بیمارستان عمومی کویین مارگارت دانْفرملاین، وست فایف، انگلستان / گروه معماری HLM، 1993
UTA Offices / HASTINGS Architecture, Ts Ladan Mostafazadeh

دکتر محمدرضا قانعی
هشتمین معمار سال ایران ۱۴۰۲

• دکتر محمدرضا قانعی •
هشتمین معمار سال ایران ۱۴۰۲
آرارات، تابستان 1402

در دومین شب معماران، سه‌شنبه، هفتم شهریور ۱۴۰۲، که توسط مجله‌ی هنرمعماری و اسپانسری و همراهی دغدغه‌مند جناب آقای حبیب قربانی (مدیرعامل محترم مبلمان رست) ، فرامرز پارسی هفتمین معمار سال ایران که نشان دکتر علی‌اکبر صارمی (مسئولیت‌های اجتماعی) را نیز در کارنامه‌ی افتخارات بیشمار خود دارد، دکتر محمدرضا قانعی مدیر عامل مهندسین مشاور پلشیر را به دلایل زیر به عنوان هشتمین معمار سال ایران اعلام نمود.
– به پاس 50 سال تلاش بی‌وقفه، بازگشت به ایران و فعالیت در حوزه‌های معماری، شهرسازی، مرمت و احیای ابنیه‌ی تاریخی علیرغم تاسیس دفتر معماری در ایالات متحده، در جهت ارتقای معماری معاصر ایران و ترویج اندیشه «معماری زمینه‌گرا» بواسطه پروژه‌های علمی و عملی متعدد، تالیفات و پروراندن چند نسل از معماران تاثیرگذار ایران در راستای آن. محمدرضا قانعی توانسته است ضمن نگاهی آینده‌نگر به معماری و فرهنگ این سرزمین؛ به ریشه‌ها و ارزش‌های معماری ایرانی احترام گذارد و معماری را در زمانه خود بیافریند که منطبق با زمینه‌اش باشد.
-او در تمامی این سال‌ها دغدمندانه تلاش کرده‌است تا با عینی ساختن افکار و اندیشه‌های خود به ما بفهماند حقیقت معماری ایران در زمانه ما هنر شادی آفریدن برای ایران و شادی بخشیدن به مردم ایران است. او بیش از 40 سال از عمر خود را صرف آبادانی و ارتقای معماری معاصر ایران کرده و بواسطه بناهای پیشرو و ماندگاری همچون «کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان» به مثابه آوانگاردترین نمونه‌های معماری زمانه خود؛ به آینده ایران و معماری آن اندیشیده ‌است.
-از نخستین کارهایش همواره در تلاش بوده‌است تا معماری ای که از ذهن او می‌ترواد برای این سرزمین رشد و تعالی بیافریند. و تعالی جامعه خود را پیش از هر چیز در گرو ارتقای سطح فرهنگ اجتماعی برخواسته از بهره‌مندی از معماری ارزشمند دانسته است.
-در این عصر ویرانگر که ارزش‌ها، میراث و ثروت ملی این سرزمین در چرخ اندیشه‌های اقتصادی به سرعت رنگ می‌بازند؛ به عنوان نخستین دغدغه‌مند و حافظ معماری بومی ایران، مسیر مرمت و حفاظت بناهای تاریخی یزد و اصفهان را هموار کرده‌است؛ مسیری که به جهانی شدن یزد انجامید و رهروان خود را یافت.

منتشر شده در : شنبه, 9 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: ,