Panj Namakabroud neighborhood (Noori House), by Morteza Zarkalami
ایستگاه متروی میدان ساعت تبریز، اثر محمد کانی‌سواران

آپارتمان قیصی‌زاده

اثر امیرحسین اشعری

در طراحی پروژه‌ی مسکونی قیصی‌زاده تلاش اصلی ما این بود که بتوانیم در عین ایجاد حداکثر حریم بصری از بیرون به داخل، تا جای ممکن ساکنان واحدهای مسکونی را از فضای بیرونی بهره‌مند سازیم. ما با ایده‌ی انعطاف‌پذیری شروع کردیم و می‌خواستیم ساختمان، نمای متغیری داشته باشد. سعی کردیم با تغییر بازشوها به نتیجه‌‍ای مطلوب در این زمینه «در عین دادن حق انتخاب به ساکنین از لحاظ حفظ محرمیت درون» برسیم. تلاش اصلی ما این بود که واحدهای مسکونی در عین درون‌گرایی، برون‌گرا باشد و به دلیل اقلیم گرم‌و‌خشک شیراز، می‌خواستیم به این موضوع توجه کنیم که در تابستان در عین در امان ماندن از تابش آزار‌دهنده‌ی خورشید، تراسی باز داشته باشیم و در زمستان نیز با وجود در امان ماندن از سرما از نور خورشید استفاده کنیم.
همگی این موارد باعث شد که به دنبال متریالی برای نمای ساختمان باشیم که بتوانیم به کمک آن ایده‌های خود را محقق کنیم. پس از آزمون و خطاهای بسیار در این زمینه، به طرح استفاده از ورق‌های فلزی پانچ شده با پوشش رنگ کوره‌ای رسیدیم که نوعی معماری غیر‌قطعی را به وجود می‌آورد و ما را به سمت ایجاد یک نمای عملکردی پیش می‌برد. این تایل‌ها در قسمت تراس توسط لولا به یکدیگر متصل شده و امکان تا شدن روی یکدیگر را دارند که هنگام بسته بودنشان، به هیچ‌وجه امکان دید از بیرون میسر نیست؛ به علاوه به دلیل جنوبی بودن نمای ساختمان و زاویه‌ی تابش حدودا 80 درجه‌ای خورشید در ظهر تابستان شیراز، این نوع جداره موجب کنترل نور آزار‌دهنده‌ی تابستان می‌شود. ما جهت القای هر‌چه بیشتر «حس خانه بودن» و ایجاد پیوند با مصالح طبیعی، از عناصر سبز در جداره عمودی نما استفاده کردیم که خود باعث کنترل نور و دید به داخل فضاهای مسکونی می‌شدند. در این زمینه یاس هلندی و پیج امین‌الدوله انتخاب‌های ما بودند. ما دور پنجره‌های نما را توسط باکس‌هایی که از سطح نما دارای جلو‌آمدگی بودند و باعث سایه‌اندازی روی جداره‌ی پنجره‌ها و نمای جنوبی می‌شدند، قاب کردیم. با توجه به جنبه‌های بصری طرح و برای جلوگیری از ایجاد یکنواختی در نمای ساختمان، این قاب‌ها به صورت پراکنده در نما قرار گرفته‌اند.
به هنگام شب نیز، علاوه بر نمایان بودن روشنایی درون از پشت سوراخ‌های پانچ شده، گشودگی‌های مربع‌شکل کوچک بر روی این ورق‌ها با چراغ‌های رنگی بر روی زمینه‌ی خاکستری رنگ نما به وجود آمد و در نهایت همگی این عوامل باعث کمک به خلق جداره‌ای با انعطاف بصری و کارکردی در نما شدند. از دیگر نکات قابل توجه، ایجاد یکپارچگی بین بنای مسکونی و حیاط بود که موجب شد، ورق‌ها تا دیوارها و در ورودی امتداد داشته باشند، به علاوه کف‌سازی درون حیاط را تا فضای پیاده‌رو ادامه داده تا بر ایجاد هویت منحصر به خود برای ساختمان تأکید کنیم.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: ساختمان قیصی‌زاده، مسکونی

معمار اصلی: امیرحسین اشعری

شرکت-دفتر طراحی: دفتر معماری اشعری و همکاران

همکار طراحی: زهرا جعفری

اجرا: حمید غلامی، علی قیصی‌‎زاده، اصغر گرامی، ایوب هاشمی

کارفرما: خانواده‌ی قیصی‌زاده

مطالعات: الناز امینی‌خانیمنی

دکوراسیون داخلی: سحر قرایی

گرافیک: سارا زحمت‌کش فرد شیرازی، امیر ایرانی دوست حقیقی

عکس‌های خارجی: پرهام تقی‌اف

عکس‌های داخلی: امیر‌علی غفاری

محل پروژه: شیراز، خیابان آقائی، کوچه ی 3

زیربنا: 1140 متر‌مربع

سال طراحی: 1396-1393

اینستاگرام: ashariarchitects@

ایمیل: amir_ashari@yahoo.com

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 15 فوریه, 2021دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: , ,