عمارت جمشیدی

عمارت جمشیدی
معرفی اجمالی، شناخت از بنا
موقعیت فعلی:
بنا در خیابان وصال در انتهای کوچهای معروف به کوچهی حمام برلیان واقع است. خیابان وصال خارج از بافت قدیم بوده اما از محلات نسبتا قدیمی شیراز محسوب میشود و میتوان در این خیابان خانههای قدیمی زیادی یافت.
مشخصات بنا:
ساختمان اصلی این بنا به صورت چهارگوش بوده و تقریبا در وسط حیاط قرار گرفته است. ورودی بنا به شکل زیبایی با سنگهای تراش خوردهای که متمایل به قرمز میباشد تزیین شده است و در قسمت شمالشرقی بنا قرار دارد.
ورودی به دالان کوچکی متصل میباشد، که در کنار آن اتاقکی است و تنها اتاق خارج از عمارت اصلی میباشد. در ضلع شمالی بنا ایوانی به ابعاد 3*14 متر میباشد که دو ردیف پلهی شرقی و غربی به آن متصل میباشد. در جلوی ایوان، چهار ستون دیده میشود که دو به دو باهم قرینه هستند. نمای ایوان با گچبریهای زیبایی تزیین داده شده است. در نمای جنوبی نیز یک ردیف پلکان در وسط ایوانی به ابعاد 3*7 متر متصل میباشد. فضای داخلی عمارت به 6 قسمت تقسیم میشود. دو اتاق در ضلع غربی است و درازای آن شمالی جنوبی است و اتاق شمالی دارای تراس میباشد که به صورت قرینه در ضلع شرقی تکرار شده است و نیز دو اتاق بزرگتر در وسط قرار دارد که دارای تزیینات گچبری در حاشیه دیوارها و نقاشی روی سقف کاذب چوبی میباشد. ضخامت دیوارها از 100 تا 40 سانتیمتر متغیر میباشد. این بنا دارای زیرزمینی است که فاقد عناصر تزیینی میباشد.
استفاده از آجر در بنا:
استفاده از این متریال به دلیل سرعت و سهولت کار باعث گردید که تزئینات آجری نقش بیشتر و تازهتری پیدا کند. در این دوران استفاده از آجر، نه تنها در اولویت قرار گرفت بلکه در مدت زمانی کوتاه، بافت جدید به شکل موزون و هماهنگ به بناهای آجری زرد و قرمز تبدیل شد. تزئینات آجری آن، یادآور نسبی از نقوش آجری دوران پیش از صفویه است. تزئینات حصیری شکل، پیشآمدگی و فرورفتگی در آجر چینی این بناها علاوه بر سایه روشنهای متنوع بر دیوارها، ترکیبی جدید از تزئین شرقی بر نمای غربی بناهاست.
بیانیهی طراح:
طرح حاضر درصدد است تا فرآیند تهیهی طرح جامع مرمتی عمارت تاریخی منسوب به جمشیدی را در سه مرحلهی بسترسازی و تدارک اولیه، طراحی و اجرا ارایه کند. در این راه تلاشی حداکثری برای ارائه طرحهای مقاومسازی بنا و الگوپذیری صحیح از راهکارهای مفید مرمت در دیگر کشورهای پیشرو در این زمینه صورت گرفته و کوشش شده تا جان کلام به شکلی درست منتقل شود.
