خانه‌ی بادگیر اثر علی دلوی اصفهانی
تاریخـچه‌ی پُــــــل برگرفته از دایرة‌المعارف بریتانیکا، ترجمه‌ی الناز رحیمی

طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی
دفاتر خصوصیِ اِنصاف ـ خیابان مَدیسـن
گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)

Madison Avenue-Private Equity Offices
Gisue & Mojgan Hariri (HARIRI & HARIRI Architecture)

این شرکت سرمایه­‌گذاری و مشاوره، که در حال رشد سریع است، کار خود را از بخشی از یک طبقه در منهتن آغاز کرد و اکنون دامنه­‌ی فعّالیت خود را به سرتاسر طبقه­‌ای در یکی از ساختمان‌های اداری واقع در مرکز منهتن گسترش داده است. دست­‌اندرکاران دفتر به دنبال دفاتری دائمی، شیک و کارآمد بودند تا ظرف مدّت شش ماهی که طرّاحی و ساخت دفاتر جدیدشان به طول می­‌انجامد در آن استقرار یابند.
فضایی با وسعتِ حدوداً 1400 متر مربّع به فعّالیت چهار گروه کاری مختلف تخصیص داده شد؛ این چهار گروه کاری عبارت بودند از الف) گروه شرکای سرمایه؛ ب) گروه مشاوران سرمایه؛ ج) گروه مدیریت سرمایه؛ و د) گروه مستغلات. مسئله­‌ی اصلی در اینجا تشخیص و تأمین نیازهای مستقلّ هر گروه، تقویّت مناسبات میان آنها، و تبادل اطّلاعات بین گروه‌های کاری در عینِ ایجادِ یک کلّیتِ مُنسجم بود.
پلان L ـ شکل با بخش مرکزیِ باز، و سیستم رفت­‌وآمدِ مؤثّر و واضح، دو عاملی بودند که ساماندهیِ پلانِ طبقه­‌ی همکف را تعیین می­‌کنند. مصالح دائمی که به لحاظ محیطی خاصیّت پایدار دارند، و نیز استفاده از نور طبیعی در سرتاسر فضا، حسّ پیوستگی و شفّافیّت را در کلّ فضای دفتری تضمین کرده است. به منظور ایجاد انعطاف فضایی و کنترل شخصیِ تهویه، کلّ طبقه مرتفع در نظر گرفته شده است. معماریِ به­‌کاررفته در عین حال که دوستدار محیط و اصطلاحاً «سبـز» است، طبقه­‌ی دفاتر را به «مجرا»ی عظیمی بدل کرده و امکان احداث سقفی مرتفع‌­تر در اغلب بخش‌های فضای آنها را فراهم آورده است. از آنجا که کفِ بالاآمده­‌ی دفاتر، واحدهای گرمایشی موجود و شیشه‌­ی تیرپوش (spandrel glass) را تحتِ پوشش قرار می­‌دهد، تمایز میان کف و دیوار حائل از میان رفته و فرد احساس می­‌کند که بر فراز شهر در حالت معلّق قرار گرفته است.

بخش لابی/ پذیرش و بخش انتظار توسّط «سطوح تاخورده»ای تعریف شده‌­اند. این «سطوحِ تاخورده» از جنس چوبی تیره‌­رنگ خصلت تندیس­‌گونی در فضا ایجاد کرده‌­اند، و نوردهی و حسّ لمس خوشایندی به فضا بخشیده­‌اند.
دفاتر اجراییْ دیوارهای شیشه‌­ایِ مات و درب‌های تمام‌­قدّ چوبی و تیره‌­رنگ دارند. این دیوارهای شیشه‌­ای نه تنها نور طبیعی را به داخل سالن اصلی هدایت می­‌کنند، بلکه رنگ و بافت فضا را نیز ایجاد کرده‌­اند. در گوش‌ه­ای از فضا که مستقیماً از بخش انتظار قابل دسترسی ­‌است یک نشیمن 20 نفره‌­ی بزرگ قرار دارد، و دفتر مسئول اجرایی گوشه­‌ی دیگری از فضا را به خود اختصاص داده است.
آشپزخانه، دفتر تکثیر، دفتر تحقیق، و بخش اداری در داخل یک غلافِ مستقیم و شفّاف قرار گرفته‌­اند. این قسمت‌ها را می‌­توان جهت ایجاد فضای خصوصی مسدود ساخت، یا بازشان نگه داشت و از طریق ردیفی از درب‌ها و پانل‌های کشویی از خلال­شان عبور کرد. فضای باز که حدوداً یک سوّم کلِّ طبقه را به خود اختصاص داده غرق در نور طبیعی­ست، و غرفه‌­های اطلاع­‌رسانی و همکاری را در خود جای داده که به اتاق‌های متعدّد ملاقات و کنفرانس دسترسی دارند.
و سرانجام باید گفت که این پروژه محیطی فکرشده و معطوف به آینده را شکل داده که ظرافت‌های یک خانه­‌ی شخصی را با کارآمدیِ یک فضای دفتری ادغام نموده، و مکانی جهت تفکّرِ خلاق و مناسب ساعات طولانیِ کار خلق کرده است.

نام پروژه: دفاتر خصوصی انصاف
طرّاح: گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)
عکّاس: پاُل ؤارچل
محلِّ اجرا: ایالات متّحد، نیویورک، خیابان مَدیسن
زیربنا: 1400 متر مربّع
تاریخ شروع و تکمیل پروژه: 2007-2006

مدارک فنی