دریاگوشه، اثر مهندسان مشاور پادیر طرح ساخت
تیم معماری دکوشیان

گالری شیوا یاقوتی، اثر شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین، تیم معماری دکوشیان

ﺷﯿﻮا ﯾﺎﻗﻮﺗﯽ ﻓﺎرغ‌اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ رﺷﺘﻪ‌ی ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺴﻂ ﺣﺠﺎب، در سال 1397 ﻃﺮاﺣﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﻮاع ﺗﻮرﺑﺎن و ﻟﺒﺎس‌ﻫﺎی ﻣﺠﻠﺴﯽ ﭘﻮﺷﯿﺪه را آﻏﺎز ﮐﺮد.
اﺗﻔﺎﻗﯽ ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ‌ی ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ او دﻟﯿﻞ ﮐﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ‌ﻫﺎی ﭼﺸﻤﮕﯿﺮش در ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺣﺠﺎب ﺑﺮای ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‌ﻫﺎی ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺷﻬﺮت ﺧﺎﺻﯽ را ﺑﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن آورد ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﮑﺎری‌اش ﺑﺎ ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﺎزﯾﮕﺮان ﺧﻮب ﮐﺸﻮر ﺷﺪ. که همین اتفاق وی را به فکر توسعه کسب و کار خویش و احداث اولین فروشگاه خود، انداخت.
محل اجرا :
مجتمع تجاری آرتمیس فرمانیه دارای 3 طبقه تجاری است که بیشترین سهم فروشگاه‌های آن متعلق به خرید بانوان است.
انتخاب محل فروشگاه از میان 4 فروشگاهی که در آن طبقه کنار هم وجود داشت با نظارت تیم معماری انجام شد تا ویترین در مقابل پله برقی قرار گیرد و از بهترین دید برخوردار شود.
هویت برند کارفرما:
شخصیت برند شیوا یاقوتی، کهن الگوی آفرودیت (نماد عشق و زیبایی) است که از ویژگی‌های آن می‌توان به شور رو شوق زندگی، رنگهای خاص و شاد، مرکزیت توجه، شادابی و طراوت، خلاقیت، خوش زبانی، خودنمایی و تحسین از خود، نام برد.
کانسپت طراحی:
بعد از شنیدن خواسته‌های کارفرما و شناخت هویت برند، تصمیم بر این شد تا تمامی ویژگی‌های کهن الگوی در طراحی ملاک قرار گیرد.
برای رسیدن به چنین کانسپتی از نخ که یکی از پرکابردترین مواد مصرفی در تولید لباس‌هاست و با توجه به رنگ‌های سازمانی و درصد آنها، از رنگ‌های بنفش، طوسی، طلایی و سفید که به ترتیب 60 -10-10-10 درصد استفاده شد. این ترکیب رنگ برای کل فضا مد نظر قرار گرفت.
خطوط نرم در پاسخ به خطوط عمود برهم برای طراوت فضا و خوش زبانی آن مد نظر بود تا به واسطه آن بتوانیم توجه مشتریان را در بدو ورود به چرخش سوق دهیم.
درست لحظه ایی که مشتری از دور ویترین متمایز و خاص فروشگاه را نظاره میکند ( حالت پرسپکتیو ویترین و چرخش رو به پله برقی ) و با کنجکاوی پیش می آید با ترکیب نورپردازی و رنگ بندی های شاداب،امید بر این داشتیم که باعث کشش به داخل خواهد شد و از دیدن رنگ هایی که از سقف تا کف بر زمین عمود شده اند تجربه متفاوتی از فضای فروشگاهی را برای وی به ارمغان خواهد آورد.
با توجه به نوع خرید گروهی مشتریان، فضایی برای انتظار و نشیمن به همراه پذیرایی از آنان، پشت درب اتاق پرو و در جایی که احساسی از فضا را تجربه کرده اند، در نظر گرفته شد. چیدمان نیم دایره مبلمان دید 180 درجه از محیط را داراست که هم رو به اتاق پرو و هم رو به کلیت فضا و هم مقابل تلویزیون تبلیغاتی مرکز فروشگاه است. که این انفاق در مرکزیت پلان و خطوط عمودی نخ های از سقف تا کف است.
خطوط نیم دایره روی زمین و به پاسخ آن روی سقف برگرفته شده از هندسه فضا و با منطق اجرایی در پاسخ به خطوط عمود بر هم قسمت مقابل ( رگال ها) است. این خطوط از درب ورودی شروع و با گذر از محل کانتر فروش با احاطه کردن محل نشیمن به انتهای خود می¬رسد. خطوطی چنین باعث به وجود آوردن محیطی صمیمی در نشیمن فروشگاه شده که برای کارفرما از ارزش والایی برخوردار است.
مشتریان هنگام خرید از نظرات یکدیگر بهره می‌گیرند و همچنین برخی از کالاهای سفارشی نیازمند اندازه‌گیری در اتاق پرو است، این دلایل باعث شد تا اتاق پرو قابلیت گسترده‌تر شدن به فضای بزرگتر با 2 پرده از جنس روکش مبل نشیمن را داشته باشد.
برای رسیدن به استاندارد نورپردازی داخلی (رنگ، دما، لوکس نوری) از نرم‌افزارهای شبیه‌ساز همچون dialux استفاده شد. تا بتوانیم از بازی‌های نور بیشترین بهره را ببریم و لباس‌ها بتوانند در بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند.

در آخر باید گفت که تمام سعی ما طراحی متناسب با مقدورات پروژه بود که امیدواریم برآن فائق آمده باشیم.

تیم معماری دکوشیان

معماری معاصر ایران : تجاری، طراحی داخلی

______________________________________     

نام پروژه: گالری شیوا یاقوتی
عملکرد: فروشگاه لباس یانوان
معماران اصلی: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
کارفرما: شیوا یاقوتی
تهیه نقشه‌های فاز 2: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
آدرس پروژه: چهارراه فرماینه به سمت نوبنیاد مجتمع آرتمیس طبقه منفی 1
مساحت/زیربنا: 34 متر مربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
مشاوران و اجرای نورپردازی: شرکت مازی نور
اجرای پروژه: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
طراحی سازه: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
اجرای سازه: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
نوع سازه: فلزی سبک
طراحی تأسیسات: مجتمع آرتمیس
نوع تأسیسات: سرمایش و گرمایش مرکزی
سرپرست کارگاه: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
نظارت پروژه: شهاب انتصاری، نیما طهرانی، محمد امین
تاریخ طراحی: 01/04/1398
تاریخ شروع ساخت: 14/04/1398
تاریخ پایان ساخت: 01/05/1398
عکاسی پروژه: نیما طهرانی
مشاور مبانی فکری: دکتر شیوا شمشیردار
بودجه‌ی کل: 100 میلیون تومان
برندهای محصولات مصرفی:
1) پالاز موکت
2) مازی نور
3) ام دی اف AGT

این پروژه اثری است از تیم معماری دکوشیان
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دکوشیان در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : چهارشنبه, 4 دسامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / فرهنگی و هنری و ورزشیبرچسب‌ها: , ,