پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

گیسو حریری و مژگان حریری2023-07-29T16:14:52+03:30

گیسو حریری و مژگان حریری


Gisue Hariri & Mojgan Hariri

.
.
.
.
.

گیسو  و مژگان حریری در ایران، سرزمین جاده‌ی ابریشم زاده شدند. این سرزمین چهره‌های سرشناسی چون خیام شاعر پرآوازه را در تاریخ خود به یادگار گذاشته است. روزگاری قلمرو پارس مهد هنر، موسیقی، ادبیات، شعر و مهم‌تر از همه معماری بود.

گیسو حریری در پاسخ سوال چگونه کار به اینجا رسید بیان می‌کند:

12 ساله بودم که برای اولین بار به خانواده‌ام گفتم که می‌خواهم در آینده معمار شوم. شغل پدرم ایجاب می‌کرد تا بیشتر در مناطق بیابانی زندگی کنیم. زندگی در محیط بکر بیابان باعث شد که تخیل من شکوفا شود و دنیای کودکی مخصوص خودم را خلق کنم. مگر می‌‌شد که زیبایی بی‌بدیل بیابان و طبیعت خاص آن روی سبک کاری من اثر نگذارد؟ برای زیستن در بیابان باید ابتکار عمل داشت. بنا‌ها در بیابان به گونه‌ای ساخته می‌شوند که با آب‌وهوای متغیر آن و بادهای شدیدی که می‌وزد سازگاری داشته باشد. معماران زبده‌ی ایرانی بگونه‌ای فضای داخلی بناها را طراحی می‌کنند که یک شاهکار هنری را خلق کنند. اصفهان که زادگاه پدری من است یکی از شهرهایی است که معماران با ذوق ایرانی آن را تبدیل به تکه‌ای از بهشت روی زمین کرده‌اند.

گیسو حریری همچنان معتقد است: بیابان استعاره‌ای قوی از زن ایرانی است که به حاشیه رانده شده، اما خلاق‌ترین نیروی ایران امروز است. هر پروژه‌ی جدید جان تازه‌ای به قدرت تخیل ما می‌بخشد و به ما اجازه می‌دهد محیطی را برای مشتریان خودمان خلق کنیم تا شیوه‌ی جدیدی از زندگی را تجربه کنند. ما همچنین دوست داریم در حوزه‌ی طراحی لباس، زیورآلات، اکسسوری، ماشین یا حتی کشتی هم فعالت کنیم. معماری از دید من خلق فضایی توسط معمار است که تجارب بشریت را به تصویر بکشد. معماری شاخص درک ما را از زندگی و زندگی کردن به چالش می‌کشد و به دنبال شیوه‌ای جایگزین برای نگریستن به مناظر و کنش‌گری در برابر آن است. معماری چیزی فراتر از ساخت یک بنا است و رویاهای ما را به واقعیت بدل می‌کند. معماری تنها یک سبک، فلسفه یا مکتب نیست بلکه آمیزه‌ای است که به ما کمک می‌کند تا بگوییم امروز که هستیم و فردا چه خواهیم شد.

گیسو حریری در سال 1980 مدرک کارشناسی معماری خود را از دانشگاه کورنل دریافت کرد. پس از همکاری با شرکت‌های معماری معتبر در نیویورک و سانفرانسیسکو، شرکت خود را سال 1986 تأسیس کرد. از سال 1987 مشغول تدریس شد و این خود گواهی بر اهمیت مباحث فلسفی و آکادمیک در فعالیت حرفه‌‌ای معماری است. او استادیار معماری دانشگاه کلمبیا و منتقد مدعو دانشگاه کورنل، دانشگاه مک‌گیل و مدرسه‌‌ی طراحی پارسونز است. او همچنین به عنوان عضو هیئت داوری در مسابقاتی مانند «جایزه‌ی بنیاد SOM»، «جایزه‌‌های طراحی AIA» و «جایزه‌‌های سالانه‌‌ی طراحی ID» حضور دارد. همچنین در بسیاری از پژوهشکده‌ها و مدارس معماری، مانند مرکز گِتی، موزه‌‌ی هنر برکلی، موزه‌‌ی هنر دالاس، موزه‌ی هنر مدرن سن دیه‌گو، دانشگاه لس‌آنجلس، پژوهشکده‌ی معماری جنوب کالیفرنیا، دانشگاه سیراکوز و دانشگاه رایس، درباره‌ی پروژه‌های دفتر معماری حریری و حریری سخنرانی کرده است.

مژگان حریری مدرک کارشناسی معماری خود را در سال 1981 از دانشگاه کورنل دریافت کرد. ضمن تحصیل در کورنل، مدتی برای کارآموزی به هلند رفت و به مطالعه‌ی معماری و خانه‌سازی مدرن هلندی پرداخت. در سال 1981 در همان حال که سرگرم کار برای مدرک کارشناسی ارشد خود بود، به علت موفقیت‌های تحصیلی خود به دریافت جایزه‌ی آلکساندر اشوایلر نایل آمد. مژگان مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی طراحی شهری، تحت نظارت کالین رو، در سال 1983 از دانشگاه کورنل دریافت کرد. او پیش از تاسیس شرکت خود در 1986، در دفتر جیمز استیوارت پولشک و شرکا در نیویورک به کارآموزی مشغول بود.

برنده‌ی جایزه‌ی ملی اولین ساختمان سال ایران، ویلای لواسان، (1395-2016)


جایزه‌­ها
طراحی تالار مشاهیر، مجله‌­ی اینتریور دیزاین، 2005
فرهنگستان هنر و ادب آمریکا، جایزه‌­ی معماری فرهنگستان، 2005
جایزه­‌ی طراحی مهمان‌­نوازی (کافه‌­ی مرکزی خوان والدس، نیویورک)، 2005
صد طراح و معمار برتر جهان، جایزه­‌ی آرکیتکچرال دیزاین، 2004
دهکده‌­ی سنت مارک (فینالیست مسابقه)، تورنتو، 2004
صد معمار برتر شهر، نیویورک مگزین، 2002
40 معمار زیر 40 سال، 1996
آرکیتکچرال رکورد، خانه­‌های ماندگار، 1995 (پروژه­ ی کلبه‌­ی خلیج باری)
انجمن معماری نیویورک، 1995
نهمین دوسالانه‌­ی معماری پان­امریکن، 1994 (پروژه­ ی خانه­‌ی گورمان)
طراحی سالانه­‌ی اینتریور دیزاین ، جایزه‌­ی محیط، 1993 (پروژه‌­ی کارگاه‌های موسیقی JSM)
انتخاب سازندگان، جایزه­‌ی بزرگ طراحی 1993 (پروژه‌­ی خانه‌­ی نیوکنان)
آرکیتکچرال رکورد، خانه‌­های ماندگار، 1993 (پروژه­‌ی خانه‌­ی نیوکنان)
معماران پیشرو، معماران جوان، 1990
انجمن معماری نیویورک، گردهمایی معماران جوان، 1990


منبع:
Hariri & Hariri Architecture Book, Image Publishing
www.haririandhariri.com

راه‌های ارتباطی

تلفن‌های تماس:
تلفن:
212.727.0338

فکس: 212.727.0479
سایت: www.haririandhariri.com
ایمیل: info@haririandhariri.com
اینستاگرام: haririandhariri

آثار گیسو و مژگان حریری

برگشت به بالا