گروه طراحی و معماری داخلی B&E
EOS مروارید مکزیک آکاپولکو، گوئرو، مکزیک

خانه‌­­هایی برای گذراندن تعطیلات (بخش دوم)
بان پاتایا (پاتایا، چونبوری، تایلند)

بان پاتایا (خانه‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی پاتایا) یک ساختمان مخصوص گذراندن تعطیلات است که در قالب سازه‌‌­­‌­­های یک و دوطبقه ساخته شده است. خانه به سه بخش مختلف کارکردی تقسیم شده و شامل فضای اصلی خانه، فضای مخصوص مهمان و کودکان و بخش خدماتی می‌‌­­‌­­شود که هرکدام جدا از یکدیگر واقع شده‌‌­­‌­­اند. طرح کلی خانه یادآور روح و شیوه‌‌­­‌­­ی زندگی تایلندی‌هاست.
این خانه در یک فضای باز و بالای یک تپه، در اعماق پارکی که در میان ملکی به نام “پروژه‌‌­­‌­­ی دورنمای اقیانوس” قرار گرفته، پنهان شده است. موقعیت آن به گونه‌‌­­‌­­ای است که مناظر شگفت‌‌­­‌­­انگیز خلیج پاتایا از بالای زمین‌های کشت نارگیل قابل مشاهده است.
هر ساختمان در زیباترین منطقه‌‌­­‌­­ی سایت قرار گرفته و محیطی راحت و مناسب برای زندگی در آب و هوای استوایی تایلند به وجود می‌‌­­‌­­آورد و در عین حال در آنها به ‌‌­­‌­­آسانی می‌‌­­‌­­توان با جامعه‌‌­­‌­­ی تایلند ارتباط برقرار کرد.
طراحی این ساختمان به گونه‌‌­­‌­­ای است که زندگی مردم تایلند کنونی از راه‌های مختلف قابل لمس است. در اینجا ویژگی‌های خانه‌‌­­‌­­های قدیمی تایلند با فضای زندگی مدرن ترکیب و به گونه‌‌­­‌­­ای طراحی شده است که پاسخگوی مقتضیات محیط اطراف نیز باشد.

معیارهای رفاهی غرب با طراحی خانه توأم شده است. عناصری مانند پایه، تیرک و بست‌های مربوط به خانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های سنتی تایلند نیز در آن به چشم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­خورد. طراحی طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی همکف آن به گونه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای است که به دیوارها امکان می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهد باز و بسته شوند. درهای تاشو باعث افزایش امنیت و خلوت خانه می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند.
برای نمایش هرچه بیشتر «روح تایلندی»، از رنگ‌ها و مصالحی مانند چوب طبیعی استفاده شده است که یادآور خانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های سنتی تایلند هستند و بر ارزش‌های خانه می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­افزایند. مصالح ساختمانی مختص محل، مانند توفال چوبی و کاشی‌های رسی سقف، در خطوط زیبا و مدرن در کنار هم قرار گرفته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند و رنگ‌های طبیعی و زیبایی فناناپذیر خود را به نمایش می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گذارند. رنگ خاکستری تیره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی به‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کاررفته در سایر قسمت‌های خانه موجب ادغام کامل ساختمان در محیط اطراف می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود.
در محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی خانه، آبگیری به تقلید از یک نهر طبیعی و اکوسیستم آن ساخته شده است. طراحی داخلی خانه نیز با همین مضمون در ارتباط است و فضای شاد و زنده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای به خانه می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهد. در طراحی نمای خانه از مواد و مصالح خاصی استفاده شده است که اساس معماری تایلندی را تشکیل می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهند و باعث تقویت «روح تایلندی» ساختمان می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند.

منتشر شده در : چهارشنبه, 19 می, 2021دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: