زمان تحویل‌­­ناپذیر: توانایی‌های ماشین
گروه طراحان داخلی سِوِن

علی رحیم و هینا جمیله، CAP، نیویورک

علی رحیم و هینا جمیله، مدیران دفتر معماری معاصر (CAP) واقع در محله‌­­ی سوهو در نیویورک، فناوری روز را به خدمت گرفته‌­­اند تا آثاری نوآورانه و قابل توجه از نظر فرهنگی بیافرینند. در کارنامه‌­­ی شرکت، دامنه‌­­ی گسترده و متنوعی از آثار معماری در نوع و مقیاس‌های گوناگون به چشم می‌­­خورد که از جمله می‌­­توان به پروژه‌­­های طراحی محصولات در نیویورک، خانه‌­­های مسکونی شخصی در لندن، و ساخت فروشگاه مرکزی ریباک در شانگهای اشاره کرد. کار شرکت با هدف کمک به پیشرفت و توسعه‌­­ی فرهنگی انجام می‌­­گیرد و باید با در نظر داشتن مفهوم شهر امروزی و آینده‌­­ی آن در محیطی گلوبال و جهانی به آن نگریسته شود. موفقیت پروژه‌­­های شرکت مدیون توانایی معماران در برقراری ارتباط میان معماری، محیط، فناوری، فرهنگ و سوژه است. ابداع ابزارهای جدید و پیشرفت شیوه‌­­های ساخت، همواره در تولید ساخته‌­­های فرهنگی و انسانی نقش داشته‌­­اند، ولی اصلاح و به‌سازی آنها پس از انقلاب صنعتی تقریباً به مهمترین عامل در مسیر تکامل اقدامات فرهنگی تبدیل شد. معماران به دنبال آن هستند تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، توسعه‌­­ی فرهنگی را همچون الگوی تولید به خدمت بگیرند و بتوانند در فرایند تحول فرهنگی از طریق مداخله‌­­ی معماری، سهم مؤثری داشته باشند. آنان می‌­­کوشند اشیا، ساختمان‌ها و مفاهیمی بسازند که الگوهای رفتاری تازه‌­­ای را برانگیزند. این رفتارها می‌­­توانند به پیدایش فرم‌هایی محاسبه‌­­شده و نمایشی منجر شوند و این فرم‌ها به نوبه‌­­ی خود رفتارها و منش و سلوک فرهنگی جدیدی را پدید می‌­­آورند و سرانجام بر بیشترین شمار رفتار و سلوک‌های نهفته در فضای برخورد حوزه‌­­های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌­­گذارند. معماران در طرح خود برای استراحتگاه آخرهفته‌­­ی یک طراح مد، هم فعالیتهای گوناگون و چندجانبه‌­­ی کارفرما را در نظر گرفتند (برگزاری مهمانی‌های ناگهانی، تمرین و اجرای خصوصی نمایش‌های مد، یا صرفاً پرسه زدن و لمیدن در گوشه و کنار خانه) و هم تغییرات فصلی آب و هوای منطقه را. شبکه‌­­ی کانال‌های آبیاری به شکلی یکپارچه و نامحسوس در طرح گنجانده شد تا هم به رشد و نگهداری زندگی متنوع گیاهی موجود کمک کند و هم آب استخر شنا در تابستان و آبگیری برای نگهداری گیاهان در زمستان را تأمین کند. فضاهای نشیمن نیز به همان گونه شامل رفتار و سلوک خاص خود هستند و در برخی از موارد، این رفتار و سلوک را دیکته می‌­­کنند. طراحان، فضاهای باز و عمومی را با اتاق‌هایی که فقط برای نشستن یا خوابیدن مورد استفاده قرار می‌­­گیرند درآمیختند. هدف آنان به وجود آوردن نظم و نظامی باز و گشوده بود که معنای جدیدی به مقوله‌­­ی «به اشغال در آوردن فضا» و تنوع سطوح و سیستم‌ها ببخشد. آرایش و ترکیب مصالح، با استفاده از ابزار ادغام و پیوند، پیوسته ساکنان خانه را با احساسات و تجربه‌­­های جدیدی روبه‌­­رو می‌­­کند، سازه‌­­های متغیر و پویا، فضاهایی متفاوت به نمایش می‌­­گذارند و سطوح تغییرپذیر، معماری نمایشی زیبایی به وجود می‌­­آورند.

واریاسیون‌ها، لندن، 2001
این خانه که برای یک طراح مد ساخته شده است، برنامه‌‌­­‌­­ها و حوزه‌‌­­‌­­های گوناگون و مختص شیوه‌‌­­‌­­ی زندگی کارفرما را در نظر گرفته و از لحاظ اکولوژی، مصالح و فضاسازی نیز قابل توجه است. خانه از یک بدنه‌‌­­‌­­ی آلومینیومی شبه‌‌­­‌­­مونوکوک (به معنای سازه‌‌­­‌­­ای که در آن پوسته‌‌­­‌­­ی خارجی عمده‌‌­­‌­­ی فشار را متحمل می‌‌­­‌­­شود، مانند بدنه‌‌­­‌­­ی هواپیما) ساخته شده که به پی بتنی پیچ شده و از بیرون با فایبرگلاس و از درون با لینولئوم پوشش یافته است و ظاهری یکپارچه دارد. فضاهای داخلی طبق عملکردشان آرایش یافته‌‌­­‌­­اند: یک مکان برای تجمع و سلوک پرشور و انرژی، و مکان دیگر برای حرکت پراکنده و سیال طراحی شده است.

فروشگاه مرکزی ریباک، شانگهای 2004
این محیط فروشگاهی ساخته شد تا استراتژی شعار ریباک را («ریباک بپوش: عملکرد برتر») در فضایی سه‌­­بعدی متجسم کند. آرم ریباک به عنوان یک تصویر تعیین‌­­کننده در طراحی به کار گرفته شد. دیگر ویژگی‌های طراحی، مانند مسیرهای دسترسی ترکیبی، محوطه‌­­های نمایش، نورپردازی، و فضاهای مخصوص نشستن، پاسخگوی نیازهای فصلی و برنامه‌­­های مختلف فروشگاه است.

مرکز تفریحی، آتن 2002
این مرکز تفریحی که برای بازیهای المپیک 2004 آتن در نظر گرفته شده بود، دارای فضاهایی است که می‌­­توان از آن‌ها برای فعالیت‌های خانگی، ورزشی، فرهنگی – اجتماعی و تفریحی استفاده کرد. پنج بخش تشکیل‌­­دهنده‌­­ی سازه، قابلیت جدا شدن از یکدیگر و ترکیب مجدد و متفاوت دارند.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 می, 2021دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: