لافت، ترجمه‌ی رکسانا خانی‌زاد
خانه‌ی اخوی، اثر پدیده آذین

نوسازی دفتر مرکزی شرکت اَدوبی اثر شرکت معماری گِنسلِر، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

نوسازی دفتر مرکزی شرکت اَدوبی

دفتر مرکزی اَدوبی (Adobe) در شهر سَن‌خوزه (San Jose) ایالات متحده (United States) قرار دارد و به توسعه‌ی فیزیکی برند این شرکت تبدیل شده است که نشان‌دهنده‌ی خلاقیت و نوآوری آن است. شرکت اَدوبی بر این باور است که کارکنان‌اش، بزرگترین دارایی‌اش هستند و به همین منظور در تلاش برای تقویت همکاری و خلاقیت در بین کارکنان‌ از طریق ایجاد یک محیط کاری باز و پر جنب و جوش است. اَدوبی با همین رویکرد و برای تجسم فرهنگ و برندش، بازطراحی دفتر مرکزی‌اش را در سال 2017 به شرکت معماری گِنسلِر (Gensler) واگذار کرد.
بازطراحی شرکت اَدوبی با کارمندان خلاق و مبتکر امروزی همسو است و محیطی را برای توانمند کردن افراد از نظر مشارکت و تشویق حس اجتماعی فراهم می‌کند. در این بازطراحی از طریق ایجاد فضاهای کاری باز جدید و در نظر گرفتن مناطقی برای تجمع و ملاقات، چهره‌ای تازه به زیبایی‌شناسی پردیس اَدوبی در دهه‌ی نود داده شده است که شامل یک فضای ملاقات پلکانی با صندلی‌ و اتاق‌های نشیمن، فضاهای همکاری بیرونی، اتاق‌های کنفرانس خلاقانه و امکاناتی است که به کارمندان اجازه می‌دهد به روش‌های مختلف با هم ارتباط برقرار کنند.
دفتر مرکزی اَدوبی به عنوان بزرگترین شرکت فناوری در مرکز شهر سَن‌خوزه با احترام به گذشته و حال شهر طراحی شده است؛ شهر سَن‌خوزه در گذشته دارای کشاورزی بوده است که گذشته‌ی کشاورزی آن توسط یک اینستالیشن (Installation) هنری در مجموعه نمود پیدا کرده است و نماد اِی (A) اَدوبی از جعبه‌های باغی محلی سَن‌خوزه الهام گرفته شده است.
یک شبکه‌ی شیشه‌ای با طراحی سفارشی روی پشت بام در نظر گرفته شده است که با ایجاد یک فضایی بیرونی، امکان برگزاری جلسات موقت در پس‌زمینه‌ی افق شهر را برای کارکنان فراهم می‌کند. استفاده از قالیچه‌ها، مبلمان و قطعات تزئینی محلی، هنرِ هنرمندان و سازندگان جامعه را به نمایش می‌گذارد.
تمرکز اَدوبی بر خلاقیت، نوآوری و جامعه، به رویکرد طراحی کمک کرد (استفاده‌ی پر جنب و جوش و هدفمند از رنگ در سرتاسر فضا)، ادغام آثار هنری انتخاب شده و مبلمان ساخت محلی و مواد سازگار با محیط زیست منجر به فضایی می‌شود که نشان تجاری شرکت و دفتر مرکزی را نشان می‌دهد که بیانگر نسل بعدی دفاتر کار نوآورانه است. شرکت معماری گِنسلِر برای دفتر مرکزی اَدوبی با مساحت 143640 فوت مربع، فضاهای زیر را در نظر گرفته است:

  • فضاهای تجمع که شامل فضاهایی چون کافه‌بار، کافه‌ی فناوری، منطقه‌ی بازی، فروشگاه خرده‌فروشی، مرکز پشتیبانی کارکنان و … است.
  • کافه‌ی تِمپِلِیتز (Templates Café) یک کافه‌ی 350 نفره که دارای صندلی‌های داخلی و خارجی، منوی غذایی جهانی و همچنین دارای اتاق کنفرانس است.
  • کافه‌ی پالِتز (Palettes Café) با 250 صندلی دارای پاسیوی روباز مدرن و اتاق‌های کنفرانس است.
  • مرکز سلامت کارکنان (Employee Wellness Center) شامل باشگاه، کلاس‌های بدنسازی گروهی، فضای مِدیتیشن، اتاق ماساژ و … است.
  • مرکز تجربه‌ی مشتری (Customer Experience Center) فضایی اختصاصی برای ملاقات‌های مشتریان است که در آن از فناوری‌های ویژه‌ی اَدوبی استفاده شده است.
  • لابی (Lobby) مهم‌تری ورودی کاربران است که دارای نمایشگرهای تعاملی است.
  • کافه‌ی لَیِرز (Layers Café) دارای ساندویج‌فروشی صدنفره، کافه‌بار و صندلی‌های بیرونی است.

معماری معاصر جهان: اداری

_______________________________________

نام پروژه: نوسازی دفتر مرکزی شرکت اَدوبی
عملکرد: اداری
شرکت-دفتر طراحی: شرکت معماری گِنسلِر
معماران اصلی: کوین شِفِر، ناتالی اِنگلس
گرافیست: اِسپلَش
سازه:نیشکیان/منینگر
مساحت زمین: 143640 فوت مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2017
عکاس پروژه: امیلی هاگوپیان، گِنسلِر

Adobe Headquarters Renovation by Gensler

Project Name: Adobe Headquarters Renovation
Function: Office
Architects: Gensler
Lead Architects: Kevin Schaeffer, Natalie Engels
Graphics: Splash
Structure: Nishkian/Menninger
Area: 143,640 sq. feet
Year: 2017
Photographs: Emily Hagopian Photography, Gensler

Adobe Headquarters Renovation

Adobe’s renovated vertical campus was reimagined to embody the company’s culture and brand. It aligns with today’s creative and innovative employees, provides an environment that empowers people to participate, encourages a sense of community and inspires exploration. A fresh face was given to the campus’s ‘90s aesthetic with new open work spaces and numerous gathering/meeting areas. This includes a terraced meeting space with bleacher seating and “living rooms,” outside collaboration spaces, creative conference rooms and amenities that allow employees to connect in a multitude of ways. Adobe’s culture of collaboration and creativity is achieved through an open and vibrant work environment.

مدارک فنی

منابع و ماخذ

www.gensler.com

www.archdaily.com

www.architectmagazine.com