The Neighborhood of Hasht Namak, Abroud (Walfi Brothers), Morteza Zarkalami
آپارتمان قیصی‌زاده، اثر امیرحسین اشعری

محله‌ی پنج نمک‌آبرود (خانه‌ی نوری)، اثر مرتضی زرکلامی

محله‌ی پنج نمک‌آبرود (خانه‌ی نوری) اثر مرتضی زرکلامی

روند طراحی خانه ی نوری (پروژه‌ی محله‌ی پنج نمک‌آبرود) 6 ماه به طول انجامید و علت اصلی آن، پیدا کردن شناخت کامل روحی، سلیقه ی کارفرما و خانواده‌ی او و توجه به خواسته‌ها و نیازهای آنها بود و در سوی دیگر، آفرینش یک اثر که علاوه بر عبور از محدودیت‌های خاص شهرک نمک‌آبرود، سر‌آغاز جریانی اثر‌بخش پس از چهل سال در شهرک نمک آبرود باشد. اما همه‌ی این نگرش‌ها به تنهایی مانند چند میزان کوتاه از نت یک موسیقی بود که کامل شدن آن نیاز به نت‌های دیگر به همراه سکوت‌های مناسب، ریتم و ایجاد حرکت تا انتها بود.
معماری نت‌های به حرکت در‌آمده در فضاست که دارای وحدت و یکپارچگی است.
توجه همزمان به سایت موجود، همسایگی و توجه به انسان و محیط، چشم‌اندازهای مناسب جهت خلق گرافیک پلانی، ایجاد فضای پر و خالی هوشمندانه و ایجاد وحدت بین کوه و خانه و دعوت چشم‌انداز کوه و دریا به درون خانه (وحدت درون و بیرون) بکارگیری ایوان حفظ محرمیت در عرصه‌بندی خصوصی و گشادگی فضای بیرون از درون، رعایت خط افق، توجه به اقلیم منطقه و معماری بومی، زیبایی بصری حسی و روانی انسان و محیط و ادراک فضا، نگاه ویژه به پایداری زیست‌محیطی و ایجاد مصالح ارگانیک و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک از دیگر عوامل مهم در شکل‌گیری جزء تا کل پروژه در زمان طراحی بود که وظیفه‌ی اصلی معمار در بکارگیری عملکردی یکایک آنها بود.
پس از رعایت کلیت تمامی وظایف طراحی، با توجه به شرایط محدود و موجود شهرداری، گام بعدی، اجرای درست و با کیفیت خانه‌ی نوری بود که وزنه‌ی آن همانند پروسه‌ی طراحی سنگینی می‌کرد. پیشنهاد نخست طراح برای سازه، استفاده از سقف با دال یکپارچه و بتنی بود به مانند یوبوت، اما به دلیل هزینه‌ی 30 درصد بیشتر از سقف‌های تیرچه بلوک، کارفرما حاظر به پذیرفتن این امر نبود. بنابراین طراحی ستون‌گذاری در پلان به طریقی که هم از لحاظ فنی کاملاً مهندسی باشد و از نظر معماری خدشه‌ای به طرح وارد نکند از دیگر اهداف پروژه بود که با تفکر به خوبی صورت گرفت.
با توجه به شرایط توپوگرافی زمین و قرار گرفتن سایت به گونه‌ای که از سمت جنوب به سمت شمال دارای اختلاف ارتفاع یک متر‌ و ‌شصت‌و‌دو سانتی‌متر بود، باعث شد تا بتوانیم در قسمتی از سایت استخر خصوصی ببینیم و با رایزنی‌های زیاد و استدلال در جهت موافقت احداث استخر در طرح، یکی دیگر از غیر‌ممکن‌های پروژه میسر گردد. اجرای کاملاً دقیق توأم با نظارت در اجرای کار باعث گردید که بهترین سازه‌ی اجرایی بتونی رقم بخورد، به نحوی که خطای انسانی، بدون اغراق، صفر بود.
با توجه به وضع نامناسب اقتصادی (یا همان اقتصاد مقاومتی!)، بکارگیری نیروهای بومی و کم‌هزینه‌تر اما با اجرای دقیق، یکی دیگر از مزیت‌های این پروژه بود که در کل هزینه صرفه‌جویی می‌کرد و در نهایت موجب رضایت قلبی کارفرما گشت. همچنین، بکارگیری چوب‌های موجود از کارخانه‌های بومی و خریداری به صورت متر‌مکعبی و نظارت دقیق و اشباع کردن چوب، باعث کاهش خلاقانه‌ی هزینه‌ی شصت درصدی نسبت به ترموود بود که تا پایان پروژه در جزء به جزء اجرای پروژه از این قاعده پیروی شد.رای پروژه از این قاعده پیروی شد.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

معمار: مرتضی زرکلامی
همکاران سازه، مکانیک و برق: حسین انگورج تقوی و همکاران
همکاران اجرا: مهدی زرکلامی
همکاران معماری و مدل‌سازی: سینا رودبارکی، سمیه افتخاری رنجبر، سیده شیما شفیع‌زاده، بهناز امرجی
همکاران عکاسی و گرافیک: علی خلیلی، امیر‌حسین شریف‌زاده
آدرس پروژه: استان مازندران، شهرستان چالوس، شهرک رسمی توریستی‌ـ‌تفریحی 26-b2 نمک‌آبرود، محله‌ی پنج
مساحت زمین: 520 متر‌مربع
مساحت کل زیر‌بنا: 560 متر‌مربع
طبقه‌ی همکف: 185 متر‌مربع (شامل پارکینگ، استخر، سرویس‌بهداشتی، دوش و انباری)
طبقه‌ی اول: 185 متر‌مربع (شامل اتاق مهمان، سرویس‌بهداشتی، آشپزخانه، نشیمن، گنجه‌ی مخفی، ایوان، اتاق تلویزیون)
طبقه‌ی دوم: 190 متر‌مربع (شامل ایوان، سه اتاق‌خواب با سرویس بهداشتی و حمام و گنجه، آشپزخانه‌ای کوچک و نشیمن)
ایمیل: zarkalam.art@gmail.com
وب سایت: www.Parszarkalam.com[تصاویر از شرکت مهندسی معماری پارس زرکلام کاسپین]

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 15 فوریه, 2021دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,