تمام تلاش گروه بر این بوده است که اصالت بنا حفظ گردد، به گونهای که برای حفظ دید بصری سقفهای داخلی اتاقها، سرویسهای بهداشتی الحاقی فقط تا ارتفاع قابل قبول شکل گرفته، تا به اصالت بنا لطمهای وارد نگردد.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: بوتیک هتل
_______________________________________
نام پروژه-عملکرد: مرمت و احیای عمارت تاریخی جمشیدی، گردشگری (بوتیک هتل)
شرکت مهندسی: عمران و مسکن سازان استان فارس به مدیریت سید حمید اشرفی
طراح اصلی و مرمت: لادن شکرگذار جهرمی / ناظران: نصیر عباسزاده، لیلا سلطانیان / همکار طراحی: نفیسه گلستانی
کارفرما و مجری: شرکت عمران و مسکنسازان فارس / آدرس پروژه: شیراز، خیابان منوچهری، کوچهی 12
سال طراحی و مرمت: 1398-1397 / عکاس: مرتضی رضایی
وبسایت: www.rihfars.ir–www.msfars.ir / ایمیل: info@msfars.ir / اینستاگرام: miras_maandegar@
Jamshidi Historical Mansion, Seyed Hamid Ashrafi, Ladan Shokrgozar jahromi

Project Name: Jamshidi Historical Mansion, Tourism (Hotel Boutique)
Function: Restoration \ Company: Development & Housing Company of Fars Province represented by Seyed Hamid Ashrafi \ Project Designer: Ladan Shokrgozar jahromi
Supervisors: Nasir Abbaszadeh, Leila Soltanian \ Design Team: Nafiseh Golestani
Client and Executor: Development & Housing Company of Fars
Location: Alley 12, Manouchehri St., Shiraz \ Date of Executing The Project: 2018- 2019
Photographer: Morteza Rezaei
Website: www.rihfars.ir-www.msfars.ir
E-mail: info@msfars.ir
Instagram: @miras_maandegar
the general idea of the project was to revitalize the historical building with an approach to contemporary productivity and preservation of historical-architectural patterns of the building without any manipulation in it. The master restoration plan describes the historic mansion attributed to Jamshidi and is implemented in three stages: Foundation settlement, initial procurement, and design and execution. To this end, the maximum effort was made to prepare building reinforcement plans and correct modeling using useful restoration solutions.
Jamshidi Mansion (former school of Shahid Mehdi Ghamari) was constructed in the early Pahlavi period by a famous architect from Shiraz, the late Abolghasem Mohandesi. This work was registered in 2001 with registration number 4676 with an area of 2367 square meters as one of the national works of Iran. In 1996, this property was put up for auction by the Ministry of Education. Besides, following its long-term goals and its mission of preserving and maintaining historical monuments, Fars Civil and Housing Company retrofitted and restored the building.
The entrance of Jamshidi Mansion is located in the northeast of the building. The height of the arch in the structure is 4.16 meters and its width is 2.33 meters. The exterior of the mansion includes 2 large porches, 2 balconies, 6 columns, body moldings, ornate skylights, wooden doors and windows, stone plinths, wooden faucets, brickwork, cut metal sheets, guardrails, stone entrance stairs, centaurs, and the structural proportions with emphasis on grandeur and the materials used in the construction of the brick body with a brick facade. In general, it can be said that the northern façade is the most prominent façade and European-styled or cast iron-style bedding is used in the most exterior decorations. The ground floor plan and the first floor are each divided into 6 separate spaces with a total of 12 rooms. In the central part of the roof of the mansion, there are two windbreaks with openings located in two throne rooms. The height of these two ventilating structures is about 11 meters from the ground.
To perform pathological studies of buildings, it is necessary to classify them. However, it should be noted that the damage itself is caused by one or more destructive factors and it is not possible to comment on the exact cause or causes by mere observation. Therefore, the main damaging factor was considered in the restoration design. Photography was performed simultaneously with pathology. Photogrammetry and flat photo outputs were performed on the sides of the building. Then, the damages and destructions were first plotted on the photos and analyzed in a sketch on the maps. Finally, the restoration plan was prepared and implemented to eliminate the main cause or source of the damages and destructions and the retrofitting of the building. We would like to appreciate craftsmen and restoration artists, Ms. Atefeh Hosseinpour, Mr. Bijan Hosseini, and Mr. Abdul Ali Ghodrat, who helped us to preserve this work.