از پنج طرح راه­ یافته به مرحله­ ی نیمه ­نهایی مسابقه­ ی شار، دفتر معماری کلانشهر (کد 8100)،آرش مظفری، بابک راشدی، عقیل بهرا، مهراد علی‌محمدی، مریم یگانه
 از پنج طرح راه ­یافته به مرحله­ ی نیمه­ نهایی مسابقه­ ی شار، واو استودیو (کد 3100)،امین تاج­سلیمان، سامان شمس­بکی، سخی شیرمحمدی، آرش علی­‌آبادی، افشین فرزین

   از پنج طرح راه ­یافته به مرحله­ ی نیمه ­نهایی مسابقه­ ی شار

    مشاور تغییر روند طرح (کد 7100)

 رامبد ایلخانی و نشید نبیان با همکاری فرشاد مهدی­زاده

طراح: رامبد ایلخانی و نشید نبیان با همکاری فرشاد مهدی­زاده
گروه طراحی معماری: پرنیان قائمی، مونا خاتمی، دیبا دیانی، علیرضا شجاع خانی، حسین کریمی، میلاد ملک افضلی، مهرآسا چمنی
کارشناس تأسیسات: علی غنی­زاده
کارشناس برق: علی پیلن
کارشناس سازه: احمد حسین­زاد

در راستای تألیف سبکی نو برای مسکنی مدرن:
هدف اصلی‌ این پروژه بازخوانی فرهنگ زندگی مدرن در حوزه‌ی خصوصی و در نتیجه، ارائه‌ی نگرشی نو به این مسأله است. شاید بتوان گفت که شاخص‌های طراحی‌ در سبک رایج امروز در ساختمان‌های مدرن و لوکس در شهر تهران شامل موارد‌ی از قبیل تزئینات پرکار و پرهزینه و بسط مساحتی افراطی در زیر فضاهای مسکونی باشد.
اما آیا به‌صرف رعایت موارد فوق می‌توان یک مجموعه‌ی مسکونی را لوکس خواند؟ در بازخوانی این شیوه از زندگی به‌عنوان یک پدیده‌ی فرهنگی‌-اجتماعی، دو سرفصل موضوعی را در طراحی‌ مجموعه‌ی شار در نظر گرفته‌ایم: حیاط ‌مندی و آسمان‌مداری، و حیطه‌های نیمه‌خصوصی برای فعالیت‌های اجتماعی.
حیاط ‌مندی و آسمان‌مداری:
دسترسی‌ مستقیم به فضای سبز خصوصی باز از مشخصات واحد‌های مسکونی لوکس ‌است. پنت‌ها‌ؤس‌ها در مجموعه‌های آپارتمانی بلند‌مرتبه، تجربه‌ی فضایی ترکیبی‌ «خانه در ارتفاع» را برای مخاطبان خود فراهم می‌‌کنند و در عین دسترسی به بهترین منظر‌ها و دیدها از ارتفاع، امکان بهرمندی حیطه‌ی خصوصی را از فضای سبز روباز مهیا می‌کنند. اما تنها واحدهای قرارگرفته در آخرین طبقات ساختمان‌های بلندمرتبه از این امکان فضایی بهره‌مند هستند. در بازخوانی چیدمانِ نمای‌ این مجموعه‌ی مسکونی، با تمسک به گونه‌ای نوین، این امکان را برای اکثر واحد‌های ساختمان به‌وجود آورده‌ایم. سقف شیبدار هر واحد، برای واحد مجاور، چمن‌شیب یا حیاطی با توپوگرافی متنوع در ارتفاع را مهیا می‌کند (حیاط ‌مندی). در‌عین‌حال، این سقف‌های شیبدار امکان تعبیه‌ی نورگیر‌های سقفی و دسترسی‌ مستقیم به آسمان را برای اکثر واحدها به‌وجود آورده‌اند (آسمان‌مداری). در تاریخ معماری، دسترسی‌ به آسمان به‌ صورت تمثیلی یا واقعی، از مشخصه‌های زندگی‌ اعیانی محسوب می‌شده است. گنبد‌ها و طاق‌ها، به‌خصوص با تزئینات فیروزه‌ای، ارتباط تمثیلی فضای داخلی با آسمان را فراهم می‌آوردند، در‌حالی‌‌که نورگیرهای سقفی، این ارتباط را به ‌صورت مستقیم و فیزیکی‌ ایجاد می‌کنند.

  www.shiftprocesspractice. 

نظرات هیئت‌ داوران درباره‌ی طرح 7100:
شریفی درباره‌ی این طرح گفت: «این بالکن‌های شیبدار بیشتر به شوخی شبیه اند، ضمن اینکه دوبلکسی با این متراژ را نمی‌خرند.»
بذرافکن: «این طراح همه‌ی واحدها را دوبلکس در نظر گرفته، البته در پنت‌هاؤس‌ها که ابعاد بزرگ‌تر شده، این ایده‌ی ویلایی بودن خوب از آب درآمده است.
نیکبخت: «به قول قدیمی‌ها جوان‌ها پول ندارند و افراد مسن هم نمی‌توانند از پله بالا بروند. حتی کسانی که در ابتدا از دوبلکس خوششان می‌آید، بعد از خرید پشیمان می‌شوند و حتا با وجود آسانسور، ناراضی‌ هستند.»
امیری نیز گفت: «دوبلکس لوکس را فقط یک جوان پولدار می‌تواند بخرد و تعداد این افراد بسیار کم است.»

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانی, مقالات, کانسپتبرچسب‌ها: