تاریخـچه‌ی پُــــــل برگرفته از دایرة‌المعارف بریتانیکا، ترجمه‌ی الناز رحیمی
تاریخچــه‌ی مختصری از برخی پُــــل‌های ایــران

طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی
استودیوهای موسیقی JSM
گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)

JSM Music Studios
Gisue & Mojgan Hariri (HARIRI & HARIRI Architecture)

استودیوهای موسیقی JSM با 3000 متر مربّع مساحت، دو طبقه از یک ساختمان صنعتی در منهتن را اشغال کرده‌­اند. طراحی باید در حوزه‌­ای به مساحت 1400 متر مربّع انجام می‌­شد تا موارد زیر را در خود جای دهد: ورودی جدید و آرم شرکت، محوطه­‌ی پذیرش و انتظار، دفاتر اداری، تالار مرکزی بزرگی برای گردهمایی‌ها و کنسرت‌ها، تجهیزات آشپزخانه و غذاخوری، دستشویی‌ها، مبلمان، لوازم نورپردازی، و پلکانی برای ارتباط دو طبقه.
این فضا که 6/3 متر ارتفاع، 5/1 متر پهنا و 34 متر درازا دارد، حاوی ضرب­‌آهنگی در قالب یک رشته عناصر مکعبی متوالی است. این نظام در سمت دیگر فضا، در تقابل با سیستمی پرپیچ­‌وخم از صفحات ملودیک قرار می­‌گیرد. ضرب‌­آهنگ و ملودی، عناصر مکعبی و صفحات خمیده، در کنار یکدیگر فضایی پویا به وجود می‌­آورند که با پلکانی که به طبقه­‌ی بالاتر منتهی می­‌شود، فعالیت و انرژی بیشتری به خود می­‌گیرد. چنین ترکیب‌­بندی و آرایشی فضا را به شکل یک ساز موسیقی درمی­‌آورد و حرکت فرد در میان دیوارها را به حرکت صدا در درون یک ساز، مانند می­‌کند.
عنصر شاخص ورودی، آرم شرکت است که به شکل هولوگرام طراحی شده است. در اینجا وظیفه­‌ی هولوگرام که به خودی خود یک سند نوری است، ثبت و نگهداری صدا، نور و فضاست.
سیستم مجراهای تأسیساتی و لوله‌­های کابل‌های برق به صورت عریان و در معرض دید طراحی شده‌­اند تا معرف محور و هدف اصلی پروژه باشند. محوطه‌­های­­ نمایش سازها و نیز محوطه­‌ی کافه با ایجاد شکاف‌هایی در سیستم دیوار خمیده به وجود آمده‌­اند و فضاهایی کمکی برای استراحت و گپ زدن فراهم می­‌آورند. تالار و محوطه­‌ی کنسرت با ورق‌ه­ای فولادی تعریف شده است. سه رقم اسباب و لوازم که به صورت سفارشی طراحی شده‌­اند، یعنی چارپایه­‌های بلند گالیلو، میز آموبوید، و نورپردازی ابر (کلاود)، در سراسر ترانه‌­ی این پروژه در فضاهای استراتژیک جای گرفته‌­اند.

نام پروژه: استودیوهای موسیقی جِی­اس­اِم
طرّاح پروژه: گیسو و مژگان حریری (دفتر معماری حریری و حریری)
تیم طرّاحی: پاُل بِرد، مارثا اسکینر، جان بِنِت، هری زِرنیک
مهندس سازه: شرکت رابرت سیلمَن
فلزکار: شرکتِ کِرْن/ راکِنفیلد
عکّاس: پاُل ؤارچل
کارفرما: جِی­اس­اِم
پیمانکار: شرکت یوگران
محلِّ اجرا: نیویورک، ایالات متّحد
زیربنا: 3000 متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: 1992

مدارک فنی