کلیسای نور1987-1989-ایباراکی، اوساکا، اثر تادائو آندو
کتابخانه‌‌ی شهرداری، ویئی‌‌پوری، فنلاند، 1935-1927

آسایشگاه مسلولین، پایمیو، فنلاند، 1933-1928

Tuberculosis Sanatorium, 1928-1933

فنلاند هم در سال‌‌های قبل از جنگ جهانی دوم، همچون مابقی کشورهای جهان، درگیر مبارزه‌‌ای ملی بر ضد بیماری سل بود. مسابقه‌‌ی طراحی برای احداث آسایشگاه مسلولین در پایمیو، واقع در جنوب‌‌غربی فنلاند در فاصله‌‌ی حدود سی کیلومتری از شهر تورکو، در سال 1928 آغاز شد و نتیجه، سال بعد از آن به اطلاع عموم رسید. آلتو با طراحی خود این مسابقه را برد: شاخص طراحی او نمادی شامل پنجره‌‌ای Lمانند بود. آلتو ایده‌‌ی پنجره‌‌ی اتاق بیماران مسلول را از آندره لورسا (André Lurçat) گرفت. البته در جریان ساخت به دلایل عملی و اقتصادی این پنجره‌‌ها حذف و پنجره‌‌های سنتی معمولی مستطیل‌‌شکل جایگزین آنها شد و به همین دلیل سقف آجری ساختمان اصلی و سقف آجری خانه‌‌های پرسنل در پیرامون آن با سقف مسطح جایگزین شدند.
در پلان طرح مقدماتی برای ورود به مسابقه، آلتو کارکردهای مختلفی به چهار بخش ساختمان که حول یک ورودی گرد آمده بودند، اختصاص داد. یک ساختمان کوتاه در سمت شمال قرار داشت که در آن یک دکه‌‌ی توتون‌‌فروشی، یک آشپزخانه و چند اتاق عمومی تعبیه شده بود. یک توهم بصریِ پرسپکتیوی به سبک cour d’honneur به‌‌عنوان راه‌‌حل مسئله‌‌ی محوطه‌‌ی میان این اجزا انتخاب شد.
بعد از آن که شهر تورکو تصمیم گرفت تا سهمی در اجرای پروژه ایفاء کند، نیاز فزاینده به فضاهای وسیع‌‌تر این ضرورت را پدید آورد تا آسایشگاه که در فاصله‌‌ی سال‌‌های 1932-1929 ساخته شده بود، سه طبقه بیشتر از طرح اصلی خود داشته باشد. مراحل ساخت عبارت بودند از احداث یک سازه‌‌ی بتنیِ ستون‌‌دار و دیوارهای بیرونیِ آجری. جناح مربوط به آسایشگاه استثناء به شمار می‌‌آمدند و در آن هنگام بزرگ‌‌ترین بنای یکپارچه‌‌ی بتنی در فنلاند بود. آلتو از بتن مسلح به عنوان ابزاری زیبایی‌‌شناسانه استفاده کرد و آن را در معرض دید نهاد.
آسایشگاه پایمیو در صورت ابتداییِ خود از بناهایی بود که آلتو خود مبلمان و وسایل داخلی آن را به طور کامل طراحی کرد. او همه‌‌چیز از ظرف تخلیه‌‌ی خلط بیماران گرفته تا دستشویی‌‌ها را طراحی کرد.
بسیاری از مهم‌‌ترین ایده‌‌های آلتو در مورد مبلمان را می‌‌توان به این پروژه مرتبط و منتسب دانست. آلتو می‌‌گفت که زاویه‌‌ی بین نشیمن و پشتیِ صندلی معروف پایمیو را عمداً برای سهولت در تنفس بیماران در نظر گرفته است.
آلتو در جریان ساخت اتاق بیماران توجه ویژه‌‌ای به‌‌این نکته مبذول می‌‌داشت که همه چیز فارغ از آشوب و تشنج و در اوج مطلوبیت و دلپذیری برای بیماران باشد. اتاق‌‌ها گرمایش سقفی داشتند و با رنگ‌‌های ملایم پوشانده شده بودند. نمایی از جنگل‌‌های کاج اطراف آسایشگاه، از روی تخت‌‌ها، توسط بیماران قابل رؤیت است و چراغ‌‌ها خارج از دید بیمارانی که روی تخت خوابیده‌‌اند قرار گرفته‌‌اند. سینک‌‌های دستشویی چنان طراحی شده‌‌اند که آب هم بی‌‌صدا و هم بدون ترشح و پاشیدن به اطراف جاری شود. رنگ‌‌هایی که آلتو در نظر گرفت به قصد
جان‌‌بخشی به فضای سفید کارکردی بیمارستان بوده‌‌اند. پالتِ رنگِ اتاق بیماران بیشتر خاکی و خنثا است، اما اتاق‌‌های عمومی رنگ روشن دارند. در بیرون، نرده‌‌ها و سایبان جناح بیماران به رنگ نارنجی انتخاب شده‌‌اند. معروف‌‌ترین جنبه‌‌ی رنگ‌‌آمیزی این ساختمان پلکان زردرنگ آن است. آلتو در داخل ساختمان از نمادهای گرافیکی برای راهنمایی افراد استفاده کرده است.

طرح اصلی واحدهای مسکونی کارمندان، درست در جنب ساختمان آسایشگاه در نظر گرفته شده است: یک خانه‌‌ی تک‌‌خانوار برای پزشک اصلی، خانه‌‌هایی سازمانی برای پزشکان، ساختـمان‌‌های مسـکونی برای کارمنـدان و کارگـران بخش‌‌های اجرایـی، یک سونای بادبزنی‌‌شکل، یک گلخانه و یک سردخانه در جنب همگی اینها. مدتی بعد یک خانه‌‌ی دوبلکس برای پزشکان و یک خوابگاه برای پرسنل ساخته و به مجموعه اضافه شد.
آلتو در دهه‌‌ی 1950 یک جناح دیگر برای خدمات جنبی به مجتمع بیمارستانی اضافه کرد. در دهه‌‌ی 1960 و بعد از آنکه آمار مربوط به سل در فنلاند کاهش چشمگیر یافت، این آسایشگاه به یک بیمارستان معمولی تبدیل شد. یکی از تغییرات قابل ملاحظه در این جریان، تبدیل جناح روباز آسایشگاه به فضایی مسقف برای بیماران بود. آسایشگاه به‌‌عنوان یکی از اصلی‌‌ترین نمونه‌‌های معماری مدرن، حتا قبل از جنگ جهانی دوم هم نظر عموم را به خود جلب کرده بود. این بنا سکوی پرتاب آلتو به عرصه‌‌ی شهرت بین‌‌المللی شد. بازسازی ساختمان و تبدیل آن به یک بیمارستان معمولی، بازسازی‌‌های فراوان و احداث سازه‌‌های بسیاری را در آن به همراه آورد.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 22 نوامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: