ویلا مایره‌‌آ، نوئورمارکّو، فنلاند، 1939-1938
بیکر هاؤس کیمبریج، ماساچوست، 1949-1947

مرکز نمایشگاهی-درمانی اُتوبوک برلین، آلمان/ شرکت معماری گنِدینگِر، 2009

Otto Bock, 2009

از تابستان 2009 تاکنون، هزاران بازدیدکننده جذب مرکز نمایشگاهی-درمانی اُتوبوک شده‌­اند. این ساختمانِ تماشایی، با مساحت تقریبی 2290 متر مربع، توسط شرکت آلمانی گنِدینگر و برای این مرکز شناخته­‌شده­ در سطح جهانی، که در زمینه‌­ی تکنولوژی ارتوپدی و پزشکی در برلین فعالیت دارد، طراحی و اجرا شده است. این ساختمان مجهّز به آخرین تکنولوژی و تجهیزات رسانه‌­ای و همانند نمایشگاهی‌ست که آخرین روش‌­ها، محصولات و پیشرفت‌ها در زمینه‌­ی ارتوپدی و مراقبت‌های پزشکی را به نمایش می­‌گذارد.
از زمان بازگشایی گنِدینگر، هزاران نفر از تجهیزات توان‌بخشی و حرکتی این بیمارستان، بازدید کرده‌اند و این درحالی‌ست که انتظار می‌­رود این مرکز پذیرای بیش­از 200000 مراجعه­‌کننده و مهمان در طول سال باشد. فرم سازه، نمادی گویا از کاربری آن، به عنوان یک سازه‌­ی بیمارستانی می‌باشد. طراحان، این مرکز نمایشگاهیِ منسجم را (که در شهر برلین و در مجاورت ورودی پوست­داما پِلاتس و نورنبرگ قرار گرفته) درون یک سازه‌ی الماس­‌شکلِ زیبا جای داده‌اند.
مجاورت با ساختمان‌های جی.اِم.پی و نیز ساختمان‌­هایی که معماران معروفی همچون ریچارد راجِرز، هِلمِت جان، رنتسو پیانو و هانس کُلهُوف طراحی آنها را بر عهده داشته‌­اند، باعث گردیده این سازه­‌ی مکعبی‌­شکلِ پویا با فرم ارگانیک خود، فردیّتی معتبر برای خود کسب کند. در حقیقت، طراحی این سازه‌ی منحصربه­‌فرد، گامی شجاعانه در تقابل با معماری جدّی و سخت­گیرانه‌­ی برلینی‌ست که طرفدار فرم‌های هندسی منظم و مصالح شیشه‌ و سنگ است.

اگرچه ساختمان دارای پلانی نامنظم و فرمی ارگانیک است، ولی در تمام طبقات، فاصله­‌ی استاندارد خود با بلوک‌­های مجاورش را حفظ کرده است. فرم الماسی‌­شکل طبقات، درون قوس­‌های نامنظم آلومنیومی-شیشه‌­ایِ نما محصور هستند. این سازه در شش طبقه و مساحت کلّی 1300 متر مربع، علاوه بر به­ نمایش­ گذاشتن امکانات و تجهیزات مدرن، فضای مناسبی را جهت رایزنی و مشاوره در اختیار بیماران قرار می‌­دهد.
نماهای آلومینیومی فشرده، بی­شکل و سفیدرنگ این ساختمان با الهام از اِرگونومی بدن انسان و فرم ماهیچه‌­های آن، طراحی شده است. این صفحات فلزی درخشان با فرم پویا و قوس‌های محدّب و مقعّر خود، به دور طبقات پیچیده و نمایشگر آخرین­ تکنیک‌­های ساخت‌وساز و پیشرفت‌هایی می‌باشد که در پس این سازه‌­ی مدرن پنهان است.
سه طبقه‌ی اول ساختمان صرفاً به عنوان یک نمایشگاه عمل می­‌کند و مکانی برای به نمایش­ گذاردن مدل‌­های فنیِ شبیه‌سازی ‌شده و واقع­‌گرایانه­ از آخرین محصولات مرتبط با ارتوپدی می‌باشد. سایر طبقات، علاوه بر این فضاهای نمایشگاهی، دارای اتاق‌­های کنفرانس و سمینار برای مشاوره‌­ی بیماران با پزشکان و متخصصین ارتوپدی است. همچنین در این نمایشگاه، غرفه­‌هایی در اختیار نمایندگان کارخانجات و مراکز تولید این محصولات قرار گرفته که این افراد می‌توانند در اینجا، به معرفی و ارائه‌ی تولیدات خود، به مشتریان و بیماران بپردازند.
آرایش فضایی طبقات به گونه‌­ای‌ست که اتاق‌­ها در پیرامون یک هسته‌­ی مرکزی، که تأسیسات و میسر پلکان را در خود جای داده، قرار گرفته‌اند. این چیدمان فضایی باعث ایجاد انعطاف­پذیری و تنوع بالا در اندازه­‌ی اتاق­‌ها شده و محیطی مناسب را برای حداکثر بهره‌­وری فضاها از نور طبیعی و روشنایی روز، در پس نماهای شیشه‌ای و پویا فراهم ­آورده است.

جزئیات بر پایه­‌ی اصول مینی‌مالیستی است؛ اکثر سطوح و وسایل، از جمله مبلمان و لوازم نمایشگاهی، در تضاد با رنگ نقره‌ای-خاکستریِ سنگ‌فرش‌­ها و فرش‌­ها، به رنگ سفید انتخاب شده­‌اند. در برخی جاها مثل آسانسور، برای ایجاد تأکید، از روکش چوبی با رنگ­‌های متضاد و تیره استفاده شده است.
در جداره­‌ی بیرونی این هسته‌­ی توپُر، از نمایشگرهای تصویری برای اطلاع‌­رسانی استفاده شده است که با داشتن سطوحی رنگی در تضاد با سطوح سفید موجود، ترکیب گیرا و مؤثری را ایجاد می‌­کند.
گنِدینگر بازتابی از پیوند میان زیبایی‌­شناسیِ پیشرفته در زمینه‌ی طراحی صنعتی و تکنولوژی پزشکی بـا طراحی پویای ساختمان، و نیز نمادی از ارائه‌­ی صحیح خدمات به مراجعین در قالب یک طرح کاربردی پویاست.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 25 نوامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: