گروه طراحی امرداد
استودیو طراحی چارسو

بازسازی نمایندگی بیمه البرز – شرکت رهنمای فردا، اثر منا زرگری – صبا غافری – مهرنوش محمدی، استودیو طراحی چارسو

این پروژه، بازسازی و طراحی داخلی یک فضای اداری با توجه به زمینه‌های هنری و تبلیغاتی و استفاده‌ی بهینه از فضا است. محیط خلق شده مکانیست که در عین برآورده کردن نیازهای فضایی و عملکردی مورد انتظار، ارتباطات شفاف عرصه‌ها، سلسله مراتب و ارتقای کیفیت فضای داخلی و خارجی در آن رعایت شده است.
عمر این ساختمان به بیش از 45 سال پیش بازمی‌گردد. سرمایش از طریق کولر آبی و گرمایش از طریق فن‌کوئل‌های زمینی صورت می‌گرفت. در فرآیند بازسازی تمامی لوله‌کشی و سیم‌کشی‌های برق و لوله‌کشی‌های آب و فاضلاب تعویض شده و جهت سرمایش و گرمایش از داکت اسپیلت استفاده شد.
کاربری سابق این واحد نیز اداری بوده و تمامی اتاق‌ها با دیواره‌های صلب از یکدیگر جدا شده بودند. با توجه به تناسبات ابعادی ملک که دارای طولی کشیده و عرضی نسبتاً کم بود، لکه‌گذاری فضایی بر مبنای ایجاد دو زون مجزا و حلقه‌ای ارتباطی در میانه‌ی فضا شکل گرفت.
حلقه‌ی ارتباطی که شامل ورودی، فضای پذیرش و انتظار و فضاهای خدماتی (شامل رختکن، سرویس بهداشتی و آشپزخانه) می‌باشد، به عنوان اولین نقطه‌ی برخورد مراجعین با محیط شرکت، دارای طراحی پویا و منعطف است که در عین آنکه به آنان امکان اشراف به فضای سرزنده و پرهیاهوی کارشناسان صدور بیمه‌نامه را می‌دهد، حریم اتاق مدیریت و بخش مالی را حفظ می‌کند. استفاده از رنگ سبز در جزئیات طراحی، برگرفته از رنگ لوگوی شرکت بیمه البرز می‌باشد.
روبروی صندلی‌های انتظار، تندیسی از شعارهای شرکت قرار گرفته است تا در زمانی که مراجعین منتظر انجام شدن کار خود توسط کارشناسان هستند، توجه آنان را به آرمان‌های شرکت جلب کند.
زون شمالی شامل فضای کارِ باز کارشناسان بیمه و یک اتاق جلسات کوچک است که در مواقعی که مراجعین نیازمند توضیحات تخصصی توسط کارشناسان و یا پر کردن فرم‌های مرتبط با بیمه‌نامه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این فضای پویا و سرزنده که تعمداً در معرض دید مراجعین قرار گرفته است، در راستای توجه به جنبه‌ی تبلیغاتی شرکت طراحی شده است و نمایانگر رونق، اعتبار و موفقیت شرکت بوده و حس اعتماد را در بیمه گزاران تقویت می‌کند.
زون جنوبی شامل اتاق مدیریت، اتاق مالی و اتاق پرسنل ارسال می‌باشد. با توجه به درخواست کارفرما در راستای حفظ حریم خصوصی اتاق مدیریت و همزمان امکان اشراف وی به اتاق مالی، برای جداسازی این سه عرصه از یکدیگر از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده شده است.
از نکات قوت این واحد وجود فضای بازی به متراژ 58 متر مربع در جبهه‌ی جنوبی است که البته در گذشته منظری نازیبا داشته و تنها به عنوان فضایی تأسیساتی استفاده می‌شد. با تکیه بر این پتانسیل، فضای بازی کاربردی طراحی شد که در عین ایجاد منظر زیبا دربردارنده اتاق کنفرانس نیز باشد تا با توجه به محدودیت زیربنا، هم فضاهای داخلی دارای متراژ مناسب‌تری باشند و هم جلسات مهمی که در اتاق کنفرانس شکل می‌گیرند، دارای کیفیت و تأثیرگزاری بالاتری باشند.
در پایان تلاش طراحان بر آن بود تا در درون یک فضای خشک اداری، محیطی سرزنده و چشم‌نواز برای کارمندان و مراجعین خلق شود تا علاوه بر حداکثر استفاده از فضا و انسجام فضایی، آسایش جسم و روان کاربران فضا در محیط کارشان حفظ گردد.

معماری معاصر ایران : اداری و دولتی،طراحی داخلی           

_________________________________________             

نام پروژه: بازسازی نمایندگی بیمه البرز – شرکت رهنمای فردا
عملکرد: اداری
معماران اصلی: منا زرگری – صبا غافری – مهرنوش محمدی
کارفرما: جناب آقای مهدی اخوان رهنما
تهیه نقشه‌های فاز 2: منا زرگری – صبا غافری – مهرنوش محمدی
آدرس پروژه: خیابان نلسون ماندلا، خیابان دستگردی، پلاک 297، طبقه اول، واحد 3
مساحت/زیربنا: 127 مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: منا زرگری – صبا غافری – مهرنوش محمدی
اجرای پروژه: شرکت استودیو طراحی چارسو
نوع تأسیسات: داکت اسپیلت
نظارت پروژه: شرکت استودیو طراحی چارسو
تاریخ طراحی: بهمن 1395
تاریخ شروع ساخت: اردیبهشت 1396
تاریخ پایان ساخت: شهریور 1396
عکاسی پروژه: سینا مهدوی
بودجه‌ی کل: 300 میلیون تومان
برندهای محصولات مصرفی:
1) مبلمان اداری ویرا
2) آجرنسوز آذرخش
3) کاشی و سرامیک تبریز
4) مبلمان اداری نظری

منتشر شده در : شنبه, 30 نوامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: , ,