بنای آبی سروگرد اثر حسین پورمهدی قائم مقامی و آزاده خاکی قصر
خانه استیو کاشان، اثر حسن روشن‌بخت، حسین روشن‌بخت، محمدحسین فرمانی حقیقی

مجموعه مسکونی سرزمین اثر فرود ضرغام

مجموعه مسکونی سرزمین

زمین پروژه در بافت متراکم شهری اصفهان واقع شده است. جایی که مساحت پلاک‌ها به سختی به 200 متر می‌رسند. دسترسی‌های پروژه از شمال به کوچه 12 متری، جنوب به کوچه 3 متری و از شرق به کوچه‌ای 10 متری می‌باشد. چالش اصلی در طراحی این مجموعه مسکونی، بزرگ دانه بودن آن نسبت به بافت مسکونی ریزدانه اطراف بود.
کانسپت اصلی در طراحی، ایجاد یک مجموعه مسکونی منسجم و یکپارچه و در عین حال تبدیل این حجم بزرگ به بلوک‌های کوچک و همخوان با بافت اطراف بود، بر این اساس طول 40 متری نما به قسمت‌های کوچکتری تقسیم شد و این بخش‌ها فرم مکعب‌هایی بیرون‌زده و فرورفته به خود گرفت تا با ایجاد پیش‌زدگی و فرورفتگی بدنه صلب نما را شکسته و با ایجاد سایه روشن‌ها به نما پویایی و تنوع بخشد.
اصفهان میراث معمارانی است که در اعصار و قرون متمادی با  زبردستی، آجر، این مصالح بوم آورد، را به گونه ای اعجاب انگیز به کار برده و شاهکارهایی ملی به جا گذاشته اند؛ گاه با دیوارهایی پر و صلب و گاه با مشبک‌هایی که نور و زندگی را به داخل دعوت می‌کردند.
سبک آجرکاری این بنا نیز متاثر از معماری سنتی است. با توجه به ضابطه رفع مشرفیت در اصفهان برای نمای شمال پلاک‌های جنوبی مشبک‌های آجری به کار رفته که در عین حال که اجازه ورود نور را به درون ساختمان می‌دهند و با سایه روشن های متفاوت، هر ساعت فضای داخل را به یک نقش و طرح در می‌آورند، همچون پرده‌ای مشرفیت و دید مزاحم را مسدود کرده و حریم خانه را حفظ می‌نمایند.
دو دستگاه پله و آسانسور واقع در وید مرکزی ساختمان استخوان بندی اصلی پلان را شکل می‌دهند.
ایجاد نورگیر وسیع مرکزی در میان کالبد حجیم بنا با الهام از حیاط‌های مرکزی در خانه‌های سنتی ایرانی امکان نورگیری و تهویه مناسب را برای فضاهای داخلی فراهم می‌کند و نور طبیعی را به قلب مجموعه می‌کشاند. سایه روشن‌ها و دید به آسمان از لابی طبقات، راهروها و سایر فضاهای مشاع به مجموعه پویایی و سرزندگی می‌بخشد.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: مجموعه مسکونی سرزمین
عملکرد: مسکونی
مهندسین مشاور: مهندسین مشاور شهر و اندیشه
معماران اصلی: فرود ضرغام
همکاران طراحی: شیوا ثناگو
تیم طراحی: مشاور شهر و اندیشه
طراحی و معماری: داخلی  فرود ضرغام
مجری: گروه فنی و ساختمانی سرزمین
اجرای آجرنما: استاد محمد محمدی
کارفرما: گروه فنی و ساختمانی سرزمین ( آقایان خطیب)
نوع سازه: بتنی
نوع تاسیسات: پکیج-اسپلیت
آدرس پروژه: اصفهان- خیابان پنج رمضان
مساحت زمین: 1600 مترمربع
زیربنا: 9600 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 96-99
عکاس پروژه: افرا رغام
وبسایت: www.shahroandisheh.com
ایمیل: shahroandisheh@yahoo.com
اینستاگرام: foroud _zargham 

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 سپتامبر, 2021دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: