خانهی تاریخی عبّاسیان
سیّده مرضیه طبائیان
Historical Residence of Abbâsyân

مقدمه
این خانه در شهر تاریخی کاشان و در خیابان فاضل نراقی، كوی سلطان امیر احمد، قرار دارد که بینِ سالهای 1242 تا 1245 هجری قمری (دوران قاجار) توسط مرحوم حاج محمّد ابراهیم علوی بروجردی، یكی از تجّار خوشنام كاشان ساخته شده و از لحاظ طرح معماری و تزئینات و استفاده از فضاها و حجمهای موجود در آن بسیار غنی و از نظر معماری سنتی فضاهای مسکونی، در نوع خود بینظیر است. طبق نظر استاد اکبر حِلّی، کارشناس معماری که اخیراً بنا را مرمت کرده، معمار اوّلیهی خانه نامشخص است.
این خانه كه از جالبترین نمونههای خانههای كاشان از لحاظ تنوع و تعدّد فضاهاست، مطابقِ تحقیقاتِ كارشناسان معماری، جزو برجستهترین آثار معماری اسلامی است. این خانه یكی از نامزدهای دریافت جایزهی بهترین بناهای مسكونی ایران اسلامی است. بنای مذکور در سال 1377 هجری شمسی با شمارهی ۲۰۲۰ در فهرست آثار ملّی کشور ثبت شد.
سیر تحولات بنا در دورانهای تاریخی
این مجموعه در ابتدا مشتمل بر پنج حیاط و گودال باغچه بوده است كه پس از فوت مالك اوّلیه، به مرور از هم تفكیك شد و به صورت پنج باب خانهی مستقل از هم درآمد، بیآنکه صاحبان و سكنهی بعدی هر كدام از این پنج خانه، از اینکه خانهها در بدو ساخت جزو یك مجموعهی واحد بودند و یا با هم ارتباط داشتهاند، آگاه بوده باشند. در سالهای اخیر [سال 1374] به همّت و تلاش مسئولان ذیربط چهار واحد از پنج باب خانه خریداری و كار بازسازی آنها انجام شده است. از چهار باب خانهی خریداری شده، دو واحد بهصورت طرح معمول معماری بافت قدیم كاشان، یعنی گودال باغچه و یكی از آنها به صورت دو طبقه با حیاط مسقّف و چهارّمی كه در اصل باغچه بوده، به صورت حیاط سنّتی درآمده است.
طرح کلّی بنا
مساحت خانه و مجموعه حدود 5000 متر مربع است، که شامل چهارطبقه (سرداب، همکف، اوّل و بهارخواب) میباشد و به دلیل تعدّد طبقاتْ زیربنای آن حدود 7000 مترمربع (2000 مترمربع بیشتر از زمین خانه) شده است. خانهی عباسیان شامل 5 حیاط بیرونی، اندرونی، باغ، حیاط خدمه و حوضخانه است که هر یک ویژگیهای خاص خود را داشتهاند:
الف) بخش بیرونی؛ محل کار و مهمانپذیر و نیز محل پذیرایی مهمانان تجاری.
ب) بخش اندرونی؛ محل اسکان صاحبخانه و خانوادهاش.
ج) بخش خدمه؛ مربوط به خدمه و خدمتکاران خانه.
د) حیاط باغ؛ محل برگزاری نماز جماعت (به امامت آیت الله علوی بروجردی).
ه) حیاط حوضخانه؛ محل تدریس آیت الله علوی بروجردی.
لازم به ذکر است که بخش اندرونی شامل فضاهای زیر میباشد:
اتاق شاهنشین، اتاقهای گوشواره، اتاقهای زمستانی، اتاق رختشویخانه، سرداب بزرگ، حیاط باغ، چاهِ آب و حوضخانه، اتاقهای تابستاننشین، اتاق نیایش و بادگیرها.
همچنین بخش بیرونی خانه شامل این فضاهاست:
اتاق آینه، تالار سرپوشیدهی بزرگ، ایوان بهاره، اتاق های زمستانی، تالار سرپوشیدهی کوچک، سرداب کوچک، اتاقهای زمستانی، چاه و آب انبار و مطبخ.
ورودیها و دسترسیها
خانهی عباسیان دارای دو ورودی مهم است؛ ورودی اوّل در گوشهی جنوبی حیاط قرار داشته و شامل دو دالان، یک هشتی بزرگ، یک هشتی کوچک و یک حیاط روباز است (که در پلان خانه دیده میشود).
در مجموعْ فضای خارجیِ بنا با پیچ و خم بسیار و عبور از فضاهای متفاوت، بازدیدکننده را به یکی از راهروهای گوشهی جنوبی حیاط و سپس به سطح حیاط مرکزی هدایت میکند. ورودی دوّمِِ بنا در سمت شمالی خانه بوده و دارای یک مسیر روبازِ شیبدار، یک هشتی و یک دالان است که با دو چرخش و حرکت پیچدار به سطح صفّهی (سکّوی بدون سقفی که سطح آن بالاتر از سطح حیاط است.) شمال شرقی حیاط میرسد. این ورودی از ورودی جنوبی خانه کوچکتر است و در درجهی دوّم اهمیت قرار دارد.
بررسی معماری خانه
در ساختن این خانه سعی شده تمام اصول معماری ایرانی ـ اسلامی، خصوصاً اصول مربوط به طراحی مسکن در بافتهای کویری و اقلیمهای گرم و خشک، رعایت و همچنین آرامش و آسایش ساکنان خانه در طول فصول مختلف سال حفظ شود. این خانه دارای حیاط کموسعت و مرتفعی است و شاید به همین دلیل است که حیاط در طبقاتِ بالاترْ بازتر و فراختر گشته تا فضاهای بازِ خانه دلتنگ و کوچک به نظر نرسد. این بازشدن تدریجی حجم حیاط سبب شده که در جبهههای جنوب غربی و شمال شرقی در جلوی هر یک از تالارهای موجود، فضای باز نسبتاً وسیعی همانند یک حیاط مستقل در ارتفاع ایجاد گردد، که هریک دارای چشماندازهای زیبایی به سمتِ حیاط اصلی (گودال باغچه) مرکزی هستند.
حیاط خانه به صورت دوطبقه ساخته شده است. طبقهی اوّل یك تالار و دو اتاق سهدری دارد. روی این فضا مجموعهای متشكل از یك اتاق پنجدری، دو اتاق سهدری و دو ایوان در طرفین آن ها دیده میشود. از سوی دیگر گسترش حیاط با شکلی منظّم در جهت شمال غربی و در جلوی ایوان اصلی خانه، چشمانداز بهتر و عمیقتری را برای ایوان فراهم آورده است. این ایوان بزرگ و زیبای خانه، با تزئینات كاربندی و یزدیبندی تزئین شده و تالار بزرگ صلیبشکلْ پشت آن و در جبههی شمال غربی حیاط قرار دارد. ارتباط تالار با ایوان از طریق دو راهرو باریک که در طرفین آن قرار دارند، انجام میشود.
در جبههی جنوب شرقی و در طبقهی اوّل یک تالار و دو اتاق سهدری واقع شدهاند، که با پنجرههای اُرُسیِ زیبایی به یکدیگر مرتبط هستند. بر روی این فضا و در طبقهی بالایی، ترکیبی از یک اتاق پنجدری و سهدریها در طرفین آن قرار دارند. در نیمطبقهی بالاتر دو فضای کشیده روی ایوانها قرار گرفتهاند که با روزنههایی از حیاط نور میگیرند. در طبقه ی اوّل جبههی جنوب غربیْ تالاری قرار گرفته که در پشتِ خودْ فضای وسیعِ تالارمانندی دارد. روی این قسمت نیز در طبقهی بالا یک اتاق پنجدری (شاهنشین) با دو ایوان در دو سوی آن همراه با یک مهتابی (فضای بدون سقفی است که بالاتر از سطح حیاط قرار میگیرد) در جلو ساخته شده است. در طبقهی بالای این ایوانها نیز فضاهای دیگری قرار دارند. قوس میانی پنجدری از خطّ نهایی نمای این جبهه اندکی بلندتر است.
امّا در جبههی شمال شرقی حیاط، در طبقهی اوّل، شکل دیگری را میبینیم. به این صورت که نمای این بخش کاملاً شبیه نمای جبههی مقابل آن یعنی جبههی جنوب غربی است، اما فضای واقع در پشت این بخش کاملاً با فضای جبههی مقابل متفاوت میباشد و پایینتر از سطح حیاط قرار گرفته است. در طبقهی بالای این جبهه، یک اتاق سهدری با دو فضای کفشکَن در طرفین قرار دارد، که در نیمطبقهی بالاتر به یک تالار تبدیل شده و در نتیجه نمای این جبهه در بخش میانه، ارتفاع بیشتری مییابد.
حوضخانه
حوضخانهی مرتفع و زیبایی در گوشهی غربی بنا قرار دارد که از بخشهای دیدنی این خانه به شمار میرود و فضاهایی در دو طبقه در پیرامون آن طراحی شدهاند. سقف گنبدیشکل حوضخانه و سقفهای گهوارهای فضاهای پیرامون آن از سطح بام بیرون زده و در نمای خارجی خانه که در خط افق شهر کاشان هویدا میباشد، چشمانداز زیبایی را به وجود آورده است.
در طرفین حوضخانه اتاقهای مخصوصی وجود دارد که آب قنات در ابتدا وارد حوضخانه شده و سپس به یکی از اتاقهای جانبی هدایت میشود. داخل این اتاق حوض کوچکی وجود دارد که تقسیمکنندهی آب بین بخشهای مختلف بنا میباشد. روبهروی اتاق تقسیم آب، اتاقی است که در طرفین آن کانالهای عبور آب وجود دارد که باعث خنکی فضای اتاقها میشود.
اتاق شاهنشین (اتاق پنجدری)
قسمت اندرونیْ یک اتاق شاهنشین مخصوص به خود دارد. در سقف این اتاق طرحهای شمسه و ستاره بهنحوی بسیار چشمنواز به کار رفته است. این اتاق مجهّز به پیشبخاری بسیار زیبایی میباشد، که اطراف آن با استفاده از آب طلا و رنگهای طبیعیْ طرحهای تزئینی زیادی ایجاد شده است. فضای بالای آن دو جداره ساخته شده که مخصوص هدایت دود به بیرون است و نیز سوراخهایی جهت تزریق هوا به منظور کمک به سوخت بهتر در پایین پیشبخاری دارد.
اتاقهای گوشواره
کمی جلوتر از اتاق شاهنشین و در دو سوی آن، اتاقهای گوشوار قرار دارند. این اتاقها فضایی با دید به سمت پایین و در طبقهی بالایی نیز دو فضای مهم دارند. یکی صندوقخانه یا اتاق نگهداری اشیاءِ قیمتی و دیگری راهی مخفی که برای فرار به بیرون خانه در زمان حملهی اشرار در نظر گرفته شده است.
اتاق آینه
یکی از مجلّلترین اتاقهای این مجموعه، اتاق آینه است که به دلیل زیبایی خاصی که دارد، تمامی مهمانیهای باشکوه در آن برگزار میشده است. این اتاق به «اتاق عروس» نیز معروف بوده، چرا که مراسم عقد و عروسی عمدتاً در آن انجام میشده است. یکی از شاهکارهای این اتاق پدید آوردن آسمان زیبای کویر به صورت مجازی در شب بوده است که توسط منشورهایی که با ریسمانهای ابریشمی به سقف متصل شده بودند، صورت میگرفته است.
فضایی نسبتاً باز و بدون سقف در جلوی اتاق آینه قرار دارد که به «مهتابی» موسوم بوده و برای نشستن عصرگاهی و شبهای مهتابی در کویر کاشان مورد استفاده قرار میگرفته است. تزئینات این فضا یزدیبندی، مقرنس و آینهکاریهای زیبا، دربهای ارسی و پنجرههای مشبّک باشکوه میباشد. روشنایی اتاق از طریق آویزههایی تأمین میشده؛ در داخل آنها شمعهایی روشن میکردهاند و آنرا با زنجیر به سقف میآویختهاند ــ چیزی شبیه به لوسترهای امروزی.
ایوان بهاره
از ایوانِ بهاره در فصول معتدلِ سال استفاده میشده است. معمار این بنا در تمامی بخشهای ساختمان اصل قرینهسازی را رعایت کرده است. در این بخش نیز طرفین ایوان بهاره را به شکل قرینه و مشابه یکدیگر ساخته است.
در کنار ضلعِ قسمتِ چپِ ایوان، اتاقهای متصل به فضای سرپوشیده قرار داشته و در ضلع سمت راست زمین همسایه (خانهی تاریخی تاج) بوده است و در اصطلاح زمین خانه قناسی داشته است. معمار بنا این عیب را به وسیلهی قرینهسازی از بین برده و سقف ایوان را با تزئینات یزدیبندی، طاسهزنی و نقّاشی بر زمینهی سیمگِل طراحی کرده است.
جلوی ایوان بهاره و اطراف گودال باغچه راهروی باریکی است که در اصطلاح معماری سنّتی شارُم نامیده میشود. (شارُم راهی است که ورودی کلیهی فضاهای اطراف حیاط به آن منتهی میشده است. شارُم دارای نوعی حفاظ آجری در اشکال مختلف هندسی میباشد که به آن شبکهی جعفری میگویند.)
اتاق رختشویخانه
در طبقهی پایین و در سمت چپ بنا، اتاقی برای رختشویی در نظر گرفته شده که داخل آن فضایی است که پس از ورود آب از کانالهای ورودی، آب در آنها جمعشده و در آن میتوان بهراحتی لباسهای کثیف را شست. داخل رختشویخانه تختهای چوبی به سقف آویزان است که چهارچوب نام داشته و در قدیم غذا، گوشت و سایر مواد غذاییِ فاسدشدنی را در آن قرار میدادند، تا در اثر خنکی هوا محفوظ بماند و همچنین از دسترس حیوانات در امان باشد.
تزئینات به کار رفته در بنا
مجموعه خانههای عباسیان به لحاظ معماری، دارای طرحی بسیار قوی و غنی بوده و برای ایجاد تنوع فضایی بیشتر بنا، از تزئینات گوناگون با رنگهای مختلف استفاده شده است. از نظر تزئینات گچبری و نقّاشی و كاربری تزئینات معماری اسلامی نظیرِ رسمیبندی، یزدیبندی، كاربندی، قطاربندی، مقرنس و مشبك در اوج زیبایی و ظرافت است. بیشتر فضاهای خانه دارای سقفهایی با تزئینات یزدیبندی هستند و تالارهای خانه با گچبریهای رنگی و آینهکاریْ تزئین شدهاند.
دیدن تمام زوایا و جزئیات این خانه چندین ساعت وقت نیاز دارد. خصوصاً در سرداب اصلی خانه، تزئینات از نوع گچبریهای زیبا و حتّا در مواردیْ بینظیر است. تزئیناتِ حوضخانهْ بیشتر به صورت قطاربندی، مقرنس و گچبری هستند.
گچبریهای حیاط بیرونی مزیّن به طرحهای اسلیمی و گلهای شاه عباسی است و همچنین نقش مرغ، شاهین، خورشید که به گونهای دلنشین در دل دیوارها خودنمایی میکند. کاربرد زمینهی سیاه (ملات گچ با دوده) در طراحی حیاط اندرونی باعث شده این فضا جلوهای خاص یابد و زیبایی ویژهای به فضای حیاط بخشیده است. نقش گچبری به شکل شمعدان بر سر در ورودی حیاط اندرونی ترسیم شده است که نشان از شغل صاحب خانه، یعنی تجارت ظروف بلور و چینی، دارد. همچنانکه در بالای سردر شاهنشین خانهی بروجردیها نیز گچبریهایی است که نشانگر شغل صاحب خانه بوده است. (نقشهایی مثل سماور، آینهشمعدان و قاب)
منابع:
1. حاجیقاسمی، کامبیز. گنجنامهی خانههای کاشان. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1375.
2. خورشیدیفرد، زهرهسادات. خانهی تاریخی عباسیان. چاپ اوّل. کاشان: همگام با هستی، 1387.
3. نراقی، حسن. آثار تاریخی شهرستان های کاشان و نطنز. تهران: انجمنآثار و مفاخر فرهنگی، 1348.