آتلیه طراحی و معماری مهتاب حمزوی
دفتر معماری رسم خاک

خانه پانزده-بیست، اثر عارف مجیدی، دفتر معماری رسم خاک

خانه “پانزده-بیست” در زمینی به مساحت 312 متر مربع، در دوطبقه، جمعا با زیربنای 254 مترمربع در شهرستان خنج احداث گردید. تفکیک عرصه‌ی خصوصی و عمومی از یک سو، و از سویی دیگر هماهنگی با هنجارهای رفتاری در تعریف فضاهای خانه، از مهم‌ترین دغدغه‌های معمار در شکل‌دهی فضا بود. با توجه به ویژگی‌های فرهنگی-اجتماعی بستر طرح، کنترل ارتباط بصری بین فضاهای مختلف در این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این راستا، طراحی و جانمایی عناصر مختلف در طرح داخلی با نگاهی متفاوت همراه بود. از عنصر پله، علاوه بر استفاده‌ی فرمال، در تفکیک فضاها و محدود ساختن دید نیز استفاده گردیده است. علاوه بر آن طراحی و استفاده از تیغه‌های قابل چرخش به منظور بهره‌گیری از قابلیت آن در کنترل دید در دستور کار قرار گرفت. جداره‌ی طراحی شده برای قرارگیری تلویزیون نیز به صورتی طراحی گردید که مانع از دید بین فضای خصوصی و عمومی گردد. از سوی دیگر تمام این محدودیت‌های بصری نمی‌بایست با محدودسازی فضا همراه می‌بود به‌صورتی که مقیاس فضا در نگاه مخاطب نمی‌بایست کوچک‌تر و محدودتر جلوه نماید. معماری بنا در طراحی جداره‌ی واسط بین فضای داخلی و حیاط نیز از این مهم غافل نبوده است و با توجه به اهمیت حیاط در این بستر، بین نشیمن خصوصی با محوطه، جداره‌ای شفاف‌تر، و بین فضای عمومی با حیاط جداره‌ای بسته‌تر طراحی گردیده است. در نهایت در کل روند طراحی، تلاش معمار بر آن بوده است تا خانه “پانزده-بیست” پاسخ مناسبی باشد در چشم‌داشت طرح از اقلیم و بوم-فرهنگ.

معماری معاصر ایران :مسکونی، طراحی داخلی

_____________________________________            

نام پروژه: خانه پانزده-بیست
عملکرد: مسکونی
معماران اصلی: عارف مجیدی
کارفرما: آقای عبدالغفور مجیدی
همکاران طراحی: مریم زارع، مرضیه قائدی، سپیده بابویی، پیمان کوه نبرد، مریم طراویان، حدیث رضازاده
تهیه نقشه‌های فاز 2: دفتر معماری رسم خاک
آدرس پروژه: شهرستان خنج، بلوار امام حسین، خیابان ایمان، کوچه 3
طول جغرافیایی: 24/53 شرقی
عرض جغرافیایی: 53/27 شمالی
مساحت/زیربنا: 254 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: خانه پانزده-بیست در دوطبقه (همکف و اول) و جمعا یک واحد مسکونی طراحی گردیده است. طبقه همکف شامل پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و دو اتاق خواب، و طبقه اول شامل نشیمن خصوصی، کتابخانه، تراس ها و دو اتاق خواب دیگر می باشد.
طراحی و دکوراسیون داخلی: طراحی داخلی: دفتر معماری رسم خاک ساخت و اجرای مبلمان: گالری مبلمان بریا
مشاوران و اجرای نورپردازی: دفتر معماری رسم خاک
اجرای پروژه: عبدالغفور مجیدی
طراحی سازه: مهرشاد محرابی
اجرای سازه: عبدالغفور مجیدی
نوع سازه: اسکلت بتنی
نوع تأسیسات: سرمایش: اسپلیت گرمایش: شوفاژ
نظارت پروژه: عارف مجیدی
تاریخ طراحی: 1395
تاریخ شروع ساخت: 1395
تاریخ پایان ساخت: 1398
عکاسی پروژه: تیم عکاسی دفتر معماری رسم خاک

این پروژه اثری است از دفتر معماری رسم خاک
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار رسم خاک در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 8 دسامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / مسکونی, طراحی داخلی / ویلایی, مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: