاپن) بازگشت و بنابراین به این نتیجه رسیدند که ساخت ژاپنی، کلید نوآوری است و شرکت معماری گِنسلِر، اِی.آی.تی (AIT) را در دو طبقه طراحی کرد؛
طبقه پایین به عنوان فضایی برای مشتریان، محققان و کارآفرینان و همکاری بین آنها در نظر گرفته شد، در طراحی این فضا از یاگورا (Yagura)5 الهام گرفته شده که کاربران فضا را به اتاقی که دارای یک یاتای (Yatai)6 یا غرفه‌ی مواد غذایی با عناصر طراحی تاتامی (Tatami)7 که نمادی از توجه ژاپنی‌ها به جزئیات است، هدایت می‌کند.
طراحی طبقه‌ی بالا بر اساس خانه‌ی سنتی ژاپنی مِرچانت (Merchant)8 انجام گرفت و فضایی آرام را به صورت جدا از فضای جلسات کاری فراهم کرد. این فضاها با هم، محیطی را برای استعدادهای خلاق فراهم می‌کنند تا بر پروژه‌های خود تمرکز کنند و کارشناسانی را با پیشینه‌های متنوع گرد هم ‌آورند تا به درخواست‌های مشتریان با رویکرد چند رشته‌ای جامع پاسخ دهند.
مرکز نوآوری توکیو (AIT) شامل فضاهایی چون مرکز نوآوری، آزمایشگاه، استودیو  و … است و از شش تیم تشکیل شده است که یک سیستم برای پشتیبانی از نوآوری‌های مشتریان در ابعاد مختلف ایجاد کرده‌اند.

  • Studio

 کاربران در استودیو بهترین تجربه‌ها را با هم خلق می‌کنند، طیف وسیعی از کارشناسان (کسب و کار، خلاقیت، بازاریابی، فناوری و …) گرد هم می‌آیند و با وجود طیف گسترده‌ای از تجهیزات، امکان ایده‌پردازی تا خلق برای کاربران به وجود می‌آید.

  • Mobile Studio

 با استفاده از فناوری‌های مختلف تلفن همراه، امکان توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه تا ارائه‌ی راه حل برای مشتریان فراهم خواهد بود.

  • Accenture Ventures

از طریق ارتباط با سایر شرکت‌های استارتاپی در ژاپن و خارج از آن، امکان استفاده از دانش، خدمات و فناوری‌های سایر استارتاپ‌ها و همینطور امکان برقراری ارتباط با آنها فراهم است.

  • Digital Hub

کارشناسان اَسِنچِر در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل، امنیت و طراحی یو.ایکس (UX) با شرکای خارجی برای ساختن سیستم‌ها و ایجاد تحول دیجیتال مشارکت خواهند کرد.

  • Nano Lab

اَسِنچِر با آزمایشگاه‌های سرتاسر جهان همکاری خواهد کرد تا فناوری‌هایی را که می‌توانند در تجارت به کار ببرند، شناسایی و در مورد آنها تحقیق کند و بینش‌های منحصر به فرد ژاپن را به آنها اضافه کند.

  • Liquid Studio

اَسِنچِر از مشتریانی که قصد حرکت  به سمت آی.تی (IT) جدید (New IT) دارند، حمایت می‌کند. هدف اَسِنچِراین است که مناسب‌ترین روش را برای هر مشتری در توسعه‌ی برنامه‌اش پیشنهاد کند تا امکان پاسخگویی انعطاف‌پذیر به تغییرات دیجیتال را داشته باشد.

پی‌نوشت

  • دوبلین (Dublin)، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایرلند (Ireland) است که در خلیجی در ساحل شرقی رودخانه لیفی (Liffey)، استان لینستِر (Leinster) واقع شده است.
  • آزابو جوبان (Azabu-jūban) یک منطقه مسکونی در میناتو (Minato)، توکیو (Tokyo)، ژاپن (Japan) است که دارای ترکیبی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و بارهای ژاپنی است. به همین دلیل و همینطور به دلیل نزدیکی به هیرو (Hiroo) و روپونگی (Roppongi) به یکی از پرطرفدارترین مناطق مسکونی توکیو تبدیل شده است.
  • گِنسلِر (Gensler) یک شرکت معماری، طراحی و برنامه‌ریزی جهانی است که در سال 1965 تاسیس شد و دارای 50 مکان در سراسر آسیا، اروپا، استرالیا، خاورمیانه و قاره آمریکا است. شرکت گِنسلِر بر این باور است که طراحی می‌تواند جرقه‌ی تغییرات مثبت را ایجاد کند و آینده‌ای را ایجاد کند که برابری، انعطاف‌پذیری و رفاه را برای همه ارتقا دهد.
  • دوران اِدو (Edo) که نام خود را از اِدو (توکیو فعلی) گرفته است، دورانی است که ژاپن از هرج و مرج دوره‌ی قبل بیرون آمد و با رشد اقتصادی، نظم اجتماعی، جمعیت پایدار، صلح همیشگی و لذت عمومی از هنر و فرهنگ شناخته می‌شود.
  • یاگورا (Yagura) یک کلمه‌ی ژاپنی به معنای برج (Tower)، نگه داشتن (Keep) یا داربست (Scaffold) و … است. این کلمه اغلب در ارجاع به سازه‌ها در ترکیبات قلعه‌های ژاپنی استفاده می‌شود اما می‌تواند در موقعیت‌های دیگر نیز استفاده شود.
  • یاتای (Yatai) در لغت به معنای غرفه‌ی مغازه (Shop Stand) است که در ژاپن استفاده می‌شود. در واقع یاتای یک غرفه‌ی غذای کوچک و سیار است که معمولا در مسیرهای پیاده قرار می‌گیرد و مواد غذایی در آن فروخته می‌شود.
  • تاتامی (Tatami) نوعی حصیر است که به عنوان مواد کفپوش در اتاق‌های سنتی ژاپنی استفاده می‌شود.
  • مِرچانت (Merchant) یک خانه‌ی تجاری از شهر در عصر اِدو (Edo) است که دارای فروشگاه در طبقه‌ی پایین و محل سکونت در طبقه‌ی بالا است.

معماری معاصر جهان: خدماتی

_______________________________________

نام پروژه: مرکز نوآوری اَسِنچِر
عملکرد: خدماتی
شرکت-دفتر طراحی: شرکت معماری گِنسلِر
مساحت زمین: 75400 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2018

Accenture Innovation Hub Tokyo by Gensler

Project Name: Accenture Innovation Hub Tokyo
Function: Service
Architects: Gensler
Area: 75400 m2
Year: 2018

Accenture Innovation Hub Tokyo
Accenture opened its Tokyo Innovation Hub as an experience-driven, state-of-art facility where employees collaborate with clients to turn new ideas into reality. The lower level “neighborhood” is a space for clients, researchers, and entrepreneurs to collaborate and create. Yagura, a Japanese castle and symbol of co-creation, welcomes you to the cityscape-inspired room that features a yatai, or food stand, with tatami design elements as symbols of Japanese attention to detail. The design of the upper level is based on a traditional Japanese merchant house and provides a relaxing home atmosphere with a detached space for extended collaborative work sessions. Together, these spaces provide creative talent an environment to focus on their projects and bring together experts with varied backgrounds to immediately respond to clients’ requests with a holistic multidisciplinary approach.

منابع و ماخذ

  • www.gensler.com
  • accenture.com
  • newsroom.accenture.com
    frameweb.com
  • wikipedia.org
  • google.com
منتشر شده در : شنبه, 9 جولای, 2022دسته بندی: خدماتی, طراحی داخلی, مراکز نوآوریبرچسب‌ها: ,