علی رحیم و هینا جمیله، CAP، نیویورک
گروه طراحی و معماری داخلی B&E

گروه طراحان داخلی سِوِن

مقدمه
در این شماره از فصلنامه‌‌­­‌­­ی هنر معماری به معرفی دو پروژه از طراحان مستعد داخلی خواهیم پرداخت. نخستین آنها پروژه‌‌­­‌­­ای است از گروه سِوِن که در یکی از شماره‌‌­­‌­­های قبلی پروژه‌‌­­‌­­ی الهیه از ایشان را به حضورتان معرفی کردیم. این پروژه مربوط است به طراحی فضاهای داخلی فیلم آتش بس، ساخته‌‌­­‌­­ی تهمینه میلانی.چنانچه پیشتر نیز متذکر شده‌‌­­‌­­ایم، در گزینش نمونه‌‌­­‌­­های معماری و طراحی داخلی همواره سطح حرفه‌‌­­‌­­ای و هنری را به عنوان والاترین معیارِ انتخاب، سرلوحه‌‌­­‌­­ی کار خود قرار می‌‌­­‌­­دهیم تا نقشی ولو اندک در ارتقای فرهنگ معمــاری داخلی در کشورمان ایفا کرده باشیم. بدین وسیله از صاحب نظران این عرصه نیز دعوت به عمل می‌‌­­‌­­آوریم تا با معرفی پروژه‌‌­­‌­­های داخلی سهمی در ارتقای فرهنگ معماری و طراحی داخلی در ایران داشته باشند.
هنر معماری

گروه «سِوِن» در آتش بس!
گروه «سِوِن» که فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده، پس از کسب تجربیاتی چند در زمینه‌­­ی طراحی منزل، دفتر کار، هتل، و آرایشگاه، تجربه‌­­ای دیگر را نیز از سر گذرانده که برای بسیاری از گروه‌های معماری و طراحی داخلی به عنوان بوته‌­­ی آزمون دشواری شمرده می‌­­شود که بیشترین توانایی یک گروه را نیز در معرض قضاوت و داوری نکته‌­­سنجان و هنردوستان قرار می‌­­دهد: منظور طراحی فضاهای داخلی در عرصه‌­­ی هنر هفتم یا همان سینما است.
این بار فیلم آتش بس (1385)، ساخته‌­­ی تهمینه میلانی، از تجربه‌­­ی گروه سِوِن در معماری و طراحی داخلی بهره‌­­مند شده، و در عین حال گروه سِوِن نیز این امکان را یافته تا با زدن محکی دوباره به توانایی‌های خود، عرصه‌­­ای ناآزموده را تجربه کند. از نکاتی که باید در مورد آتش بس متذکر شد این است که حدود 60% از کل نماهای فیلم در داخل یک لوکیشن که عبارت است از خانه‌­­ای قدیمی در وسط یک باغ بزرگ، گرفته شده است. خانه‌­­ی زوج جوان (شامل اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و غذاخوری، اتاق خواب اصلی، آشپزخانه و اتاق تلویزیون)، دفتر دکتر روانشناس، همگی در همین خانه فیلمبرداری شدند. در ضمن سکانس‌های مربوط به نمایشگاه شرکت، رستوران، و دادگاه نیز در همان خانه‌­­ی قدیمی گرفته شدند.
دکتر پیام صالحی، مدیر شرکت سِوِن، پس از چند جلسه‌­­ی کوتاه با خانم تهمینه میلانی و همسرشان آقای مهندس نیک‌­­بین که طراحی صحنه‌­­ی آتش بس را بر عهده داشتند، آمادگی سِوِن را برای همکاری اعلام داشت. نتیجه‌­­ی همکاری گروه سِوِن تحولی جدید در زمینه‌­­ی طراحی داخلی بود. سِوِن صحنه‌­­های اصلی خانه‌­­ی زوج جوان فیلم را به نحوی طراحی کرد که فضایی امروزی و مدرن را تداعی می‌­­ساخت.
کارنامه‌­­ی گروه در این عرصه چندان درخشان بود که پس از اتمام اکران فیلم آتش بس، از سِوِن برای همکاری در فیلم‌های دیگری نظیر تسویه حساب (تهمینه میلانی)، انعکاس (رضا کریمی)، و رئیس (مسعود کیمیایی) دعوت به عمل آمد.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 می, 2021دسته بندی: طراحی داخلیبرچسب‌ها: