بـه یـاد فـرهـاد احـمـدی، نوشته‌ی رکسانا خانی زاد
آداب معماری، بازار ساخت‌وساز در تهران، نوشته ی لادن شریف‌پور، کورش فتحی / مشاور عالی‌: نشید نبیان

گود هاؤس، طراحی از متیو اسمیت (شرکت کرون)، استرالیا، 2010، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید

Good House, Designed by Matthew Smith (Crone Partners), Australia, 2010 

خانه در واقع یک‌سری مکعب درهم فرورفته است و هر جعبه یک کاربری دارد و نیازی از افراد ساکن را پاسخ می‌دهد؛ خواب، مطالعه، نشیمن، گاراژ، کارگاه، و در بالای همه‌ی اینها هم محدوده‌ای خاص والدین تعبیه شده که هم فضای خواب و استراحت دارد و هم نشیمن و یک تراس مختص خود.
این خانه با مفصل‌بندی و تقسیمات حرفه‌ای که دارد، انعطاف‌پذیری و زیبایی مورد نظر کاربرانش و حتا فراتر از انتظارات آنها را تأمین می‌نماید. این موفقیت در نتیجه‌ی همکاری و تعامل بسیار نزدیک و سالم میان طراح و کارفرما حاصل آمد. پروژه چه در جهت کانسپت کلی و چه با هدف ایجاد محیطی گرم و ساده با پالتی قدرتمند از مصالح با جزئیات پیچیده‌اش همواره تبدیل‌شدن به یک مجموعه‌ی منسجم و تام را در نظر داشته است. فضاهای تطبیق‌پذیر و متنوع با شیوه‌ی زندگی افرادی که در آن سکونت دارند کاملاً همخوان و هماهنگ است، در حالی که با‌ به‌کارگیری پنل‌های کشویی از فضاهای معمولی، محیطی غیررسمی و دوستانه برای زندگی فراهم آمده است.
خانه‌ای که ذکرش می‌رود از تجمع تعدادی مکعب ساده و گاه هم‌پوشان شکل گرفته، چنان که هر جعبه تعریف‌کننده‌ی محدوده‌ای با کاربری ویژه و پاسخگوی یکی از نیازهای این سکونتگاه است و فضاهای خصوصی و عمومی خانه را از هم منفک و در عین حال با هم مرتبط می‌سازد. روشن، تمیز و درخشان، به این سان هر اتاق، مجلل به نظر می‌رسد و هرج‌ومرجی در آن دیده نمی‌شود. در آشپزخانه هم کابینت‌های سفید و فاقد دستگیره به علاوه‌ی سطوح و وسایلی از جنس استیل، کاملاً شیک و مدرن طراحی و اجرا شده‌اند. در طبقه‌ی همکف یک کمد چوبی از جنس راش دیده می‌شود که هم فوق‌‌العاده کاربردی و مفید است و هم گرمای مطبوعی به فضایی که تماماً از رنگ‌های خنثا پر شده، می‌بخشد.
فضای داخلی، یک بوم سفید و آماده‌ی طراحی و رنگ‌شدن است و خانواده بنا به سلیقه‌ی خود و در حالتی متنوع آنجا را با جزئیات زندگی و خاطرات خوش تزئین می‌کنند. می‌توان یک فضا را باز و گشوده ساخت یا آن را بست و حریم ایجاد کرد. نشیمن هم بسیار راحت و خودمانی است در حالی که گوشه‌ها و کاربری‌های مختلف در آن به‌آسانی به یکدیگر راه دارند و این جریان پیوسته، حس امنیت بی‌دردسر را القا می‌کند، ضمن آنکه قابلیت گشوده شدن و تلفیق با فضای بیرونی را هم دارد.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 16 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: