خانه ­ی شماره ­ی 58، طراحی از گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)، نیویورک سیتی، 2014، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 
بـه یـاد فـرهـاد احـمـدی، نوشته‌ی رکسانا خانی زاد

خانه‌ی وردنت، طراحی از راب میلز، توراک، ملبورن، استرالیا، 2011، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید

Verdant, Designed by Rob Mills, Toorak, Melbourne, Australia, 2011 

در این پروژه راب میلز و تیم طراحانش مجموعه‌ای باشکوه و جذاب ساخته‌اند که نمود “خلوص و وقار” است. با خطوط تمیز، سفیدی مطلق و کنتراست مشکی، این خانه‌ی استرالیایی دارای یک طراحی داخلی معاصر و بسیار شیک شد، در حالی که طرح مکعب به عنوان پیش‌فرض کار انتخاب شده و دیدگاه رسمی و مدرنی برای زندگی یک خانواده مهیا ساخته است. راب میـلز، طراح داخلی این خانه، روحیه‌ای بسیار شاد دارد و علاقه‌ی زیادی به جمع‌های خانوادگی و دوستان. علاقه‌ی وافر او به منطق حومه‌ی شهری، رابرت را به سمت حرفه‌ی طراحی برای هر دو حیطه‌ی روستایی و شهری سوق داد. او شیفته‌ی ایجاد محیطی آرام با استفاده از مصالح طبیعی پایدار، با هوایی مطبوع و نور طبیعی است و رویکرد بهره‌مندی و اجرای این عناصر، تقریباً در تمامی کارهای او قابل تشخیص است. دیوارهای شیشه‌ای وسیع نصب‌شده برای این خانه که از کف تا سقف امتداد دارند، نور طبیعی خیلی خوبی را به داخل راه می‌دهند، ضمن آنکه بر طبق تدبیر طراح روی برخی نقاط خاص تأکید ایجاد می‌کنند. البته دیوارهای سفید هم این تأثیر را تقویت می‌کنند. کفپوش تیره‌ای که از چوب بلوط آمریکایی است به همراه سنگ گرانیت مشکی تعادل موزون این محیط را تمیز و آرام برقرار می‌سازد.
استخری که در امتداد خانه کشیده شده 25 متر طول دارد، از ورای دیوار شیشه‌ای پیداست و خنکایی عالی به‌عنوان تهویه‌ی فضا ایجاد می‌کند. جزئیات متعددی هم برای راحتی مجلل در اینجا فراهم آمده، از جمله ارتفاع 5/3 متری سقف که حس دلبازی دارد و پالت تک‌رنگ به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای نمایش آثار هنری متعلق به مالکین این خانه. سادگی طرح و رنگ یک عامل اصلی ادغام زیبایی داخل و خارج خانه است، به طوری که همچون یک واحد متحد تلقی می‌شوند.
اما آنچه طرح‌های میلر را متمایز می‌سازد، دقت او به جزئیات و اجرای پرداخت‌های خاص است؛ مثلاً در این مورد شاهد یک پلکان مارپیچ در وسط خانه هستیم که همکف را به طبقه‌ی بالا مرتبط می‌گرداند؛ زیبایی فرمیک و فایده‌ی عملکردی. مارپیچ با مکعب‌هایی که جای جای خانه نمود یافته‌اند تضاد بدیهی اما لازم‌الوجودی ساخته که این تنوع به همراه جنبه‌ی زیبایی حجم پلکان، شباهت آن به یک مجسمه‌ی هنری و خوش‌آمدگویی آن به مهمانان از مهارت حرفه‌ای طراحش حکایت دارد. تمامی مبلمان کاملاً طبق نظر طراح و هم‌سو با کانسپت حاکم –طرح مکعبی و رنگ‌های خنثا- انتخاب شده‌اند، در حالی که متريال و بافت آنها لطافت و پیچیدگی لازم به‌عنوان چاشنی طراحی را به فضا بخشیده‌اند.
از میان تدبیرهای اکوزیستی و پایداری می‌توان به نورپردازی هوشمند و لوورهای مکانیکی بزرگ‌مقیاس در فضای خارجی اشاره کرد که نور و تهویه را تحت کنترل در می‌آورند؛ ویژگی‌هایی در احترام به طبیعت و زمین که خانه را به محیطی آرام، امن و باوقار تبدیل کرده‌اند.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 16 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: