مسابقه ی معماری پروژه باز‌آفرینی شهری تبریز، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن
چشم تهران، امید امینی (مؤسس شرکت مهندسین مشاور امید امینی و همکاران)

گزارشی از برگزاری نخستین دوره‌ی جایزه‌ی طراح جوان آسیا در ایران،
نازنین قادری

جایزه‌ی طراح جوان آسیا (Asia Young Designer Award: AYDA) نخستین بار در سال 2008 توسط شرکت رنگ نیپون با دیدگاه پرورش نسل بعدی استعدادهای نو به وجود آمد. این مسابقه سکویی است جهت الهام گرفتن دانشجویان معماری و طراحی داخلی که قصد دارند سطح مهارت‌های خود را از طریق ایجاد فرصت‌های آموزش متقابل و همچنین برقراری ارتباط با صاحبان صنایع کلیدی و معماران پیشگام بالا ببرند. بدین طریق AYDA یک جامعه از معماران حرفه‌ای، طراحان داخلی و جوامع صنعتی است که با همکاری حرفه‌مندان، دانشکده‌های معماری، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان طراحی به وجود آمده است. این مسابقه، امروز به عنوان یکی از ممتازترین جوایز طراحی آسیا در میان 16 کشور، خود را به ثبت رسانیده است. این کشورها شامل مالزی، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، اندونزی و ویتنام، هنگ‌کنگ، پاپو‌آگینه نو، چین، ژاپن، ایران، پاکستان، بنگلادش، هند، تایوان و سریلانکا هستند.
این مسابقه در طول سال‌ها، هزاران دانشجوی طراحی جوان با استعداد را با ایجاد موقعیت‌های برقراری ارتباط با سخنرانان و داوران سرشناس در صنعت طراحی تحت تأثیر قرار داده است. شرکت‌کنندگان در این مسابقه علاوه بر اخبار و اطلاعات دست اول این صنعت، تصمیم‌های شخصی و آموزش‌های ارتقای مهارت را از طریق کارگاه‌های آموزشی مختلف و سخنرانان با‌تجربه به دست می‌آورند و از تجربیات همسالان برونمرزی خود نیز بهره می‌برند.
برنامه‌ی آموزش منطقه‌ای
در قالب این رقابت و در چارچوب نشست‌هایی که با معماران و طراحان داخلی سرشناس هر کشور برگزار می‌گردد، مسابقه‌های ملی‌ـ‌منطقه‌ای به اجرا گذاشته می‌شوند که در آن تمام برندگان از هر کشوری برای به دست آوردن جایزه نهایی (پلاتینیوم) رقابت می‌کنند. به بیان ساده‌تر، برنده‌ی هر کشور به مسابقات جهانی اعزام می‌شود. همچنین یک فرایند آموزش متقابل در جلسات آموزش متقابل برای برندگان طلای هر کشور‌ـ‌منطقه‌ای در نظر گرفته می‌شود که برای تقویت بنیه‌ی علمی هر برنده بسیار مفید است.
مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز مسابقه‌ی طراح جوان آسیا برای اولین بار در ایران
این مراسم در تاریخ 27 دی 1396 در مجموعه‌ی فرهنگی‌ـ‌تاریخی نیاوران با حضور سام صانعی برگزار شد. صانعی، مدیر‌عامل شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان که عامل برگزاری این مسابقه برای اولین بار در ایران بود. «گلدیس گو» مدیر کل گروه نیپون مالزی (بنیانگذار این مسابقه در آسیا)، هیئت داوران منطقه‌ی ایران (کامران افشار نادری، آرش احمدی و کوروش دباغ) نیز در این برنامه حضور داشتند. به غیر از این اشخاص، جمعی از شرکت‌کنندگان در اولین دوره از مسابقات طراح جوان آسیا در ایران نیز در این برنامه حضور داشتند. لازم به تأکید است که این مسابقه در ایران، علی‌رغم برگزاری نخستین دوره و تجربه‌ی اجرایی برگزار‌کنندکان، همزمان با دهمین سال برگزاری، این مسابقه در 13 کشور دیگر در آسیا برگزار شد. این دستاورد محصول حرفه‌ای‌گری، همکاری و همدلی کلیه‌ی ارکان مسابقه بوده است. این مسابقه با هدف ارائه‌ی طرح‌های خلاق و نو‌آور دانشجویان ایرانی در طراحی ساختمان‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت برای آیندگان با شعار “تو برای فردا” برگزار شد. در خاتمه از بین 50 طرح ارسال شده به دبیرخانه‌ی این مسابقه، 15 طرح انتخاب و در این مراسم از ایشان تقدیر و به نفرات اول تا سوم مسابقه نیز جوایزی اهدا شد. سام صانعی در حاشیه‌ی این برنامه به خبرنگار ما اظهار داشت:
مسابقه‌ی طراح جوان آسیا، مکانی برای نمایش استعدادهای دانشجویان معماری ماست. امروزه استعدادهای زیادی به‌خصوص در میان جوانان ما وجود دارد. به همین دلیل است که به حضور جوانان متعهد ایرانی همگام با رقبای جهانی بسیار خوشبین هستم. اگر قرار است که ما حیاتی‌ترین مسائل دهه‌ی آینده و پس از آن را حل کنیم، ناچاریم بر موج حرکات جوانان و جامعه‌ی کار‌آفرین‌های جوان سوار شویم، چرا که آنها با بهره‌مندی از قدرت خلاقیت قادرند شرایط را برای پذیرش تغییرات اجتماعی تغییر دهند و دنیا را برای زندگی بهتر آماده سازند. در مجموع، این مسئولیت ماست که جوانان را تشویق و ترغیب کنیم برای آینده‌ای بهتر. ما افتخار می‌کنیم که برای اولین بار این مسابقه را که سابقه‌ای 10 ساله در آسیا دارد، در ایران برگزار کردیم. موضوع مسابقه‌ی امسال «تو برای فردا» بوده است. به کار گرفتن توانایی‌های جوانان امروز و ایده‌های خلاق جدید برای زندگی و رفع نیازهای آیندگان چالش اصلی این مسابقه بوده است. ما اعتقاد داریم که رمز موفقیت در خلاقیت است و برای توسعه‌ی آن نیز مشارکت لازم است. دولت‌ها، کسب‌‌و‌کار‌ها، جوامع شهری و آکادمی‌ها باید در جهت یافتن راه‌ حل‌های مؤثر و پایدار منطقه‌ای، ملی و جهانی با یکدیگر همکاری نمایند.
در این دوره، شهاب طهماسبی، دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان فرد برنده معرفی شد. طهماسبی به عنوان نماینده‌ی ایران پس از برگزاری جلسات و کلاس‌هایی با هیئت داوران ایرانی جهت تقویت ایده و آمادگی حضور و دفاع در کارزار جهانی، عازم کشور مالزی گردید. او در مالزی، همگام با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌هایی که با دیگر برندگان و معماران سرشناس دعوت شده به مسابقه، با برندگان و نمایندگان دیگر کشورهای شرکت‌ کننده برای به دست آوردن جایزه‌ی نهایی بین‌المللی رقابت کرد. این نماینده همچون نمایندگان کشورهای دیگر، همچنین فرصت حضور در جلسات آموزشی جهت آموزش متقابل با حضور داورانی از معماران حرفه‌ای، طراحان و انجمن‌های کل آسیا‌ـ‌اقیانوسیه شرکت نمود.
مراسم نهایی مسابقه‌ی بین‌المللی با حضور برندگان و داوران همه‌ی کشورها در مالزی (کوالا‌لامپور)، 16 مارچ 2018
بیش از 500 دانشجوی طراح، داور، کارشناس و استاد در کوالالامپور برای این رقابت که به استعدادیابی و آموزش جوانان طراح اختصاص دارد شرکت نموده بودند. نشست منطقه‌ای 18/2017 برترین طراحان جوان آسیا از نمایندگان 13 کشور آسیایی طی 4 روز برگزار گردید. در این ایام، جلسات آموزشی، گفت‌و‌گوی انتقادی بین حضار، بازدیدهای تخصصی با حضور اهل صنعت از کشور میزبان، تورهای آموزشی از مکان‌های معماری محلی و تاریخی نیز در دستور کار بود. در این اجلاس، مجموعاً 25 دانشجوی با‌استعداد به نمایندگی از کشورهای خود، با به نمایش گذاشتن ایده‌هایشان پیرامون شعار «تو برای فردا» به رقابت پرداختند. این اجلاس شامل 56 داور مشهور از سرتاسر دنیا بود و دانشجویان برای کسب عنوان برترین طراح جوان آسیا ی سال رقابت کردند.
برندگان نهایی طراح جوان آسیا 18/2017
برندگان طراح جوان آسیا 18/2017، Ng Wai How (معماری) و Shahmeena Labbeb (طراحی داخلی) از مالزی بودند که ثابت کردند حقیقتاً توانایی شکل دادن فردا و آینده را در دستان خود دارند. این دو برنده، هر‌یک برنده‌ی 5000 دلار آمریکا شدند.
بررسی ایده‌ی شهاب طهماسبی (ایران)
ایده‌های ساده گاهی می‌توانند تأثیر‌گذارترینِ ایده‌ها باشند. شهاب طهماسبی ایده‌ی خود را با عنوان آپارتمان سبز به اشتراک گذاشت، که نمایندگی ایران را در دسته‌ی معماری با برنده شدن در رقابت منطقه‌ای‌ـ‌ملی بر‌عهده گرفت. ایران در این دوره در زمینه‌ی طراحی داخلی رقابتی برگزار نکرد و منطقاً نماینده‌ای نیز نداشت. طهماسبی پیرامون ایده‌ی برنده‌ی خود می‌گوید:
آب‌و‌هوا و موقعیت کشور من الهام‌بخش من در ساختن یک mobile vertical garden است که ساخت و نصب آن بسیار آسان می‌باشد. هنگامی که در بالای پنجره‌ها قرار می‌گیرد کمک می‌کند تا آلودگی فیلتر شود و گرما را مسدود می‌نماید. ایده‌ی من ممکن است کوچک باشد، ولی بسیار کاربردی است و شما می‌توانید هر‌کجا که می‌خواهید از آن استفاده نمایید. هنگامی که آن را در مقیاس بزرگ به اجرا می‌گذارید، می‌تواند چهره‌ی شهر را تغییر دهد و من بسیار خوشحال هستم شانس این را داشتم که این ایده را با داوران و نمایندگان آسیا در نشست 18/2017 طراح جوان آسیا به اشتراک بگذارم.

منتشر شده در : شنبه, 12 فوریه, 2022دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: