طرح جامع پردیس کالج رانیمِد اثر گروه معماران روژو/ فرناندز- شاو، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
دکتر محمدرضا قانعی، هشتمین معمار سال ایران ۱۴۰۲

بیمارستان عمومی کویین مارگارت دانْفرملاین، وست فایف، انگلستان / گروه معماری HLM، 1993

Queen Margaret General Hospital, 1993

در آوریل سال 1990 گروه معماری HLM به عنوان اعضای تیم طراحی فاز جدید بیمارستان کویین مارگارت انتخاب شدند. بیمارستان سه سال بعد در سال 1993 به بهره‌­برداری رسید. فاز جدید شامل ساختمان 519 تخت‌خوابی در بخش‏‌های اورتوپدی، زنان، امراض پوستی، جراحی داخلی و اورژانس است. با ساخت فاز جدید بیمارستان وست فایف ساختمان‏‌های مدرن در کنار ساختمان‏‌های قدیمی قرار گرفتند.
این بیمارستان در سایتی سرسبز و بزرگ که شیب آن به سمت جنوب و دارای دیدی وسیع به چهار جهت است، ساخته شد. بیشتر اتاق­‌های بیماران در سمت جنوب طراحی شده‌‏اند. طراحی L­­شکل بخش‌‏ها این امکان را به وجود آورد که هر بخش به دو سمت دید داشته باشد. حیاط‌‏های داخلی در امتداد هم و با زاویه‌­ی 45 درجه به سمت جنوب طراحی شده‏‌اند. وجود این حیاط‌‏ها باعث شد نورگیری و تهویه به خوبی انجام پذیرد و همچنین بیماران از فضای حیاط‏‌ها و منظره­‌ی آن بهره‌‏مند شوند. فرم سلسله‌­وار ساختمان‌‏ها در کنار هم باعث شده است از سایه‏‌اندازی ساختمان‌­ها بر روی هم استفاده‌­ی مطلوب شود.
فاز جدید بیمارستان در قسمت جنوبی سایت اجرا شده است. طراحی زیرکانه­‌ی خیابانی مورّب در این قسمت، دو سطح مختلف سایت را به هم متصل کرده و همچنین طول مسیرهای رفت و آمد را به حداقل رسانده است. ورودی اصلی بیمارستان نیز در امتداد این مسیر قرار گرفته است. در طراحی این پیاده­‌راه مطمئناً دو فاکتور انرژی و راحتی ساخت تأثیرگذار بوده‌‏اند.

از نحوه‌­ی جهت‏‌گیری ساختمان‌‏ها و فشردگی پلان کاملاً مشهود است که تا چه اندازه به مسأله­‌ی انرژی در طراحی این بیمارستان اهمیت داده شده است. در طراحی سعی بر آن بوده تا حداکثر استفاده از نور جنوب صورت گیرد و وزش باد نامطلوب شمال به ساختمان به حداقل برسد. همچنین از درختان و گیاهان برای ایجاد سایه استفاده شده و انتخاب بتون با ظرفیت حرارتی مناسب نسبت به آب و هوای منطقه شرایط خوبی برای صرفه‌‏جویی در مصرف انرژی در ساختمان جدیدی که در پایین ساختمان دوطبقه‏‌ای قدیمی ساخته شده به وجود آورده است.
ساخت فاز دوم این بیمارستان حدود 30 ماه به طول انجامید. در طراحی نما‏های خارجی، پنجره­‌هایی با طول 80/1 متر به عنوان مدول انتخاب شد. یعنی همه‌­ی المان‌‏ها و عناصر نمای ساختمان ضریبی از عدد 80/1 هستند. این روش طراحی باعث شده است بیمارستان مقیاسی انسانی به خود بگیرد.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 9 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: