انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک) اثر محمدیوسف صالحی، محمدصادق افشار طاهری،کسری شفیعیزاده




در پروژهی ارفک کارفرمایی وجود نداشت. عدهای همدل و همفکر برای دستیابی به آرزویی بزرگ جمع شده بودیم. قرار بود ساختمان قدیمی مدرسه به ساختمان قدیمی دیگری در پشت مدرسه برای گسترش فضاها و ارتقای سطح کیفی الحاق شود و همچنین دستی به سر و گوش مدرسه بکشیم.
هدف این بود که با هزینهی کم، فضایی ارزشمندتر برای کودکان درست کنیم. باید به گونهای عمل میشد که در کارکرد مدرسه اختلالی ایجاد نشود و همچنین بودجهی اجرای پروژه به صورت برنامهریزی شده و مرحلهای از خیرین جمع شود که اینها چالشهای بزرگی برای پروژه بود.
ما کار را با زدودن اضافات از این دو ساختمان به ظاهر کمارزش شروع کردیم. هرچه پیش میرفتیم بیشتر متوجهی ارزش هر دو ساختمان میشدیم. دالانها و طاقهای دفن شده یکی یکی پیدا میشدند و کل طراحی را بار دیگر تغییر میدادند.
در طراحی این پروژه سعی بر حفظ هویت و بازنمایی آن داشتیم و تمامی حفرهها، طاقها و الگوها مستحکم میشدند و از ظاهر آنها به عنوان المان طراحی استفاده میشد. حس خانهی گمشده در این ساختمانها را دوباره نمایان کردیم. دربارهی استفاده از رنگها، مصالح، گیاهان، ارتباط بین فضاها، ارتباط بین خیرین و کودکان و خدمه با متخصصین مشورت شد و طراحی این فضاها بسیار دقیق و با حساسیت صورت گرفت. در طراحی اولیه، افزودن فضایی چون کارگاه آموزشی، اتاق فکر، اتاق مشاوره، اتاق بازی، اتاق بهداشت و… در الویت قرار گرفت. همچنین برای ارتباط بین فضاها یک پل تعریف شد که هم مسیر گذر ماجراجویی بچهها و هم فضایی آموزشی تفریحی باشد. سازه به دلیل قدمت بالای ساختمانها، تقویت و سیستم گرمایش و سرمایش مناسب به پروژه افزوده شد. عنصر بازی در گوشه و کنار فضاها گنجانده شد و کودکان با حرکت در فضاها به بازیگوشی و کشف فضاها و پرسهزنی دعوت میشوند تا ذهن و روحشان برای مقابله با مشکلات پیشِ رو و موفقیتهای آینده قوی شود. در طراحی، فضایی با نام «مهریاد» تعریف شد تا این دو بال (گیرنده و بخشنده) با هم، سخاوت خداوند را شکرگزار باشند و نام مهربانان و گیرندگان مهر در کنار هم و بدون تفکیک قرار بگیرند.
با توجه به مسئولیت اجتماعی و موضوع پروژه که مدرسهای مربوط به آموزش کودکان کمبرخوردار (کودکان کار) بود، تصمیم به این گرفته شد که این پروژه به صورت خیرخواهانه طراحی و اجرا شود.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1400
________________________________
نام پروژه: انجمن روشنگران فردای کودک (ارفک)-مدرسهی مربوط به آموزش و حقوق کودکان کار / عملکرد: آموزشی / شرکت: استودیو معماری شمارهی چهار / معماران: محمدیوسف صالحی، محمدصادق افشارطاهری، کسری شفیعیزاده / همکاران طراحی: آذین ساوه درودی، ایمان اسلامی، ثمین حیدری، فرشید نصر آزادانی، موژان فکری، هلیا مرادزاده، بردیا شفیعی، آرزو حکمت، محیا عموئی، آرش فقیهی / کارفرما: بچههای ارفک / مجری: استودیو معماری شمارهی چهار / مهندس تاسیسات: محمد بزرگنیا / مهندس سازه: ایمان حضرتی / آدرس پروژه: ایران، تهران، شوش / مساحت زمین: 655 مترمربع / زیربنا: 800 مترمربع / تاریخ شروع و تاریخ پایان مرمت: 99-98 / عکاس پروژه: پیمان امیرغیاثوند
اینستاگرام: 4architecturestudio@
Arfak, Mohammad Yousef Salehi, Mohammad Sadegh Afshar Taheri, Kasra Shafieezadeh & Humanitarian Architecture

Project Name: ARFAK_NGO / Function: Educational / Office: 4 Architecture Studio / Lead Architects: Mohammad Yousef Salehi, Mohammad Sadegh Afshar Taheri, Kasra Shafieezadeh / Design Team: Azin SavehDoroudi, Iman Eslami, Samin Heidari, Farshid Nasr Azadani, Mojan Fekri, Helia Moradzadeh, Bardia Shafieezadeh, Arezoo Hekmat, Mahya Amouei, Arash Faghihi / Client: Children of Arfak / Executive Engineer: 4 Architecture Studio / Mechanical Installations Engineer: Mohammad Bozorgnia / Structural Engineer: Iman Hazrati / Location: Shush, Tehran, Iran / Total Land Area: 655m2 / Area of Construction: 800m2 / Date: 2019-2020 / Photographer: Peyman Amirghiasvand
Instagram: @4architecturestudio
There was no employer in ARFAK project. We were some empathetic and sympathetic individuals who gathered to attain a big wish. The old school building was to be appended to another building at the back of the school to expand spaces and promote quantitative level, and also we wanted to reconstruct the school.The aim was to make valuable space for children at a low cost. It should be done so that no interruption happened in school function, and also, the budget of implementing project should be collected in a planned and staged manner from donors; these were significant challenges for the project. We started work by removing additions from these two seemingly low-value buildings. As we went along, we realized the value of the two buildings. Buried corridors and arches were found one by one, changing the whole design again. In designing this project, we tried to preserve identity and display it, and all holes, arches, and patterns were strengthened, and their appearance was used as a design element. We represent the feeling of the lost house in these buildings. We consulted with experts for the use of colors, materials, plants, the connection between spaces, the relation between donors and children and crew, and design was done very accurately and sensitively. In the first design, adding space like training workshop, think tank, game room, health room, and …, was prioritized. Also, for connecting spaces, a bridge was defined as a passageway for children’s adventure and educational and recreational space. Since the buildings were very old, the construction was strengthened, and a suitable heating and cooling system was added to the project. The game element was included in the corners of spaces, and children are invited to caper and discover spaces and rove through movement in spaces so that their minds and spirit become stronger for encountering problems and future successes. In design, a space named MEHRYAD was defined so that these two wings (receiver and giver) would be thankful to God for his generosity, and names of kind people and receivers of kindness would be beside each other without separation.According to the social responsibility and subject of the project that was school-related to low-income children (child labor), this project was decided to be designed and implemented in a philanthropic manner.
تصاویر قبل و بعد از بازسازی



















