نوسازی دفتر مرکزی شرکت اَدوبی اثر شرکت معماری گِنسلِر، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده
راه‌‌آهن سراسـری ایران و تکنولـوژی مـدرن، نوشته‌ی امیــر بانی‌‌مسعــود

خانه‌ی اخوی، اثر پدیده آذین

چیزی که من را از ابتدا به سمت کاشان جذب کرد، ترکیب رنگ کاهگِل و آسمان آبی بود. کنار هم قرار گرفتن بی‌کران بالا و خاک وجود زمینی، احساسی از جنس زنده ‌بودن و زندگی ‌بخشیدن را در من تداعی می‌‌کرد. زندگی ‌بخشیدن از این حین که بایستی جایی که خانه نبود، تبدیل به خانه شود و بستری برای جاری ‌‌شدن زندگی در این مکان ساخته می‌شد…
این طرز فکر، رویکردی است که نسبت به تمام پروژه‌ها دارم و پروژه‌ی کاشان هم از این قاعده مستثنی نبود. اینکه در نهایت قرار است فرد، خانواده و یا‌ به طور کامل‌تر، جامعه‌ای در این اتمسفر رشد کند و باید قبل از طراحی و ساخت، جریان زندگی در آن را تصور کرد، اینکه چطور می‌تواند باصفا باشد، چطور می‌تواند سرزنده باشد و این یعنی شروع طراحی از داخل به بیرون و در نظر گرفتن چیدمان فضا از همان ابتدا.
پروژه‌ی پیش رو مربوط به تبدیل یک کارگاه پارچه‌بافی (شَعربافی در زبان محلی) متعلق به دوران قاجار، به یک بنای مسکونی است. از ابتدا سعی‌مان بر این بود که فضاهای داخل، هویت خود را نگه دارند و خیلی با تخریب و بازسازی، به معماری دست نبریم. این شد که فضایی با سقف ریخته، تبدیل به حیاط شد و قوس سقف‌های موجود، حفظ و با آجر‌چینی‌ تکمیل شد و فضاهای مختلف با استفاده از متریال‌های متفاوت مانند آجر ختایی، سنگ‌فرش و کاشی دست‌ساز تعریف شدند. همچنین اعتقاد من بر این است که برای زندگی در خانه‌های تاریخی، لزومی به استفاده از مبلمان همان دوره‌ی خاص نیست و تلفیق مبلمان امروزی با فضاهای تاریخی می‌تواند بسیار دلنشین و کاربردی باشد.
در این پروژه طراحی پلان به صورتی انجام شد که فضای داخل و حیاط، به خصوص در بخش آشپزخانه و نهارخوری دارای ارتباطی پیوسته است و ارتفاع بلند پنجره‌ها باعث ایجاد نور و سایه‌های زیبایی در داخل بنا می‌شود.
در نهایت، هدف، خلق تجربه‌های خاص و لذت ‌بردن از لحظات زندگی در فضاهای ایجاد شده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
_________________________________
مرمت و احیاء
_________________________________
نام پروژه: خانه‌ی اخوی / عملکرد: مسکونی / دفتر طراحی: رواق آتلیه / معمار: پدیده آذین همکاران طراحی و معماری داخلی: سبا شابوداغ، مینا تقوی، تکتم کوکلان / کارفرما: فرید اخوی / مجری: محسن شاهی / نوع سازه: بنائی / آدرس پروژه: کاشان / مساحت زمین-زیربنا: 200 متر‌مربع / تاریخ شروع و تاریخ پایان مرمت: 1398-1396
عکاس پروژه: حمید اسکندری، دید استودیو
وبسایت: www.ravaghgroup.com
ایمیل: info@ravaghgroup.com
اینستاگرام: ravaghatelier@

Akhavi House, Padideh Azin

Project Name: Akhavi House \ Function: Residential \ Office: Ravagh Atelier \ Lead Architect: Padideh Azin \ Design Team: Saba Shaboudagh, Mina Taghavi, Toktam Kouklan \ Client: Farid Akhavi \ Executive Engineer: Mohsen Shahi \ Structure: Masonry \ Location: Kashan \ Area of Construction: 200m2 \ Date: 2018-2020 \ Photographer: Hamid Eskandari, DEED Studio
Website: www.ravaghgroup.com
Email: info@ravaghgroup.com
Instagram: @ravaghatelier

What primarily attracted me to Kashan was the colour combination of thatch and the blue sky. The immense juxtaposition of the above and the soil of earthly existence evoked in me a sense of being alive: ‌a resurrection that should turn a place into a soulful house and build something that injects life.
In fact, this has been an underlying thought process in my approach to all projects, and the Kashan project was no exception. I think of the individual, the family, and the community who are going to use the place. Before designing and building, one must imagine the flow of life in it: how it can be pleasant, how it can be lively. This means starting the design from the inside out.
The present project saw the transformation of a Qajar-era textile weaving workshop (Persian: sharbafi) into a single-family residential building. We tried to keep the identity of interior space intact and avoided touching the architecture in any way that rendered unfaithful. Thus, the space with a cast roof was turned into a courtyard, and the arches of the existing roofs were preserved and completed with bricklaying. Different spaces were defined using materials such as Khataie bricks, cobblestone, and handmade tiles. To live in historic houses, it is not necessary to use furniture from the same period, and the combination of modern furniture with historical spaces could be very delightful and practical. So opted to bring modern furniture and use them delicately within the context of this historic building.
In this project, the plan was designed in such a way that the interior space and the courtyard have a continuous connection together. This is particularly evident in the kitchen and dining areas. Furthermore, the generously proportioned windows create beautiful light and shadows inside the building.
Ultimately, the goal is to give rise to desirable experiences in a way that affords connectedness to the place and joyful moments.

مدارک فنی