استودیو مهرآ
Circo Dental Clinic, Abolfazl Yazdani & Seyed Ali Zare, Sharpy Consulting Engineers

کلینیک دندانپزشکی آلتیمیت، اثر ابوالفضل یزدانی / سید علی زارع مهندسین مشاور شارپی

سوال اصلي طراحي
چگونه در طراحی داخلی يک فضای محدود، بدون در نظر گرفتن دکورسازيی‌های متداول می‌توان فضا را تبديل به سوژه‌ای برای کاربران کرد و ميل به دکورسازی در کارفرما را با تلفيق مبلمان و معماری و طراحي فضا، ارتقا بخشيد؟

ايده‌ی طراحی

اين پروژه اساسا از ابتدا با افق ديد پژوهش‌محور همراه بود. پژوهشي در باب چگونگی فرارفتن از يک بنای معماری صرف و تبديل آن به يک اثر تجسمي همچون يک مجسمه در طراحی فضای داخلی؛ به اين معنا که علاوه بر کارکردی که براي کاربری فضا در نظر گرفته می‌شود، موقعيت موجود را ناديده بگيرد و از فضای معماری به قابليتی گيرا گذار کند که گويی کاربر به درون مجسمه‌ای فراخوانده شود و مرز ميان سوژه‌ی مشاهده‌گر و ابژه‌ی مشاهده‌شونده برداشته شود، به گونه‌ای که کاربر به بخشي از بنا بدل شود و در هر آن، سوژه به ابژه تغيير کند و بالعکس.
از آنجا که هيچ بنای معماری، بدون کارکرد و فعاليت نمی‌تواند باشد؛ معمارِ طراح، با ترکيب هنرها يعنی معماری و مجسمه‌سازی، تلفيق فضاها و رويدادها با درنظرگرفتن سلسله مراتب و اولويت دادن به کاربری، به دنبال تلطيف فضای کلينيک و القای حس آرامش و کاهش استرس‌های موجود در فضاهای درمانی برای مراجعين و کارکنان کلينيک بوده است. در همين راستا به طراحی فضايي يک‌پارچه در فرم داخلی بنا پرداخت؛ با درگير کردن نقاط، سطوح و خطوط. کنار هم قرار دادن ديوارها، سقف و مبلمان، آن هم در محيطي محدود، فضايی همگون ايجاد کرد که در راستای ايده‌ی ابتدايی، مراجعين هم جزئي از طراحی و در کنش معماری بنا قرار گيرند و همچون خود معماری تبديل به سوژه‌ی تماشا شوند.
برای عملی کردن چنين نگاهی، دستور کار دوگانه‌ای، طراحی و پايه‌ريزی شد؛
_ بهره‌گيری از خطوط افقی در ترکيب‌بندی فضا؛ علاوه بر اينکه خطوط، پايه‌ای‌ترين راه برای اتصال هر دو چيزی است، خطوط افقی حس آرامش را منتقل می‌کند و فضاهای کوچک را بزرگ‌تر و وسيع‌تر جلوه می‌دهد.

_ هماهنگی در رنگ يعنی آفرينش يک ترکيب رنگی منظم، سازگار و دلنشين با استفاده‌ی درست و بجا از تفاوت‌های رنگ. به عبارتی ديگر هماهنگی بايد دارای 4 خصوصيت باشد: دلنشينی، سازگاری با موضوع، وحدت و تنوع. اين هماهنگی لازمه‌ی ايجاد محيطی است که يک معمار مانند يک شاعر و نويسنده‌ی احساسات و تفکرات خود را در راستای اهداف تجاری و هم در جهت نزديکي بيشتر به مفهوم هنر، بيان کند.
انتخاب رنگ سفيد هم به عنوان تنها رنگ موجود در فضا، با کارکردي دوگانه در راستای سفيد در همان بدو ورود فضای درمانی را به بيمار منتقل می‌کند، از طرفی به دليل ويژگی‌های ذاتي رنگ سفيد مبني بر استرس‌زا بودن آن، به مراجعين آرامش را القاء می‌کند؛ به‌ويژه کودکان که يکي از دو مطب، مختص آنهاست. به علاوه اينکه رنگ سفيد تکانه‌های احساسي و نااميدي را تسکين می‌دهد و کمک می‌کند تا احساسات و افکار بيماران را تلطيف سازد.
رنگ سفيد با ترکيب رنگ‌های ديگر به‌خصوص رنگ‌های گرم حس فوق‌العاده‌ای می‌دهد. چنانکه هارموني پوشش مراجعين با زمينه‌ی سفيد، در خدمت کارکرد بيشتر ايده‌ی ابتدايی طراحي نيز عمل می‌کند؛ علاوه بر اينکه آزادي بی‌حد و اندازه‌ای به مخاطب می‌دهد.
طراحی داخلی بيانگر نهايت صحت و دقت است و هيچ چيزی بيش از حد و زيادی نيست، بدون زمينه‌ای گزاف و مجلل، با تأکيد بر سادگی و بی‌آلايشی. اجزاء و وسايل مورد استفاده در مکان با طراحی داخلی مينيمال با اشکال هندسی مثل مربع با کنج‌های منحنی.

مراحل ساخت

برای ساخت فرم طراحي شده و ايجاد خطوط افقی روی ديوارها، با استفاده از نبشی‌های 2*2 شاسی‌کشی مورد نياز انجام و فرم خطوط به صورت 1 به 1 پرينت شد، ميلگردها روی نقشه‌ها و با توجه به آن‌ها فرم‌دهی شدند و در مکان اصلي خود در ديوار جاگير شدند سپس بين ميلگردها رابيتس کشيده شد و با گچ فرم مورد نظر شکل گرفت.
از شاخصه‌های اصلی اين پروژه استفاده از متريال‌های ساده و عمومی ساختمانی با حداقل هزينه و استفاده از کارگر ساده برای ساخت فرمی جذاب بوده است.

معماری معاصر ایران : درمانی و خدمات پزشکی، طراحی داخلی

____________________________________________________

نام پروژه: کلینیک دندانپزشکی آلتیمیت
عملکرد: درمانی
معماران اصلی: ابوالفضل یزدانی / سید علی زارع
کارفرما: دکتر واحدی
همکاران طراحی: احسان قفل ساز
تهیه نقشه‌های فاز 2: مهسا شمس
آدرس پروژه: سعادت آباد، بلوار دریا، پلاک 149، طبقه4، واحد8
طول جغرافیایی: 35.771596
عرض جغرافیایی: 51.367802
مساحت/زیربنا: 75 متر مربع
اجرای پروژه: مهندسین مشاور شارپی
طراحی سازه: مهندسین مشاور شارپی
اجرای سازه: مهندسین مشاور شارپی
سرپرست کارگاه: سالار مستشیری
تاریخ شروع ساخت: بهمن 96
تاریخ پایان ساخت: اردیبهشت 97
عکاسی پروژه: حسین نیکبخت
بودجه‌ی کل: 950.000.000 ریال

این پروژه اثری است از مهندسین مشاور شارپی
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار شارپی در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : شنبه, 23 نوامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / درمانیبرچسب‌ها: ,