اقتصاد «برازندگی» موج‌های مهاجرت: برج مسکونی دوبی
خانه‌‌­­‌­­ی پاوندریج، نیویورک، 1999 – 2002 دفتر معماری حریری - حریری عکس‌ها: هری زِرنیکه

خانه‌­­ی ساگاپوناک، 2001 – 2004
دفتر معماری حریری _ حریری

خانه‌‌­­‌­­ی 4600 فوت مربعی ساگاپوناک در زمین پردرختی به مساحت 7/2 هکتار در وسط «مزارع سیب‌‌­­‌­­زمینی»، در بین دو منطقه‌‌­­‌­­ی ساوث همپتن و ایست همپتن در لانگ‌‌­­‌­­آیلند نیویورک واقع شده است. فضاهای آن به شکلی آرایش یافته‌‌­­‌­­اند که ساکنان خود را با شخصیت‌های گوناگون آنان، از فردگرایان منزوی تا زوج‌ها و گروه‌های معاشرتی، دعوت کنند تا در این خانه، «خودشان باشند» و راه و رسم مورد علاقه‌‌­­‌­­ی خود را برای زندگی در پیش گیرند.
برخلاف بیشتر عمارت‌های حومه‌‌­­‌­­ای و خانه‌‌­­‌­­های ویلایی نمایشی و پرزرق و برق، این خانه از دو حجم چهارگوش ساده تشکیل شده که نقشه‌‌­­‌­­ی Lشکلی را به وجود می‌‌­­‌­­آورند. محوطه‌‌­­‌­­سازی آن بر لذت‌های زندگی خارج از شهر تأکید دارد. مرکز خانه فضای عمومی اصلی آن است که از استخر، تراس‌هایی در سطوح مختلف و یک ایوان سرپوشیده با دوش تشکیل می‌‌­­‌­­شود.
این فضا به همه‌‌­­‌­­ی فضاهای دیگر خانه دسترسی و دید دارد و در برخی از اوقات از خیابان و املاک همسایگان نیز قابل مشاهده است و به صورت «صحنه»ای برای نمایش و فعالیت‌های گوناگون درمی‌‌­­‌­­آید. این محوطه‌‌­­‌­­ی خصوصی استخر عملکردی مشابه برخی از پلاژها دارد.

خانه‌‌­­‌­­ی ساگاپوناک از مجسمه‌‌­­‌­­ی آلبرتو جاکومتی با عنوان «شکلی در جعبــه‌‌­­‌­­ای میان دو جعبه که خـانه هستند» الهام گرفته و ســـازه‌‌­­‌­­ای مینی‌‌­­‌­­مالیستی است که بر ســکویی درون مناظر بکر و دست‌‌­­‌­­نخورده‌‌­­‌­­ی طبیعت اطــراف واقع شده است. 
در هریک از حجم‌های چارگوش، شکاف‌هایی بزرگ زندگی خصوصی درون خانه و استخر بیرون را همچون قابی در برمی‌‌­­‌­­گیرد. این دهانه‌‌­­‌­­ها با شبکه‌‌­­‌­­ای از کرکره‌‌­­‌­­های فلزی که در دیوارهای خارجی تعبیه شده‌‌­­‌­­اند، می‌‌­­‌­­توانند از چشم پنهان شوند و «فضای خانگی» را مطابق تعریف رایج آن در فرهنگ جامعه، به وجود آورند. این کرکره‌‌­­‌­­های فلزی نه تنها هنگامی که کسی در خانه نیست، سدی در برابر متجاوزان برپا می‌‌­­‌­­کنند، بلکه وظیفه‌‌­­‌­­ی «نهان» و «آشکار» ساختن تبادلات و تأثیرات اجتماعی و محرک‌های پنهان خصوصی و عمومی در درون و بیرون خانه را نیز بر عهده دارند.

گروه طراحی: گیسو حریری، مژگان حریری، تیه‌­­ری پفیستر، مارکوس رندلر
مهندسی سازه: رابرت سیلمن و همکاران
مهندسی مکانیک: مهندسان شِکِلی
نقشه: شرکت باریلسکی
عکس‌ها: پل وارکول

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 17 می, 2021دسته بندی: معماری, ویلاییبرچسب‌ها: ,