سرمقاله هیچوقت «فقط» ایده در معماری مهم نبوده است! نوشته‌ی علیرضا عظیمی
مراسم اهدای جوایز مسابقه‌ی مجموعه‌ی مسکونی شار گزارش از بهـار علیزاده

یادداشت ویژه هنرمعماری: مجله + پایگاه خبری، نوشته‌‌ی سارا رحیمی

هنرمعماری از هنگام تأسیس در سال 1383 نیم نگاهی به فضای مجازی، اینترنت و بهره‌برداری از آن در دو سو داشت. سوی نخست استفاده از این فضا جهت تبادل اطلاعات و محتوا با نویسندگان و تأمین‌کنندگان مقالات مجله و سوی دوم تعامل با مخاطبین از طریق وبسایت رسمی مؤسسه، فروش مجله، اشتراک و… بود بنا بر اقتضای زمانه از سال 1394 سوی سومی به این رابطه اضافه شد و آن راه‌اندازی یک پایگاه خبری تخصصی معماری و طراحی داخلی به زبان فارسی بود. تأسیس این پایگاه جدا از مسائل قانونی بسیار طاقت فرسای طولانی، نیازمند اصلاحاتی در سازمان انسانی هنرمعماری، آموزش نیروها، اصلاح گردش کار و افزایش همکاری با تخصص‌های دیگر مانند دانش طراحی وب را می‌طلبید. تجربه‌ی پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین در این میان بسیار پرسود و جالب توجه بود. این تجربه‌ی 5 ساله برای ما حامل نکات آموزنده‌ی فراوانی بود. در ابتدای سال 1398 بدلیل فعالیت حرفه‌ای و مستمر، درخواست هنرمعماری آنلاین جهت ارتقاء به یک پایگاه خبری مورد موافقت اداره‌ی مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. بدین ترتیب جامعه‌ی معماری از یک پایگاه خبری رسمی که امکان پیگیری اخبار و ردگیری اظهارات و… را داشت، برخوردار گردید. پس از مدتی درنگ در راه طی شده تصمیم بر تجمیع رسانه‌های آنلاین هنرمعماری تحت یک دامنه و تمرکز بیشتر بر محورهای جدید گرفته شد. در این باب هماهنگی‌های قانونی نیز مدتی در کار تأخیر انداخت.
اکــنون هــنرمعمـــاری در فـــضــای ایــنترنــت بــا دو وبــسـایـت www.aoa.ir و www.aoapedia.ir حضور دارد. دامنه‌ی نخست، پایگاه خبری هنرمعماری، اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به مجله، اخبار معماری ایران و جهان، کتابفروشی آنلاین، اشتراک مجله، اشتراک وبسایت، ارائه‌ی آرشیو کل مجلات هنرمعماری و کتاب های ارزشمندی که چاپ آن‌ها به پایان رسیده را بر عهده دارد. استفاده از مطالب ویژه در این وبسایت نیاز به خرید اشتراک سایت دارد. اشتراکی که راه دسترسی مخاطبین به گنجینه‌های آرشیوی را هموار می‌کند. زین بعد هنرمعماری جدیدترین نسخه‌ی مجله را همراه با چاپ آن در فضای حقیقی، در این سایت بصورت آنلاین بارگزاری خواهد نمود. استفاده از این ویژگی نیز نیاز به خرید اشتراک دارد.
دامنه‌ی دوم نیز مربوط به دانشنامه یا پایگاه دانش هنرمعماری است که به معرفی معماران ملی و بین‌المللی و آثار شاخص ایشان می‌پردازد. این سایت یک مرجع آنلاین برای نمایه‌سازی آثار معماران است. این مهم به شفاف‌سازی فضای معماری ایران کمک شایانی می‌نماید. در فضای عدم حضور انجمن صنفی و ناکارآمدی نهادهای مهندسی و معماری، این سایت بار زیادی را بر دوش خواهد کشید. همه‌ی معماران و دفاتر آنان می‌توانند در این سایت نمایه شوند و مختصری از فعالیت و رزومه‌ی ایشان نیز جهت رؤیت مخاطبین درج شود.
ما امیدواریم این هندسه‌ی رسانه‌ای در کنار حضور در شبکه‌های اجتماعی، بسته‌ی اطلاع‌رسانی مناسبی برای معماران ایرانی مهیا نماید. اگرچه هنوز کارهای زیادی برای انجام وجود دارد… .

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: