خانه‌ی وردنت، طراحی از راب میلز، توراک، ملبورن، استرالیا، 2011، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید
گود هاؤس، طراحی از متیو اسمیت (شرکت کرون)، استرالیا، 2010، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

بـه یـاد فـرهـاد احـمـدی، نوشته‌ی رکسانا خانی زاد

صبح دهم شهریورماه 1399 در نهایت تاسف و تاثر از فوت استاد فرهاد احمدی مطلع شدیم؛ معماری فرهیخته، شریف و تاثیرگذار در معماری ایران که در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای، مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرد و از همان ابتدا کار خود را با ساخت مجموعه‌ی مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان شروع کرد و بعد از جنگ ایران و عراق به بازسازی مناطق جنگی پرداخت. بسیاری از آثار فرهاد احمدی، مانند کتابخانه‌ی مرکزی علم و صنعت، طرح مرکز سرگرمی‌ها و خانه‌ی جوان تهران، مرکز فرهنگی اصفهان و مرکز فرهنگی دزفول و… دارای مضامین فرهنگی هستند که در بین آنها، مرکز فرهنگی دزفول در همایش دوسالانه‌ی نروژ به عنوان طرح منتخب، برگزیده شد. جز آثار ملی، او طرح‌های بسیاری مانند سفارتخانه و اقامتگاه سفیر ایران در کره، سفارت ایران در استکهلم، غرفه‌های ایران در نمایشگاه‌های جهانی در ژاپن، دوبی، مکزیک، کره‌ی جنوبی و… در سطح بین‌المللی داشته است. آثار فرهاد احمدی در ابتدا به معماری سنتی گرایش داشتند اما بعدها، راه و روش مدرنیسم را پیش گرفتند. ولی می‌توان گفت که آثار او نه مدرن بلکه پست مدرن بودند زیرا او هیچگاه روح معماری ایرانی را از کارهایش حذف نکرد و گرچه ساختمان‌ها مدرن بودند اما هویت ایرانی کاملاً در آنها هویدا بود، او معتقد بود: «تنها با حل موضوع بحث‌برانگیز هویت می‌توانیم شاهد تحولی شگرف در معماری ایران معاصر باشیم. {…} ما نباید در معماری به دنبال طرح‌های عجیب و غریب باشیم، باید با شناسایی ارزش‌های تاریخی کشورمان، تغییرات جدید را اعمال کنیم و این مسیری است که محکوم به گذر از آن هستیم زیرا همه‌ی کشورهای توسعه یافته‌ی کنونی از آن عبور کرده‌اند. {…} قطعاً در آینده، توسعه‌ی جوامع دیگر با آمارهای مختلف بیان نمی‌شود و اساس آن را اعتلای هویت و فرهنگ هر ملت و جامعه تشکیل خواهد داد، هویتی که باید در معماری‌های خود پیاده کنیم.» (در همایش بزرگداشت شیخ بهایی در مشهد در سال 94، منتشر شده در روزنامه‌ی رسالت، ش 8369) ؛ او در سال 2002 به عنوان معمار منتخب از ایران در Biennial-Golf معماری در امارات، دبی در رابطه با هویت و معماری نوین انتخاب شد.
او که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد معماری دانشگاه تهران در سال 1356 بود، در سال 1360 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی شد و سال‌ها در کنار خلق آثار معماری باارزش و جریان‌ساز، به تعلیم و تربیت دانشجویان پرداخت و اصول معماری درست و اخلاق حرفه‌ای را توامان به آنها آموخت.
روحش شاد و یادش گرامی …

خرداد ماه سال 1395، منزل زنده یاد استاد فرهاد احمدی به همراهی (از سمت راست: نوید گنجی، اسماعیل صمدی، بابک قصیری، وحید قبادیان، امین مرتضوی، ایرج اعتصام، شادی عزیزی، سهیلا رفیعی و زنـده    یــاد فرهاد احمدی

[عکاس: شهریار خانی زاد]

منتشر شده در : یکشنبه, 16 آگوست, 2020دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: