مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر دفتر معماری کلانشهر (کد 8100)
مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر واو استودیو (کد 3100)

مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر مشاور تغییر روند طرح (کد 7100)

در راستای تألیف سبکی نو برای مسکنی مدرن:
هدف اصلی این پروژه بازخوانی فرهنگ زندگی مدرن در حوزه‌ی خصوصی و در نتیجه، ارائه‌ی نگرشی نو به این مسأله است. شاید بتوان گفت که شاخص‌های طراحی در سبک رایج امروز در ساختمان‌های مدرن و لوکس در شهر تهران شامل مواردی از قبیل تزئینات پرکار و پرهزینه و بسط مساحتی افراطی در زیر فضاهای مسکونی باشد.
اما آیا به‌صرف رعایت موارد فوق میتوان یک مجموعه‌ی مسکونی را لوکس خواند؟ در بازخوانی این شیوه از زندگی به‌عنوان یک پدیده‌ی فرهنگی-اجتماعی، دو سرفصل موضوعی را در طراحی مجموعه‌ی شار در نظر گرفته‌ایم: حیاط‌مندی و آسمان‌مداری، و حیطه‌های نیمه‌خصوصی برای فعالیتهای اجتماعی.
حیاط‌مندی و آسمان‌مداری:
دسترسی مستقیم به فضای سبز خصوصی باز از مشخصات واحدهای مسکونی لوکس است. پنت‌هاؤس‌ها در مجموعه‌های آپارتمانی بلندمرتبه، تجربه‌ی فضایی ترکیبی «خانه در ارتفاع» را برای مخاطبان خود فراهم می‌کنند و در عین دسترسی به بهترین منظرها و دیدها از ارتفاع، امکان بهره‌مندی حیطه‌ی خصوصی را از فضای سبز روباز مهیا می‌کنند. اما تنها واحدهای قرارگرفته در آخرین طبقات ساختمانهای بلندمرتبه از این امکان فضایی بهره‌مند هستند. در بازخوانی چیدمانِ نمای این مجموعه‌ی مسکونی، با تمسک به گونه‌ای نوین، این امکان را برای اکثر واحدهای ساختمان به‌وجود آورده‌ایم. سقف شیبدار هر واحد، برای واحد مجاور، چمن‌شیب یا حیاطی با توپوگرافی متنوع در ارتفاع را مهیا می‌کند (حیاط‌مندی). درعین‌حال، این سقف‌های شیبدار امکان تعبیه‌ی نورگیرهای سقفی و دسترسی مستقیم به آسمان را برای اکثر واحدها به‌وجود آورده‌اند (آسمان‌مداری). در تاریخ معماری، دسترسی به آسمان به صورت تمثیلی یا واقعی، از مشخصه‌های زندگی اعیانی محسوب می‌شده است. گنبدها و طاق‌ها، به‌خصوص با تزئینات فیروزهای، ارتباط تمثیلی فضای داخلی با آسمان را فراهم می‌آوردند، درحالی‌که نورگیرهای سقفی، این ارتباط را به صورت مستقیم و فیزیکی ایجاد می‌کنند.

معماری معاصر ایران: مسکونی

___________________________________          

مشاور تغییر روند طرح (کد 7100)
سایت: www.shiftprocesspractice.ir
طراح: رامبد ایلخانی و نشید نبیان با همکاری فرشاد مهدی­‌زاده
گروه طراحی معماری: پرنیان قائمی، مونا خاتمی، دیبا دیانی، علیرضا شجاع خانی، حسین کریمی، میلاد ملک افضلی، مهرآسا چمنی
کارشناس تأسیسات: علی غنی‌­زاده
کارشناس برق: علی پیلن
کارشناس سازه: احمد حسین‌­زاد

مدارک فنی


منتشر شده در : دوشنبه, 11 فوریه, 2019دسته بندی: آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: