اصـول طرّاحـی فضاهای تجاری

برنامهریزی طرح
طرّاحی مراکز خرید و چندمنظوره بر خلاف اغلب انواع ساختمانها بیشتر تحت تأثیر مصرفکننده است تا رابطهی میان معمار و کارفرما. پروسهی طرّاحی مراکز تجاری، اغلب زمانی شروع میشود که هنوز نوع فروشگاهها و مالکین اصلی مغازهها مشخّص نشده و وقتی که ساکنین و کاربریها مشخّص شدند، نیازها و تجهیزات خاصّ مورد نیازشان روند طرّاحی و یا حتّا پلان اصلی را تحت تأثیر قرار میدهد. چهار مرحلهی اساسی در پروسهی برنامهریزی طرح به شرح زیر است:
1. تعریف بازار
شکست برنامهریزی یا برنامهریزی شکست؟ این حقیقت در جامعهی توسعهیافتهی امروز بهوضوح قابل مشاهده است که فضاهای تجاری موجود، مراکز خرید ضعیف و نابسامانی را شامل میشوند که مانع پیشرفت و توسعهی این فضاها شده و اقتصاد آنها را در ضعیفترین حد نگهداشتهاند. صنعت خریدوفروش روندی بهغایت رقابتی، سیّال و وابسته به فروشندگان و مغازهدارانیست که در جستجوی بهترین محیط فروش و ارائهی اجناس خود هستند. تفاوت اساسی میان یک مرکز خرید موفّق و یک مرکز خرید ضعیف در برنامهریزی اوّلیهی طرح آن و نحوهی شناخت روابط موجود بازار است. این روند بررسی و تعریف بازار در پاسخگویی به مسائل کلیدی از قبیل استراتژی ساخت و اجرا (اندازه و تعداد طبقات، ترکیب واحدهای مجموعهی فروشگاهی)، بازاریابی، اجارهی واحدها و پلان اجرایی طرح بسیار مؤثّر است. پس از بررسی و انجام مطالعاتی که قبلاً شرح دادیم گـروه طرّاحی و کارفرما به نتایجی مشترک در مورد کلّیت طرح و مسائل اجرایی میرسند و مراحل زیر را طی میکنند:
الف) بررسیهای کیفی و میدانی شامل:
ــ تجزیه و تحلیل سایت و ناحیه
ــ تجزیه و تحلیل بازار رقابت
ب) تجزیه و تحلیلهای تجربی
ــ ارزیابی منطقهی تجاری
ــ بنیهی مالی مصرفکنندگان، میزان مصرف، عرضه و تقاضا
ج) تجزیه و تحلیل موقعیّتیابی و تثبیت بازار
د) تحقیقات مربوط به مصرفکنندگان
2. نوع چیدمان و ترکیب واحدهای تجاری
بعد از اینکه ظرفیت و پتانسیل فروش سایت طبق مطالعات اوّلیه تعیین شد، برنامهی توسعهی فیزیکی پروژه میتواند آغاز شود. شاخصهای بهـرهوری (فروش هر متر مربّع)، براساس سطح فروش پروژه (میزان برگشت سرمایه) در هر دسته از واحدهای تجاری محاسبه میشود. پروژههای بزرگی که از واحدهای تجـاری متنوّع و فروشگاههای مختلف تشکیل شدهاند، ترکیبی از فروشگاههای اصلی یا مقصد با تعدادی واحد تجاری فرعی است که متّکی هستند بر خرید اتّفاقی. فروشگاههای مقصد یا اصلی آن دسته از مغازههایی هستند که مشتری برای خرید از آنها، و با برنامهی قبلی وارد مجموعه میشود؛ مثل سینماها یا فروشگاههای موادّ غذایی و غیره، و فروشگاههای فرعی آنهایی هستند که وقتی انبوه مشتریان از کنار آنها عبور میکنند تا به فروشگاههای اصلی برسند تصمیم به خرید اتّفاقی یا تکمیلی میگیرند؛ مثل فروشگاههای لباس، زیورآلات، آثار هُنـری و اجناس نوین و غیره. اگرچه این شیوهی برنامهریزی بسیار مهم است، امّا پروژه را به جمعیّت و تقاضا و پتانسیلهای موجود محدود میکند و با این روش نمیتوان به کانسپتها و پروژههای خاصّی فکر کرد که میتوانند آنقدر موفّق باشند که بازار خود را ایجاد کنند، نه اینکه بهصورت وابسته به شرایط موجود ایجاد شوند. بر اساس ترکیب اوّلیهی فروشگاهها و مغازهها وارد طرّاحی نمودارهای پلان اصلی و جامع میشویم. بر اساس استراتژیهایِ طرح، پلان جامع، پاسخگوی فاکتورهای زیر خواهد بود:
ــ جانمایی کاربردی فروشگاه، رستورانها، بلوکها، فضاهای تفریحی و رفاهی و مؤلّفههای آنها
ــ سیرکولاسیون و مسیرهای حرکتی بهینه
ــ یکپارچگی با سایر کاربریهای همجوار
ــ تعیین فعّالیتها، ایدهها و استراتژیهای مهّیج و ترغیبکننده جهت موفّقیت پروژه
3. دوام اقتصادی پروژه
برای بررسی چگونگی دوام اقتصادی پروژه باید به مسائلی از قبیل عوامل مؤثّر بر فروش توجّه داشت. طرّاحی یک مجموعهی فروشگاهی موفّق علاوه بر مطالعات آماری و جمعیتی نیازمند شناخت سلایق و تقاضاها و عادات خرید مشتریان است. موقعیتی که برای یک فروشگاه مناسب است ممکن است برای دیگری نا مناسب باشد؛ مثلاً یک مغازهی تعمیرات لوازم خانگی در یک آزادراه که از یک واحد در همسایگی به آنجا انتقال یافته است، میتواند تعداد زیادی از مشتریان را جذب کند که برای رسیدن به آن مسیری طولانی را طی میکنند، امّا همان موقعیت برای یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی، میزان جذب مشتری بسیار پایینتری دارد و باید در نزدیکی خریداران قرار گرفته باشد. در زیر به چهار اصل اساسی برای بالابردن قدرت جذب فروشندگان و ارتقاء توان فروش اشاره شده است:
الف) ترکیب فروشگاهها و مغازهها: فروشندگان وابسته به خریدهای تفنّنی و تکمیلی نیازمند ترکیبی از فروشگاههای مختلف هستند که جمعیت زیاد خریداران را با عادات خرید تکمیلی جذب میکنند؛ مثل فروشگاههای مُد و لباس، زیورآلات و سایر مواردی که در صورت مستقل بودن بهخوبی عمل نکرده و سودآور نخواهند بود و شدیداً نیازمند سایر خدمات و فروشگاهها هستند تا ترافیک جمعیتی لازم به سمت آنها هدایت شود.

ب) ویژگیهـای سـایت: فروشندگانی که بـرای آنهـا دستـرسی و انگیـزهی خریـد و سهولت رسیدن اهمیّت دارد، نیازمند شرایط بهینهی سایت پروژه، مثل پیادهروهای راحت، دیدهشدن علائم و نشانهها، ترافیک سنگین و رفتوآمد زیاد در مسیر محلّ کار به منزل هستند، از جمله چنین فروشگاههایی که وابسته به موقعیّت سایت و واقع شدن در بَرِ اصلی خیابان هستند میتوان به پمپبنزینها و رستورانها و فستفودها اشاره کرد.
ج) جمعیتشناسی: اگر برای فروشنده طبقه و گروه خاصّی از مشتریان مدّ نظر باشد، مطالعات جمعیتشناسی که اکثریت غالب یک منطقه را تعیین میکند مورد نیاز است. هرچه کالاهای ارائه شده خاصتر باشد مطالعات دقیقتر شده و شناخت منطقهی تجاری که پاسخگوی تقاضای جمعیتی آن نوع کالای خاص باشد، مهمتر میشود. محصولاتی مثل اجناس گرانقیمت مُد روز (با مشتریان پُردرآمد)، وسایل اداری (مورد نیاز شرکتها و غیره)، و اسباببازیها (جوانان، خانوادههای کمجمعیت) جزء این طبقه محسوب میشوند.
د) رقابت: برخی از فروشگاهها مثل فستفودها، تمایل دارند که برای رقابت بیشتر در نزدیکی رقبایشان باشند، امّا سطح رقابت در این امر مؤثّر است و اگر محیطی که به یک کالای خاص اختصاص یافته از حدّ معمول بیشتر شود، آنگاه دیگر این رقابتِ اضافه مؤثّر نخواهد بود. شرکتهای تازهکار در یک بخش جدید از بازار ترجیح میدهند که مناطقی را بیابند که بهتنهایی بازار آنجا را در اختیار بگیرند، بدون اینکه مجبور باشند آن را از دست یکی از رقبای بزرگشان درآورند. در مراحل اوّلیهی احداث یک فروشگاه اگر زمینه برای گسترش به اندازهی کافی مهیّا باشد، رقبا ترجیح میدهند وارد رقابت تیمی شوند. سایر تجّار مثل فروشندگان اتومبیل و مبلمان ترجیح میدهند تا فروشگاههای خود را دستهبندی نموده تا هر بخش با دقّت بیشتر به ارائهی کالا یا خدماتی خاص بپردازند. بهطور کلّی، تأیید قابلیت دوام اقتصادی پروژه با در نظر گرفتن موارد فوق و سایر محاسبات مالی از قبیل بودجهی طرح، برنامهی جامع فیزیکی، مطالعات هزینهها و درآمدهای حاصل از اجاره و فروش و تبلیغات و تعیین هزینههای اصلی و فرعی پروژه محاسبه خواهد شد.

فروشگاه اصلی پرادا در نیویورک، معماری از رِم کُلهاس
4. ملاحظات اجرایی
مطالعات و برنامهریزی سایت:
انتخاب سایت از اصول بنیادی برای اجرا و ساخت یک مرکزخرید جدید یا یک پروژهی چندمنظوره است. کارفرما ممکن است مالک سایت باشد که در این حالت طرّاح به تعریف شرایطی میپردازد که سایت تعیین کرده است؛ و یا اینکه کارفرما متناسب نیازها و خواستههای طرحش به خریداری زمین بپردازد. سایت مناسب برای موفّقیت اقتصادی یک پروژهی تجاری بسیار مهم است و در عینحال زمین و شرایط مطلوب برای این کاربری بهسختی یافت میشود. چنانکه شرح داده شد، فروشگاههایی که میزان موفّقیتشان به محلّ استقرار و میزان رفتوآمد و سهولت دسترسی و غیره بستگی دارد (مثل رستورانها، پمپبنزینها و غیره) به بررسی و توجّه بیشتری نیازمندند. در انتخاب و یا ارزیابی یک سایت، خواه برای یک واحد همسایگی کوچک و خواه یک مرکز تجاری قوی، کارفرما در جستجوی دستیابی به بهترین ترکیبِ خصوصیات زیر است:
ــ جمعیتشناسی، موقعیت و مسافتها
ــ ترکیب و شکل دسترسی
ــ دید و منظر، اندازه
ــ توپوگرافی، تسهیلات (آب، برق و غیره)
ــ همسایگیها و محیط اطراف، تأثیرات محیطی
ــ منطقهبندی، سود و بهرهوری برای گروه
هر یک از این عوامل بر فروش واحدهای تجاری، اجارهبها، هزینهی ساخت و سایر عوامل مؤثّرند و وقتی که در کنار هم مورد بررسی قرار بگیرند، موفّقیت و سودآوری پروژه را تضمین خواهد کرد.
مطالعات جمعیتی:
ــ جمعیتِ روزانه و شبانه در تعیین محدودهی فروش و فعّالیت فروشندگان، رستورانها، اماکن خدماتی و دفاتر اداری که در کنار مراکز خرید کار میکنند، مؤثّر است.
ــ سطح درآمد جمعیت مورد بررسی، گروه سِنّی، فرهنگ، وضعیت روانشناسی، نوع و شکل ترکیب و در کنار هم قرار گرفتن واحدهای خردهفروشی یک پروژهی تجاری را تعیین خواهد کرد.
ــ رشد جمعیت نیز از دیگر عوامل جمعیتشناسی است که باید در بررسیهای سایت یک پروژهی تجاری مورد توجّه قرارگرفته و امکان گسترش و افزودن امکانات بیشتر به هستهی مرکزی پروژه با توجّه به رشد جمعیتی سایت فراهم شود.
موقعیت و مسافتها:
تجزیه و تحلیل بازار رقابتی آینده و وضع موجود بخشی از پروسهی انتخاب سایت مراکز تجاری است. مراکز تجاری مجاور و محلّی، تقریباً تا مسافت 5/2 کیلومتر را پوشش میدهند، که این فاصله با نوع و تراکم جمعیت و واحدهای مسکونی اطراف آن تعیین میشود. عموماً در مراکز خرید واقع در حومهی شهرها، مسافت پیاده معیار قابل قبولی برای تعیین حوزهی نفوذ و مسیرها نیست، امّا در مناطق پُر از ساختمان که آپارتمانهای چندخانواری و ساختمانهای چندمنظوره بخش مهمی از اُلگوی ساختاری آن است، مسیرها و مسافتهای پیاده باید مورد توجّه و تأکید قرار گیرند. موقعیت سایت در ارتباط با سایر مراکز تجاری و امکانات حملونقل عمومی از دیگر فاکتورهای بهرهبرداری از سایت است. مراکز محلّی ناحیهای مشتریان را از فواصل 5 تا 8 کیلومتری جذب میکنند و مراکز منطقهای از مسافتهای 20 کیلومتری یا بیشتر نیز مشتری دارند، امّا مدّتزمان رانندگی (مدّت و مسافت سواره)، معیار مناسبتری برای بررسی حوزهی نفوذ مراکز منطقهای بهشمار میرود.
دسترسی:
از دیگر عوامل بسیار مهم در تعیین و انتخاب یک سایت مناسب برای مراکز خرید، موقعیت و دسترسی به سایت است. اگر ورود و خروج به محوطهی سایت پروژه بهسهولت ممکن نباشد قطعاً به علّت عدم برنامهریزی و شرایط نامناسب سایت است. مراکز خرید همسایگی باید دسترسیهایی از خیابانهای جمعکنندهی شهری داشته و دسترسی به آنها نباید با خیابانهای کوچک مناطق مسکونی تلاقی کند. مراکز ناحیهای باید از بزرگراههای شهری و معابر اصلی، دسترسی داشته باشند، چون آنها دامنهی گستردهتری از فروشگاهها را نسبت به مراکز همسایگی دارند. مراکز ناحیهای باید از طریق آزادراه به یک مجموعه و مرکز تجاری بزرگ مرتبط باشند. مراکز منطقهای اغلب در سایتهایی واقع میشوند که بهراحتی از طریق تقاطعها و چندراهیهای بزرگراهها قابل دسترسیاند. برای اینکه یک مرکز خرید بهراحتی قابل دسترسی باشد به مسیرهایی نیاز داریم که متناسب با شرایط و حجم پروژه پاسخگوی حمل و نقل و رفتوآمد مشتریان، فروشندگان، وسایل خدماتی و حمل و نقل عمومی و خصوصی باشند.

بـوتیـک لانـوین
دید و منظر:
دید مناسب، دسترسی و پاسخگویی مرکز خرید را افزایش میدهد. خریدارانی که با سرعتِ ترافیک محلّی ــ 55 کیلومتر در ساعت ــ حرکت میکنند، اگر از جادّه به مرکز خرید دید نداشته باشند، در پیدا کردن ورودی پارکینگ دچار مشکل میشوند و چهبسا آنرا رد کنند. پُلهای هوایی، پستی و بلندیها و خمیدگیهای جادّه و تراکم پوشش گیاهی مانع دید به پروژه میشوند. ترافیک سنگین نیز در این میان نقش بسزایی در ایجاد مانع دید به فروشگاهها و علائم تجاری و مسیرهای دسترسی دارد. اگرچه ممکن است جریان ترافیکْ مردم را به سمت فروشگاه هدایت کند، امّا یک مرکز خرید در کنار یک آزادراه با محدودیتهای بصری (و فاقد علائم اطّلاعرسانی و تجاری) بهسختی قابل دسترسی است.
فُــرم:
ــ سایت یک مجتمع تجاری باید فُرمی منظّم و یکپارچه داشته باشد که آزادراهها یا خیابانهای مجاورْ آنرا قطع نکرده باشند. کمتر مرکز تجاری موفّقی یافت میشود که سایتی تکّهتکّه داشته باشد.
ــ بسیاری از مراکز تجاریِ خطّیِ سنّتی برای توسعههای تجاری امروز مناسب و کاربردی نیستند. برای جانمایی پارکینگ و سیرکولاسیون ترافیکی و حرکتی مراکز تجاری به عمقی بیشتر از عمق مراکز خطّی سابق نیاز دارند.
ــ یک سایت با فُرم منظّم (بدون زوایای حادّه، فرورفتگی و برآمدگیهای شدید) برای جانمایی و آرایش صحیح پلان بسیار مناسبتر است. اگر سایتی که طرّاحی میکنیم نامنظّم باشد، برای دید بهتر به مجموعه باید جلوخان و عرصهی نمای ورودی ساختمان عریضتر و وسیعتر طرّاحی شود. همیشه درصدی از زمین سایتهای نامنظّم بدون استفاده خواهد ماند. اگرچه در برخی شرایط میتوان بعضی از کاربریها و فضاهای ساده را در اینگونه فضاهای بلاستفاده جانمایی کرد؛ مثلاً میتوان تعمیرگاههای اتومبیل، رستورانهای گذری، امکانات حمل و نقل و تسهیلات رفاهی، خشکشوییها، مؤسّسات مالی و غیره را در اینگونه فضاها طرّاحی نمود.
ابعاد و اندازه:
در حالت کلّی نسبت فضای ساخته شده به کلّ سایت 1 به 4 است؛ و یا طبق مقرّرات محلّی تعیین میشود. بهعنوان مثال به ازای 900 متر مربّع ساختمان و 3100 متر مربّع فضا به پارکینگ و فضاهای جانبی و پیادهراهها، (شامل منظر، فضای گردش و سیرکولاسیون، فضای ترخیص و تخلیهی بار) اختصاص مییابد. بسیاری از شهرها سعی در کاهش فضای پارکینگ مجتمعهای تجاری دارند، چون معتقدند که فضایی که تاکنون به این بخش اختصاص یافته بیش از حدّ لازم است. فضاهای مربوط به منظر و تجهیزات جمعآوری فاضلابهای سطحی در حال افزایشاند که هر دوی اینها به فضای اضافی احتیاج دارند.
زمیـن:
توپوگرافی (عوارض زمین) فاکتور مهمّی در انتخاب و آرایش سایت، طرّاحی و ساختوساز انواع ساختمانها است و مراکز تجاری هم از این اصل مستثنا نیستند.
ــ در ساخت یک مجتمع تجاری، مثل سایر پروژههای ساختمانی، زمین مناسب برای ساختوساز، زمینی است که خاکی یکدست و فاقد سنگ و صخرههای بزرگ و موادّ زاید داشته باشد و نباید سطح ایستایی در آن بالا باشد و یا شیبی بیش از %3 داشته باشد.
ــ زمینی که سطحی صاف و شیب ملایمی به سمت خیابان دارد برای احداث یک مجتمع تجاری مناسب است.
ــ اگرچه طرّاحی و ساخت زمینهایی که شیب بالایی دارند گرانتر تمام میشود، امّا با اندکی دقّت و مهارت میتوان دسترسی مشتریان را از ترازهای مختلف طبقاتی تأمین نمود. در بعضی از اینگونه سایتها حتّا میتوان کاربریهای تجاری و اداری را به کمک همین شیب زمین از هم تفکیک کرد.
تأسیسات و امکانات رفاهی:
وضعیت عمرانی محیط اطراف سایت نقش حسّاسی در تعیین هزینههای اصلی پروژه دارد. دسترسی راحت به آب، مجاری فاضلاب، گاز و برق تا حدّ زیادی هزینههای پروژه را کاهش میدهد.
همجواریهای سایت:
یک مجتمع تجاری چه در یک زمین بایر احداث شود، چه در یک محیطِ ساختهشده، تأثیرات خود را بر محیط اطراف خواهد گذاشت. حال اگر همجواریهای آن، فضای مسکونی باشد این مسئله برجستهتر میشود و باید تمامی اثرات سوئی که ممکن است پروژه بر همسایگی خود داشته باشد حذف شده و به طور کلّی با استفاده از تدابیر خاص، خیابانکشیها، فضای سبز و محوّطهسازی مرکز تجاری بهعنوان یک همسایهی خوب در فضای شهری جانمایی شود. پروژه نباید آلودگی بصری، صوتی و یا ترافیکی ایجاد کند. اگر دسترسیها و فضای خصوصی مسکونی بهخوبی از ورودیهای مجتمع تجاری تفکیک نشوند و یا تنها مسیر دسترسی به آن باشند، چنین پروژهای هرگز موفّق نخواهد شد. مشکلات و معضلات محلّی و ایرادات وارد بر یک پروژهی تجاری با این توضیح قابل حل است: مرکز خرید اثری است که از نظر معماری در تناسب با محیط اطراف بوده و میبایستی شرایط زیر را داشته باشد:
ــ مصرف انرژی کمتری نسبت به فروشگاههای مجزّا و مستقل داشته و کمترین آلودگی را تولید کند.
ــ پارکینگ عمومی داشته باشد.
ــ سرو صدا و عبور و مرور کامیونها را کنترل کرده و علائم و نشانهها و نورپردازی و منظر را بهطرز مطلوبی تأمین نماید.
ــ برای کاهش تراز صوتی و جلوگیری از انعکاس روشنایی طبقات مجتمع به ساختمانهای مجاور از دیوارکشی، حصارهای ثابت، منظر و خاکریز و یا فضای سبز و تراکمی از درختان همیشهسبز استفاده نماید.
تأثیرات محیطی:
اگر سایت در فضایی بهلحاظ محیطیْ حسّاس قرار داشته باشد، هزینهها و دشواریهای ساخت و توسعه باید بهدقّت مورد توجّه واقع شود.
منطقهبندی:
ایجاد تغییرات در منطقهبندی فضاهای با کاربری مسکونی دشوار است و ساخت پروژهی تجاری در چنین سایتهایی نیازمند دریافت مجوّزهای مختلف میباشد.
فواید مادّی و عمومی:
همچنین ساخت و ساز و توسعههای تجاری سبب درآمدزایی در بخش املاک و مستغلات و مالیاتهای فروش میشوند. هزینهی کلّی برای خدمات عمومی شامل ایستگاههای پلیس و آتشنشانی، مدارس، خیابانها و تسهیلات رفاهیِ کاربریهای تجاری بسیار کمتر از مسکونی است.
ــ سایتی که در مجاورت یک بافت متراکم مسکونی و آپارتمانی واقع شده است، از فروش بالا و خرید گذری افراد بیشتری بهرهمند میشوند. توسعهی آپارتمانها و دفاتر اداری در مجاورت یک مرکز خرید ارتباطی عالی بین مرکز خرید و یک ناحیهی مسکونی تکخانواری ایجاد میکند.
زیربنای مفید:
نسبت معقول زیربنای ساختمان به مساحت کلّ سایت ــ همانطور که قبلاً شرح داده شد ــ 1 به 4، یا %25 است. در مراکز خرید بزرگتر امروزی با کاربریهایی که فضاهای اضافه اشغال میکنند (مثل یک انبار اصلی، تعدادی رستوران، یک سینما با چند پردهی نمایش و غیره) 21 تا 22 درصد نیز قابل قبول است. در مراکز تجاری قدیمیتر، بهویژه آنهایی که در مراکز شهری متراکم قرار دارند و یا دوطبقه هستند، زیربنا اغلب بیشتر از %30 میشود. اگر به فضای سبز احتیاج باشد بهتر است این بخش بهصورت یک بلوک بزرگ و یکپارچه طرّاحی شود، چون در این صورت نسبت به حالتی که فضای سبز بهصورت پراکنده و مجزّا در فضاهای پارکینگ طرّاحی میشود، تأثیر کمتری روی طرح و زیربنای پروژه خواهد داشت، در این فضاهای سبز از معابری استفاده کنید که فضاهای خالی پارکینگ را به بهترین شکل پُر کند. از ایجاد پارکینگهای تکّهتکّه پیرامون مسیرهای پیاده خودداری کنید و آنها را در امتداد بخشهای اصلی پارکینگهایی در نظر بگیرید که از ساختمان اصلی مرکز خرید منشعب میشوند. در مورد پروژههایی که در حال بازسازیاند، تا جاییکه عمق زمین اجازه میدهد، عمق فضاهای فروش را که معمولاً باریک طرّاحی میشوند افزایش دهید، این حالت هم بر افزایش زیربنا مؤثّر است هم میتوان از این عمق اضافه برای جانمایی فروشگاههای فرعی و غیره استفاده کرد. با شناخت صحیح ابعادِ معمول فروشگاهها میتوان برنامهریزی و جانمایی مناسبی برای طرح ارائه داد و صحیحترین چیدمان و تعداد فروشگاهها را در یک مجموعه تخمین زد.

تقاطع فْلَتآیرِن، بْرومفیلد، کولورادو
فضاهای پارکینگ در تقاطعها با زاویهی حادّه چیده شدهاند، اگرچه در پلانهای اولیه فضاهای پارکینگ با زاویهی 90درجه طراحی شده بود. این نحوهی دستهبندی و الگوی جانماییِ پارکینگ باعث میشود که دیگر لازم نباشد که مشتریان در فضاهای پارکینگ سرگردان شوند یا مسیرهای طولانی تا فروشگاهها را پیاده از بین اتومبیلهای پارک شده در پارکینگ بپیمایند.
پارکینگ:
پارکینگ یک مرکز خرید موفّق باید پاسخگوی دو اصل اساسی در طرّاحی باشد: 1. ظرفیت (که طبیعتاً باید به تعداد کافی باشد)؛ 2. جانمایی (پارکینگها باید در مکانهای صحیح واقع شوند.) در بیشتر قوانین شهری و منطقهای به ازای هر 90 متر مربّع فضای تجاری وجود 5 پارکینگ ضروری است. گرچه، در سالهای اخیر انبارهای مرکزی و مراکز عمدهفروشی و بیگ باکس به ازای هر 90 متر مربّع تا 7 جای پارک هم دارند. پارکینگ بخشهای الحاقی دیگر مثل رستورانها 10 تا 15 اتومبیل در هر 90 متر و سینماهای چند پردهای به ازای هر 3 تا 4 صندلی یک جای پارک است. به این ترتیب طرّاحی پارکینگهای مجزّا برای هر بخش سبب کاهش زیربنای مفید ساختمان اصلی شده و پرشدن پارکینگها در ساعات اوج کاری، فعّالیت فروشگاهها و عبور و مرور را مختل خواهد کرد؛ در ادامه به راه حلّی در این زمینه خواهیم پرداخت. در حالت کلّی میتوان %10 پارکینگها را در فضای پشت ساختمان برای استفادهی کارکنان در نظر گرفت.
ساعات اوج: با توجّه به اینکه ساعات اوج استفاده از پارکینگ فروشگاهها، رستورانها، دفاتر اداری و سینماها متفاوت است، شهرداریها و نهادهای اجرایی، پارکینگهای مشترکی را برای پروژههای چندمنظوره فراهم میکنند که از یک فضای پارکینگ بین ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر برای دفاتر اداری و از 5 بعدازظهر تا نیمهشب برای سینماها و رستورانها و غیره استفاده میشود. البتّه در چنین حالتی برای تخمین فضای کلّی پارکینگ درصدی نیز به توقّفهای چندمنظوره تعلّق میگیرد که در یک سفر به مجتمع تجاری صورت گرفته و ممکن است شامل تمام بازهی زمانی استفاده از پارکینگ شوند.
ابعاد متوسّط پارکینگ: ابعاد متداول برای هر محلّ پارک، معمولاً 3 در 6 متر است، که میتواند زاویهدار یا قائم طرّاحی شود. طبق قوانین شهرداریها تقریباً 20 تا 25 درصد فضای کلّی پارکینگ به وسایل نقلیهی کوچک (عرض2 متر) اختصاص مییابد و 2 تا 5 درصد به پارکینگ ویژهی معلولین (با عرض 3 تا 4 متر) تعلّق میگیرد.
مسیرهای دوطرفه: با طرّاحی پارکینگ بهصورت مسیرهای دوطرفه، بهعرض 7 متر و با زاویهی 90 درجه میتوان حدّاکثر تعداد اتومبیل را در مساحت مشخّصی جا داد. این نوع چیدمان تقریبا %10 بیشتر از پارکینگهای زاویهدار (60 درجه) اتومبیل را در خود جا میدهد، امّا مشتریان و فروشندگان سهولت پارک کردن و جابهجایی در پارکینگهای زاویهدار را ترجیح میدهند.
مسیرهای یکطرفه: مسیرهای سوارهی یکطرفه به هیچوجه بیشتر از مسیرهای دوطرفه بازدهی نخواهند داشت، حتّا در زمینهای بزرگ. بهعلاوه سیرکولاسیون و جابهجایی در چنین پارکینگهایی پیچیده و دشوار است. در حالت کلّی تقریباً به ازای هر 40 متر مربّع زمین بهجز زیربنای ساختمان، بخشهای خدماتی، منظر و حائلهای پیرامونی یک فضای پارکینگ احتیاج است. روش دیگر برای استفادهی بهینه از محوّطهی پارکینگ، قراردادن ماشینهای کوچک در دو طرف مسیرهای سواره است. درنتیجهی این چیدمان به اندازهی یک مسیر دوبله و راهروی سوارهی میان آن در عرض پارکینگ صرفهجویی میشود. چنین دهانههای فشردهای 15 تا 17 متر عرض دارند در حالیکه در حالت عادی این مقدار حدود 19 متر است. بنابرین کمتر مورد استفادهی اتومبیلهای استاندارد واقع میشوند. مسیرهای حرکتی پارکینگ باید عمود بر مسیر سوارهی اصلی و نمای اصلی مجتمع تجاری طرّاحی شوند. به این ترتیب مشتریان با توجه به فروشگاه مقصدشان پارک خواهند کرد. همچنین در این حالت ایمنی افزایش مییابد چون مشتریان برای رسیدن به فروشگاه از مسیرهای سوارهی مستقیم و باز عبور میکنند نه از بین اتومبیلهای پارک شده.

بِلاترا، ساحل هانتینگتن، کالیفورنیا

سایت مرکز خرید اِرْوایْن سْپکترم در اِرْوایْن کالیفورنیا که در تقاطع دو اتوبان بزرگ واقع شده، بهراحتی دیده میشود و دسترسی به آن نیز آسان است.
شیب ایدهآل: شیب ایدهآل در فضای پارکینگ %3 است. این شیب درصد مناسبی برای جریان آبهای سطحی و حاصل از بارندگی است و سبب سهولت تردّد چرخهای خرید و باز و بسته شدن راحت درهای سنگین اتومبیلها و وسایل باری میشود. شیب 7 تا 8 درصد در مناطق محدود و کوچک مجاز است، مثل مسیرهای ورودی پارکینگ. در سایتهای سرازیر میتوان پارکینگ را بهصورت پلّکانی و در ترازهای مختلف طرّاحی کرد و بهوسیلهی مسیرهای عمودی به فضای جنبی فروشگاه متّصل کرد.
پارکینگهای باز (سطحی) در پروژههای تجاری یک طبقه:
زیربنا: پارکینگ سطحی (همکف یا باز) برای پروژههای یکطبقه معمولاً %25 مساحت کلّ سایت است. برای پروژههایی با تقاضای بیشتر پارکینگ مثل سینماها و رستورانها، ممکن است %30 سایت باشد.
مسافتها: مسافتی را که مشتریان پساز پارک کردن اتومبیلشان طی میکنند تا به فروشگاه برسند را «مسافت خدمات» یا مسافت «سطح آسایش» مینامند.
جهتگیری و چیدمان مسیرهای ترافیکی: عموماً مسیرهای ترافیکیْ عمود بر نمای اصلی ساختمان طرّاحی میشوند. این چیدمان به مشتریان این امکان را میدهد که از پارکینگ به سمت فروشگاهها قدم بزنند، بدون اینکه با مسیرهای پارک اتومبیلها برخورد داشته باشد.
ورودیها: دسترسی آسان و راحت به داخل و خارج از مجموعهی تجاری و دسترسی به راههای مجاور برای آسایش و راحتی مشتریان امری ضروری است. ورودیها باید دارای فضای کافی و مناسب بوده و در پروژههای بزرگتر باید دوربرگدانهای کافی برای گردش به چپ و راست نیز وجود داشته باشد.
مسیرهای آتشنشانی: علاوه بر مسیرهای سواره و پیادهی یاد شده در محوّطهی یک مرکز خرید مسیرهایی وجود دارند که فاقد پارکینگ بوده و دارای دسترسی مستقیم و بدون مانع به ساختمان اصلی و فروشگاهها میباشند. این مسیرها برای تردّد و حرکت اتومبیلها و تجهیزات آتشنشانی و اطفای حریق طرّاحی شدهاند تا در مواقع ضروری بهراحتی بتوانند به ساختمان دسترسی داشته باشند.
بهطور کلّی، مقرّرات مربوط به عرض معابر، پارکینگها، و ورودیها در مناطق و شهرهای مختلف متفاوت است و در این مورد باید به قوانین منطقهای استناد نمود. در جدول زیر ابعاد و سرانههای متداول پارکینگها برای فضاهای مختلف آورده شده است:
گردش و سیرکولاسیون عمودی: سیرکولاسیون عمودی میان طبقات ممکن است از طریق رمپهای سواره و یا طبقات شیبدار پارکینگ تأمین شود، که در این میان سازهی طبقاتی پارکینگهای شیبدار از نظر بازدهی کلّی بهتر است، امّا مشکلاتی نیز دارد؛ به عنوان مثال تشخیص طبقات و خوانایی فضایی دشوار میشود. در طبقات شیبدار حرکت عابرین پیاده ممکن نیست بهخصوص اگر این طبقات موازی نمای اصلی ساختمان باشند.
پارکینگ معلولین: در هر مجموعهی پارکینگ در مجتمعهای تجاری باید درصدی از فضا به پارکینگ معلولین اختصاص یابد. مکان و موقعیت پارکینگ معلولین نباید بهگونهای باشد که فرد معلول مجبور به طیّ مسافتی زیاد از پشت سایر اتومبیلهای پارک شده باشد تا به ساختمان اصلی برسد. چون قدّ افراد روی ویلچر کوتاهتر از آن است که توسّط افرادی که در حال خارج کردن اتومبیل خود از پارکینگ هستند دیده شود و خطرات زیادی در این حالت بهوجود خواهد آمد. این نوع پارکینگها از نظر ارتفاع نیز محدودیتهایی دارند. (5/2 متر) تا برای وَنـهای ویژهی معلولین هم قابل استفاده باشند.

در بیجینگ مال چین از الگوی سیرکولاسیون مماسی استفاده شده است، که در آن جریان حرکتی ترازهای مختلف برهم مماس و با هم ترکیب شدهاند.
طرّاحی مراکز خرید و چندمنظوره
روند شروع طرّاحی:
پس از مرحلهی برنامهریزی و شناخت سایت و نیازهای طرح، وارد فاز طرّاحی میشویم. در این مرحله به کمک اطّلاعات بهدست آمده و با استفاده از دیاگرامهای مختلف کانسپت کلّی و ایدهی مسلّط بر طرح تعیین میشود. یکی از اوّلین قدمهای شروع طرّاحی استفاده از دیاگرام مفتولی است.
دیاگرام مفتولی:
یکی از بهترین روشهای شروع طرّاحی، تعیین مکان ورودی اصلی و سایر ورودیها و دسترسیهای فرعی مرکز خرید است؛ یعنی پاسخ به این سؤال بنیادی که تجربهی خرید از کجا آغاز شود، یا چنانکه قبلاً شرح داده شد، موفّقیت یا شکست یک پروژهی تجاری در گرو آن است و تعیین سلسلهمراتب یعنی تجاربی که هر خریداری پس از ورود به این مجموعه کسب خواهد کرد ــ مثل تعیین فُرم اکتشافی سیرکولاسیون، آبنماها، جزئیات و غیره، که در کلِّ مجموعه اتّفاق میافتد ــ چگونه خواهد بود؟ چنین روندی بیشباهت به طرّاحی شهری نیست، که ورودیهای متعدّد و بیشمار و سلسلهمراتب مختلف تجربهی وقایع را دارد. کدام شهر بهجز شهرهای محصور قرون وسطایی تنها یک ورودی داشته است؟ برای نمایش سلسلهمراتب تجربهی محیطی افراد از مرکز خرید، یک دیاگرام مفتولی میسازیم. واژهی مفتولی را از مجسّمهسازانی عاریه گرفتهایم که پیش از ساختن مجسّمهی خود فیگور و اسکلت کلّی طرح خود را توسّط یک مفتول اجرا نموده و سپس حجم و سایر مشخّصات چهره را به آن میافزودند. دیاگرام مفتولی با آنچه که برخی از معماران دیاگرام سیرکولاسیون یا گردشی مینامند متفاوت است، چون دیاگرام مفتولی ساختار ابتدایی تجربهی یک فضا است و تعمّداً و با برنامهریزی طرّاحی میشود، درحالیکه بسیاری از دیاگرامهای سیرکولاسیون تنها جانمایی مسیرهای عبور در فضاهای منفی باقیمانده از طرح کلّی را نمایش میدهند. دیاگرام مفتولی مکان ورودی، فضاهای اصلی و فرعی یا منطقهبندی عملکردی را چنان که در طرح اتّفاق میافتد را نمایش میدهد.
دیاگرام مفتولی میتواند ساده یا پیچیده باشد؛ ممکن است بهشکل یک دمبل دوطرفه، مارپیچ، مشبک، مستقیم یا حلزونی باشد که همان فُرم کلّی مرکز خرید را نشان میدهد. به طور کلّی، طرّاحان و مجریان پروژههای تجاری به اُلگوهای سادهتر تمایل دارند تا از این طریق مانع از گُم شدن افراد در مسیرهای پیچیدهی یک مرکز خرید شوند. البتّه بعضی از گروههای طرّاحی نیز وضوح مسیرها را با اندکی رمزآلودگی و حسّ اکتشاف میآمیزند تا حسّ جستوجو و هیجان مشتریان را تحریک نمایند. شما میتوانید به کمک یک دیاگرام مفتولی به کارفرما توضیح دهید که مشتریان چگونه به مجموعه وارد میشوند، چه تجربهای خواهند داشت و دسترسیهای بالقوّهی سایت به املاک پیرامونی چگونه است و قلب و نقطهی کانونی پروژه در کجا واقع میشود.

تقاطع فْلَتآیرِن، بْرومفیلد، کولورادو، طرّاحی از کالیسون
تعریف (طرّاحی) قلب و مرکز پروژه:
اغلب معمارانی که روی پروژههای تجاری کار میکنند سعی در ایجاد حسّ و هویّتی متمایز در طرح خود دارند. که این حس همان ایدهی مسلّط بر طرح است و در قلب و نقطهی کانونی مرکز تجاری تجلّی مییابد. طبق این نظریه که یک مرکز خرید از نظر کاربری و هویّتی شبیه به همان خیابان اصلی و پُرجنبوجوش و فروشگاههای مرکزی شهر است، طرّاحان بر این باورند که ایجاد یک نقطهی کانونی یعنی همان میدان شهر و یک فضای تمرکز اصلی در طرّاحی یک مرکز خرید امری ضروری است و این مرکز است که قلب پروژه را تشکیل میدهد، یعنی جایی که مردم بهطور طبیعی یکدیگر را ملاقات میکنند، با هم صحبت میکنند، گروههای هُنری مینوازند و نمایش میدهند و گردش و اجتماعات مهمّ مردمی در آن اتّفاق میافتد. اغلب چنین مکانی در حیاط مرکزی مجموعه یا میدان اصلی ایجاد میشود. بعضی از پروژهها بیش از یک مرکز دارند، امّا تنها یکی از آنها نقطهی کانونی اصلی و نمادین پروژه محسوب میشود.
منطقهبندی:
طرّاحان برجسته توصیه میکنند برای مجتمعهای تجاری بزرگتر از 900 متر مربّع، پروژه به چندبخش تقسیم شود. این اصل از فرضیهی شباهت طرّاحی شهر و مجتمعهای تجاری ناشی میشود. هر شهر بزرگ یا کوچک از مجموعهای از واحدهای همسایگی تشکیل شدهاست، که در بهترین شهرها هر کدام از این همسایگیها شخصیت منحصربهفرد و حسّ و هویّـتی متمایز از فضا دارند. از مزایای بخشبندی مجتمعهای تجاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ــ تقسیمبندی پروژههای بزرگ به چند بخش کوچک به مشتریان کمک میکند تا ــ بهخصوص مسیر برگشت به اتومبیل ــ بهراحتی مسیر مورد نظر خود را در مجموعه بیابند.
ــ بخشبندی مجموعه کمک میکند تا فروشگاهها و اجناس مشابه یا مرتبط با هم در کنار هم و در بخشهای مجزّا قرار بگیرند تا مشتریان بدون وقفه و مستقیم بهسراغ اجناس مورد نیازشان در هر بخش بروند. به علاوه برای ایجاد چندین نقطهی کانونی در یک پروژه بخشبندیها، همسایگی مطلوبی را ایجاد میکنند که به کاهش ترافیک پیاده در طول فضاها و راهروهای جلوی فروشگاههای پیرامونی مرکز اصلی کمک میکنند. پلانهایی که بهخوبی بخشبندی شدهاند امکان جانمایی تعداد بیشتر و متنوّعتری از مغازهها را در کنار هم فراهم نموده و بدین ترتیب سبب بازدید بیشتر از مجموعه و رونق پروژه میشوند. روشهای مختلفی برای تفکیک بخشها وجود دارد، که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم: مرزهای معماری میان بخشها میتوانند با فُرم پلان تعریف شوند، یا اُلگوی کفسازی، متریال دیوارها، و نورگیرهای سقفی، محلّ ورودیها و غیره این مرزها را تعریف کنند.
ترتیب اجارهدادن واحدهای تجاری:
یک طرح بخشبندیشدهی ایدهآل تنها با المانهای معماری تقسیمبندی نمیشود، بلکه فروشگاههایی که در هر بخش قرار میگیرند خود نیز عامل تفکیککنندهی بخشها از یکدیگرند. به همسایگیهای تجاری موجود در شهر بهعنوان اُلگو توجه کنید: عتیقهفروشیها، فروشگاههای مبلمان، تولیدات هُنری، کلوپها، فروشگاههای مُـد و سایر انواع مغازهها هر کدام بخشهای مخصوص به خود را در شهر دارند. طرحهای پیشنهادی متبحّرانه و صحیح در مورد نحوهی چیدمان و اجارهدادن مغارهها نیز، نحوهی آرایش بخشها را در کنار هم مشخّص میکند.
کاربریهای همجوار:
کاربریهای موجود در سایت یا مجاور سایت در نوع ترکیب بسیاری از پلانهای بخشبندی شده مؤثّرند؛ مثلاً مجاورت سایت تجاری با یک هُتل، فروش کالاهای مُد روز یا اجناس مورد توجّه توریستها را افزایش میدهد؛ یا یک فضای اداری که در مجاورت یک مرکز تجاری است در کاربری رستورانها در ساعات صرف ناهار یا ساعتهای پرازدحام پس از ساعات کاری مؤثّر است؛ و یا سینماهایی که در داخل سایت مرکز خرید واقع شدهاند بر فعّالیتهایی که قبل و بعد از نمایش فیلم انجام میگیرند مؤثّرند؛ مثل مطالعه، غذاخوردن در رستوران یا رفتن به کلوپهای فرهنگی و غیره.

دیاگرام برنامه، که پتانسیلها، بلوکهای تجاری و سایر کاربریها را مشخص میکند باید در طول پروسهی طرّاحی و ساخت مرتباً بازبینی و اصلاح شود تا بهرهوری و موقعیت پروژه بهتر شود. برنامهی طرّاحی گیتؤِی در شهر سالْت لِیک، تعدادی از کاربریهای جانبی و تکمیلی را با هم ترکیب نموده است تا منطقهای زنده و فعال را در 24 ساعت شبانهروز در این منطقهی مرکزی شهر فراهم نماید.

گروه جاردی برای استفاده از شیب طبیعی سایت در پروژهی گیتؤِی، الگوهای سیرکولاسیون موجود در هر دو طبقه را به هم متّصل نموده و به طرز مؤثری، دو تا طبقهی اول ایجاد کرده که جریان حرکت قوی عابرین پیاده در هریک از آنها به وجود آمده است.

مرکز خرید رابین تاؤن، در کوئینْزلندِ استرالیا، با شکستگیهای ملایمی شبیه خطکشهای تاشو از سمت اسکله در سایت شیبدارش بالا رفته است.

یک نمودار میلهای برای دانشگاه پاسِئو در سَن دیِگو در کالیفورنیا، که کاربریهای ویژهی تفریحی و تجاری را طرّاحی کرده است که با خانههای دانشجویی تکمیل شدهاند تا ارتباطی را میان دانشگاه و شهر ایجاد کند.

در فروشگاه بزرگ آمریکا در مینِسوتا برای سهولت گردش و دسترسی بازدیدکنندگان، چند منطقه ایجاد شده است که هریک با شخصیّت و بیان معماری متفاوتش طرّاحی شدهاند.

اُلگوهای متداول در طرّاحی پلان کلّی مراکز تجاری
پلان نواری: این فُرم بهصورت خطّی یا نواری طرّاحی شده و در آن، ردیفی از فروشگاهها در کنار هم قرار میگیرند و محوّطهی پارکینگ در جلوی فروشگاهها واقع شده و فضاهای خدماتی و سرویسدهنده در پشت فروشگاهها طرّاحی میشوند. در این نوع مراکز تجاری ورودیها و فروشگاههای وابسته و اصلی معمولاً در مرکز یا یکی از دو انتهای پلان قرار داده میشوند. این نوع پلان بیشتر مناسب پروژههای کوچک و در مقیاس محلّی است، امّا از آنجا که امکان تغییر و تبدیل فضاهای کاربردی وجود دارد، میتواند برای پروژههای بزرگتر نیز بهکار رود.

پلان L شکل: این نوع پلان نیز مانند پلان نواری است با این تفاوت که یک ردیف دیگر از فروشگاهها با زاویهی 90 درجه به آن متّصل شده و فرمی L شکل بهوجود میآورند. در این نوع چیدمان، پارکینگها در جلوی فروشگاهها و خدمات در پشت فضاهای فروش جانمایی میشوند. ورودیهای فروشگاههای اصلی این نوع پلان در دو انتهای آن واقع میشوند، امّا میتوان آنها را در محلّ تقاطع دو ردیف از فروشگاهها نیز قرار داد. فُرم L شکل قابلیّت جانمایی در گوشهها و کُنجها را داشته و علاوه بر مراکز کوچک محلّی برای فروشگاههای بزرگ منطقهای نیز مناسب است.

پلان U شکل: همان پلان نواری است که ردیفی از فروشگاهها با زاویهی 90 درجه به دو انتهای آن متّصل شده و فرمی U شکل به وجود آوردهاند. در این مورد هم پارکینگ در مقابل فروشگاهها، و فضاهای خدماتی در پشت مجموعه واقع میشوند. معمولاً در پلانهای U شکل نسبت به نمونههای خطّی و L شکل تعداد بیشتری فروشگاه جانمایی میشود، از اینرو مناسب مجتمعهای بزرگتر و منطقهای است تا فروشگاههای محلّی. این نوع پلان بهدلیل ابعاد بزرگترش با سه بخش طرّاحی میشود. دو بخش در دو انتهای U و یکی در مرکز است و معمولاً ورودی اصلی است که در مرکز پلان واقع میشود.
پلان عمودی: در میان مراکز خرید نوین اُلگوی فروشگاههای بلنــدمرتبه بسیار مورد توجّه است، که در آن پلّههای برقی و آسانسورها مردم را از طبقهای به طبقهی دیگر میبرند. پلان مجتمعهای بلندمرتبه اغلب پیرامون یک آتریومِ مرکزی شکل میگیرد و چنین فضاهایی بیشتر در مرکز شهرها و یا نزدیک دیگر تسهیلات و ساختمانهای پُرازدحام ساخته میشوند.

پلان مثلّثی: از بسیاری جهات شبیه پلان T شکل است، با این تفاوت که این پلان امکان دید همه جانبه و دسترسی از یک ورودی به ورودیهای دیگر را فراهم مینماید. ممکن است طرح مثلّثی سبب اتلاف زمین شود، امّا در زمینهایی که منظّم و چهارگوش نیستند، این طرح گزینهی مناسبی برای طرّاحی محسوب میشود. این پلان نیز سه درب ورودی و سه بخش داشته و گاهی دو طبقه طرّاحی میشود و فضاهای پارکینگ در پیرامون آن جانمایی میشوند.

پلان T شکل: در این روش امکان طرّاحی سه بخش اصلی با ورودی در رئوس پلان وجود داشته و پارکینگها در تمام قسمتهای پیرامونی جانمایی میشوند. فضاهای خدماتی نیز مثل پلانهای خوشهای در راهروها و مسیرهای سرپوشیدهی میان فضاها طرّاحی میشوند. اینگونه مجتمعهای تجاری میتوانند سرپوشیده یا روباز باشند. در پلانهای T شکل امکان دید و دسترسی از دیگر بخشها وجود ندارد و عدّهای از طرّاحان این مسئله را جزء کاستیهای این نوع پلان تلقی نموده و بر این باورند که دسترسی و بازدید از کلّ فروشگاهها بهراحتی انجام نمیگیرد؛ امّا عدهای دیگر بهعنوان نقطهای مثبت به این امر مینگرند و معتقدند که در این حالت ورودی هر بخش بهصورت مجزّا جلب توجّه نموده و سبب تفکیک عملکردهای مختلف بنا میشود. پلان T شکل نیز ممکن است دو طبقه ساخته شود.

پلان خوشهای: این پلان یکی از نمونههای اوّلیهی پلانهای تجاری است. در این روش فروشگاهها در فضایی چهارگوش واقع شده و فضاهای پارکینگ در چهار طرف آن قرار میگیرند و فضاهای خدماتی در راهروها یا مسیرهای سرپوشیدهی میان فضاها و یا در ترکیبی از این دو واقع میشوند. پلانهای خوشهای اوّلیه بهصورت مراکز تجاری روباز ساخته میشدند. این نوع پلان برای فضاها و مراکز بزرگ نیز مناسب بوده و بخشهای اصلی فروش آن در فضای مرکزی میان بلوکها قرار میگیرند.

پلان دمبلی مضاعف: در اصل همان پلان دمبلی است، که در آن یک دمبل بهصورت طولی و افقی و دیگری بهصورت عمودی در سایت واقع شدهاند. در این نوع پلان، مجتمعهای تجاری توسّط یک حیاط مرکزی به هم متّصل شدهاند. این گونه فروشگاهها چهار بخش دارند و پارکینگها در چهار طرف فضاهای مرکزی و بخشهای U شکل کنار بلوکها جانمایی میشوند. بخش خدمات نیز در مسیرهای سرپوشیدهی میان فضاها و بلوکهـای اصلی قرار میگیرند.

پلان دَمبِلی: در این مورد دو ردیف از فروشگاهها در طول مجتمع تجاری روبهروی هم واقع میشوند. پلان دمبلی بهگونهای طرّاحی میشود که ترافیک مشتریان را در محور طولی مجتمع هدایت کرده و حدّاکثر رفتوآمد و جابهجایی را به نفع فروشندگان فراهم میکند.
طراحی فضاهای تجاری (اصول و مبانی معماری)، انتشارات هنرمعماری، 1391
نویسنده: الناز رحیمی